۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
  • کد خبر: 303464
گزیده‌های نفتی هفته

درگذشت رضا طاهری و به سوگ نشستن خانواده صنعت نفت، ابهام در برگزاری نشست اوپک، حادثه در پالایشگاه تهران و چند انتصاب در شرکت ملی گاز ایران را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

صنعت نفت در سوگ: خانواده صنعت نفت دومین روز این هفته در سوگ رضا طاهری، مدیر پیشین روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نشست. مدیران زیادی در ماتم او دست به قلم شدند. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نوشت: «با دریغ و تأسف خبر درگذشت ایثارگر دفاع مقدس، حاج رضا طاهری پیشکسوت عرصه روابط عمومی صنعت نفت موجب اندوه اینجانب، کارکنان و مدیران شرکت ملی نفت ایران شد. شادروان طاهری در هفته‌های اخیر مصیبت درگذشت والدین مکرم خود را با تألم و تأثری جانکاه همراه با عزت و شکیبایی سپری کرد و به روح ملکوتی برادر شهیدش پیوست.» کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت هم تأسفش را این‌گونه به قلم آورد: «در هجوم اخبار ناگوار، درگذشت ناگهانی و روح‌خراش همکار عزیزمان جناب آقای رضا طاهری موجب تلخ‌کامی و اندوه مضاعف شد. او همکاری سختکوش و گره‌گشا، دوستی مهربان و باصفا بود که تار و پود وجودش با عشق به کار و حرفه‌اش درآمیخته بود.» یاد حاج رضا طاهری، نماد خونگرمی مرد جنوب گرامی باد.

غیزانیه و تامین آب این منطقه هم از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت بود. شرکت ملی مناطق نفت‌خیز با انتشار گزارشی با اعلام اینکه بیش از ۴۲ میلیارد تومان از اعتبارات شرکت ملی نفت ایران در چهار سال اخیر به بخش‌های آبرسانی، عمران، آموزش و زیست‌محیطی غیزانیه اختصاص یافته است، یادآوری کرد: طرح آبرسانی غیزانیه با اختصاص ۲۵۲ میلیارد ریال اعتبار از سوی این شرکت و شرکت ملی نفت ایران دنبال شده، به نحوی که ۱۳۲ میلیارد ریال به احداث ایستگاه پمپاژ و ۱۲۰ میلیارد ریال به احداث خط لوله جدید آب اختصاص یافته و ۱۱ دستگاه تانکر آب نیز به‌منظور توزیع روزانه ۴۰۰ هزار لیتر آب آشامیدنی اختصاص داده شده است.

رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی هم این هفته از واگذاری مطالعات جامع هشت میدان این شرکت خبر داد و اعلام کرد که مطالعات جامع میدان‌های گازی تابناک، شانول، وراوی و آغار و دالان و نیز میدان‌های نفتی نفت‌شهر، سروستان و سعادت‌آباد در قالب پنج بسته مطالعاتی با هدف تعیین مشخصات مخزن، ساخت الگوهای زیرسطحی و روسطحی، پیش‌بینی عملکرد میدان، محاسبات اقتصادی و ارائه برنامه توسعه و ازدیاد برداشت در آستانه واگذاری به شرکت‌های مهندسی مشاور توانمند داخلی است.

سیدعبدالله موسوی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران هم این هفته گفت: این شرکت در مناقصه پروژه توسعه میدان نفتی بالارود برنده شد و واگذاری اجرای این پروژه به ملی حفاری قطعیت یافت.

نشست اوپک و متحدانش در ابهام:‌ اخبار این هفته بخش بین‌الملل صنعت نفت تحت تأثیر پیشنهاد الجزایر مبنی بر برگزاری نشست زودهنگام وزیران نفت اوپک و متحدانش قرار گرفت. نشستی که ابتدا پایان این هفته برای برگزاری آن تعیین شد، اما به دلیل موفق نشدن عربستان در متقاعد کردن عراق و نیجریه به پایبندی به توافق کاهش تولید ماه آوریل، برگزار نشد. اینک اما رسانه‌های بین‌المللی تاریخ فردا (۱۷ خردادماه) را برای برگزاری نشست اوپک و اوپک پلاس مطرح کردند، اما تا لحظه انتشار این گزارش، تاریخ این نشست در وب‌سایت رسمی اوپک همچنان ۹ و ۱۰ ژوئن (۲۱ و ۲۲ خردادماه) است.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم در آستانه نشست اوپک و اوپک پلاس و در افتتاحیه هفتمین نشست مشترک فنی اوپک و غیراوپک تأکید کرد: تقاضای بعضی از بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی جهان در حال بهبود است، اما این موضوع نباید سبب خشنودی بیش از حد ما شود. بهبودی همچنان قطعی نیست و تعادل دوباره بازارهای درهم‌ریخته، همچنان به بهبود شدید تقاضا و اجرای مصمم تعهدهای توافقنامه همکاری و بهبود بازارهای تضعیف‌شده نیازمند است.

قیمت نفت هم این هفته (برنت) برای نخستین بار از ماه مارس به بیش از ۴۰ دلار برای هر بشکه رسید. خوش‌بینی به تمدید کاهش عرضه کنونی تولیدکنندگان عمده نفت و افزایش تقاضای سوخت به دلیل بهبود همه‌گیری ویروس کرونا، دلیل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک هم از ۳۵ دلار فراتر رفت.

حادثه در پالایشگاه تهران: صنعت پالایش این هفته با دو حادثه همراه شد. نخستین آن مربوط به پالایشگاه تهران بود. یکی از واحدهای پالایشگاه تهران روز چهارشنبه، حوالی ساعت ۱۲ و ۵۰ دقیقه بر اثر نشت بنزین به بیرون شعله‌ور شد و متأسفانه یکی از کارکنان بهره‌برداری در این حادثه جان خود را از دست داد. در دیگر حادثه نیز خط لوله قدیمی مارون به اصفهان در محدوده رود زرد شهرستان رامهرمز دچار آتش‌سوزی جزئی شد که با واکنش به‌موقع کارکنان واحد اچ‌اس‌یی بدون خسارتی مهار شد.

از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت می‌توان به سفر معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به شیراز برای بازدید از پتروشیمی این شهر اشاره کرد. وی در این سفر بار دیگر اعلام کرد که با بهره‌برداری از ۱۶ طرح پتروشیمی به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار در سال جاری ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در این هفته با صدور سه حکم  محمدرضا جولایی را به‌عنوان سرپرست مدیریت دیسپچینگ ملی گاز، مهدی جمشیدی‌دانا را به‌عنوان سرپرست شرکت انتقال گاز ایران و سعید توکلی را به عنوان سرپرست شرکت گاز استان تهران منصوب کرد.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان آخرین وضع پتروشیمی و مشکلات تحریم بر این صنعت قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود گفت‌وگو با بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با عنوان «هوشمندسازی پتروشیمی تنها راه ماندن در بازارهای جهانی است» را بخوانید. 

کد خبر 303464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =