نشت‌یابی بیش از  ۵ هزار کیلومتر شبکه گاز در اصفهان

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: سال ۹۹ برنامه‌های مدونی برای شناسایی و رفع نشتی‌ها ازسوی واحد بازرسی فنی تدوین شده که تحقق این اهداف می‌تواند زمینه‌ساز ارائه خدمات بدون حادثه باشد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدمصطفی علوی گفت: از مهرماه پارسال تاکنون، ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در نقاط مختلف استان اصفهان نشت‎یابی شده است. اکنون نشت‌یابی تمامی ایستگاه‌های تقلیل فشار مناطق شش‌گانه شهرستان اصفهان شامل ۷۶۶ ایستگاه پایان یافته است.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت نشت‌یابی، آن را مهم‌ترین عامل جلوگیری از هدررفت منابع انرژی دانست و اظهار کرد: نشت گاز پدیده خطرناکی است که همواره امکان بروز آن در مسیر خطوط لوله، ایستگاه ها و... وجود دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان ادامه داد: از سویی در راستای بهره‌برداری ایمن، شناسایی و کنترل خطرات و ریسک‌ها، اجتناب از بروز حوادث و همچنین تطابق هر چه بیشتر امور و فعالیت‌ها با استاندارد و دستورعمل‌های شرکت ملی گاز ایران، بازرسی‌های برنامه‌ریزی‌شده از پروژه‌های در حال اجرا، ایستگاه‌های تقلیل فشار و سیستم حفاظت کاتدی صورت می‌گیرد.

علوی با بیان اینکه عواملی همچون خوردگی داخلی و خارجی، تغییر بستر خاک و حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و آب‌بردگی و... اغلب به ایجاد نشتی در خطوط لوله منجر می‌شود، افزود: با توجه به وجود حدود ۲۶ هزار کیلومتر خطوط شبکه تغذیه، توزیع و انشعابات در سطح استان اصفهان، عملیات نشت‌یابی در قالب دو پیمان بازرسی و کنترل نشت مناطق شش‌گانه و نواحی بیست‌ودوگانه استان به‌منظور حفظ ایمنی و حفاظت از سرمایه ملی به‌صورت پیمایشی و توسط دستگاه‌های نشت یاب FID یا لیزری انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین برای شناسایی گاز مردابی از گاز شهری از دستگاه اتان‌سنج استفاده می‌شود که با توجه به لزوم به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا، یک دستگاه اتان‌سنج دیجیتال پیشرفته خریداری شده و تعدادی نیز در دست خرید است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان همچنین گفت: به‌منظور تحقق گازرسانی پایدار و ایمن، افزون بر نشت‌یابی روزانه، ثبت گزارش روزانه و ماهانه، موارد ناایمن شامل علمک معلق، حوضچه شیر بدون درپوش، علمک تصادفی، سرقت گاز، نصب توری و..و نیز در اسرع وقت به واحدهای بهره‌برداری و اچ‌اس‌یی گزارش می‌شود.

علوی یادآور شد: از آنجایی که برنامه‌های نشت‌یابی تحت عنوان L.D.A.R تنها به شناسایی نشت و رفع آن کمک می‌کند، موضوعاتی همچون اندازه‌گیری حجم گاز نشت‌شده، تجزیه و تحلیل نشت، برآورد اقتصادی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و برنامه‌ریزی آتی در مباحثی چون DI&M مطرح می‌شود و این شرکت نسبت به پیاده‌سازی آن در حال اقدام بوده و با ارائه طرح پژوهشی با عنوان  DI&M به دنبال ایجاد رویکردی جدید در عملیات نشت‌یابی است.

گفتنی است هم‌اکنون هزار و ۶۰ روستا و ۱۱۰ شهر استان اصفهان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

کد خبر 303428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =