۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
  • کد خبر: 303750
گزیده‌های نفتی هفته

اجماع ۲۳ عضو اوپک پلاس بر سر کاهش ۹.۶ میلیون بشکه‌ای تولید نفت، دستور وزیر نفت برای بررسی مرگ دلخراش در میدان نفتی یادآوران، اما و اگرهای ترمیم خط لوله صادراتی گاز ایران به ترکیه و قدردانی مقام معظم رهبری از کارکنان نفتکش‌های اعزامی به ونزوئلا را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

اجماع بر سر کاهش ۹.۶ میلیون بشکه‌ای: یکصدوهفتادونهمین نشست عادی اوپک و یازدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس نخستین روز این هفته برگزار شد. ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس در دو نشستی که با فاصله اندک از هم برگزار شد بر سر کاهش تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در ماه ژوئیه به اجماع رسیدند، مکزیک یک ماه از کاهش تولید کنار گذاشته شد و عراق، نیجریه و قزاقستان متعهد شدند پایبندی کم خود در ماه مه و ژوئن را در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر جبران کنند. اعضای اوپک همچنین در این نشست امیرحسین زمانی‌نیا را به‌عنوان  نماینده جدید ایران در هیئت‌ عامل به رسمیت شناختند و با سکوت یک دقیقه‌ای یاد حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده فقید ایران در هئیت عامل اوپک را گرامی داشتند. بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از این نشست اظهار کرد: تاکنون دستور کار اوپک و غیراوپک موفق بوده است، اما در بلندمدت تا اقتصاد جهانی ترمیم نشود و دنیا از رشد اقتصادی منفی خلاص نشود، تقاضای نفت بالا نمی‌رود و جریان قیمت به وضع متعادل نمی‌رسد. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان هم یک روز پس از برگزاری این نشست در کنفرانس خبری مربوط به این نشست اعلام کرد عربستان و کشورهای هم‌پیمانش در حاشیه خلیج فارس برنامه‌ای برای تداوم کاهش تولید دواطلبانه در ماه ژوئیه ندارند و این کاهش تنها مربوط به ژوئن سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

انتصاب وزیر جدید نفت عراق هم از دیگر اخبار این هفته بخش بین‌الملل بود. بر این اساس احسان عبدالجبار اسماعیل به‌عنوان وزیر نفت کابینه جدید عراق منصوب شد. شرکت ملی نفت لیبی هم این هفته اعلام کرد یک فرد مسلح پس از ورود به میدان نفتی الشراره، ساعاتی پس از سرگیری فعالیت در این میدان مانع ادامه فعالیت کارکنان شده است.

در این شرایط بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد قیمت نفت به دلیل مسیر نامشخص تقاضای آن در آینده و ذخیره‌سازی بیش از حد و دلهره‎‌آور آن، در هفته‌های آینده کاهش می‌یابد و آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرد بحران ویروس کرونا و زمستان معتدل در نیمکره شمالی سبب شد تقاضای جهانی گاز به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یابد.

مرگ دلخراش و دستور وزیر نفت: پایان هفته خبر خودکشی عمران روشنی‌مقدم، یکی از کارکنان شرکت پیمانکاری مؤسسه «نظم‌آفرینان ایمان» که در بخش حراست و نگهبانی فعالیت می‌کرد به دلیل تأخیر در پرداخت حقوق منتشر شد. این شرکت در بخشی از توضیحاتش درباره جزئیات این حادثه اعلام کرد که پرداخت حقوق کارکنان این شرکت تنها ۶ روز به تأخیر افتاده است که این موضوع را نمی‌توان دلیل خودکشی برشمرد و دلایل دیگری وجود دارد. هم‌زمان با این اتفاق، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حکمی محمدرضا شمسایی، مشاور امور عمرانی خود را برای پیگیری علت واقعی این حادثه مأمور کرد تا موضوع را از جوانب مختلف بررسی و گزارش آن را به همراه پیشنهاد خود ارائه کند.

حال که بحث حوادث مطرح  است، این خبر را هم باید اعلام کرد که وزیر نفت در گزارشی که این هفته به رئیس‌جمهوری ارائه داد اعلام کرد از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، با یاری خداوند متعال و با زنجیره‌ای از اقدام‌های نظارتی، پیشگیرانه و مدیریتی، شاخص‌های حوادث در صنعت نفت به‌طور مستمر کاهش یافته است و در نتیجه در سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشور، تعداد حوادث شغلی منجر به فوت در شرکت ملی نفت ایران به عدد صفر رسیده است. خبر خوشایندی است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت همچنین اواسط این هفته با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس وضع صنعت نفت را برای نمایندگان تشریح کرد. محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره مباحث مطرح‌شده در این نشست اعلام کرد: آخرین وضع تولید داخل، صادرات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی و وضع ذخایر نفتی در نشست غیرعلنی مجلس مطرح شد که به‌دلیل تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان نباید نتیجه این جلسه منتشر شود.

اما و اگرهای ترمیم یک خط لوله صادراتی گاز: مدیر پیشین دیسپچینگ شرکت ملی گاز این هفته با اعلام اینکه ترکیه در موضوع حادثه خط لوله صادراتی گاز ایران به این کشور و عدم ترمیم آن اعلام فورس ماژور کرده اما ایران کتبی به این کشور اعلام کرد شرایط فورس‌ماژور را قبول نمی‌کند و طی چند مکاتبه اعلام شد ایران آماده است هشت روزه این خط لوله را با امکاناتی که دارد تعمیر کند، تأکید کرد: ترکیه در همه این سال‌ها بسیار حرفه‌ای عمل کرده و همواره بر مفاد قرارداد پایبند بوده است. از سویی آنها رابطه دوستانه و حسن همجواری با ایران را در نظر دارند و به این راحتی از این منبع انرژی که در اختیارشان قرار گرفته، نمی‌گذرند.

از دیگر اخبار این هفته بخش گاز می‌توان به حذف قبض کاغذی اشاره کرد که محمد عسگری، سخنگوی این شرکت آن را اعلام کرده است.

قدردانی مقام معظم رهبری از کارکنان نفتکش‌های اعزامی به ونزوئلا، تولید نخستین چاه میدان سیوند درآینده نزدیک، انتصاب رضا خلج  به‌عنوان معاون تشریفات و امور کارکنان خارجی دفتر وزارتی، آغاز ساخت چهار طرح جدید پتروشیمی در آینده نزدیک از سوی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این هفته چرایی استفاده از سی‌ان‌جی را با عنوان «چرا باید به جای ال‌پی‌جی از سی‌ان‌جی استفاده کنیم؟» تشریح کرد که پیشنهاد می‌شود آن را بخوانید.

کد خبر 303750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =