۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
  • کد خبر: 304498
گزیده‌های نفتی هفته

ازسرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه، برگزاری آیین چهلمین روز درگذشت حسین کاظم‌پور اردبیلی، تکذیب افزایش قیمت گازوئیل و رسیدن تولید اوپک به پایین‌ترین سطح در ۲۹ سال اخیر را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

ترکیه، ترکمن گاز و جهش صادرات گاز: خبر ازسرگیری صارات گاز ایران به ترکیه روزهای پایانی این هفته از سوی محمدرضا جولایی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام شد. وی تأکید کرد: صادرات گاز ایران به ترکیه با رعایت همه تعهدهای پیشین از سوی دو طرف ادامه خواهد داشت. واردات گاز ترکیه از ایران به‌ دلیل انفجار خط لوله در خاک ترکیه ۱۲ فروردین‌ماه امسال متوقف شد.

از دیگر اخبار این هفته بخش گاز باید به توضیحات وزارت نفت درباره رأی دیوان داوری در موضوع اختلاف شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز اشاره کرد که اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد رأی صادره ابعاد و جوانب مختلفی دارد، در مواردی نظر شرکت ترکمن گاز و در مواردی هم نظر شرکت ملی گاز ایران پذیرفته شده است.

حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم این هفته از جهش ۲۶ درصدی صادرات گاز ایران در سال ۹۸ نسبت به سال قبلش خبر داد و عنوان کرد که میانگین صادرات تجمعی گاز در سال ۹۸ حدود ۳.۶ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

آیین گرامیداشت کاظم‌پور اردبیلی: آیین بزرگداشت چهلمین روز درگذشت حسین کاظم‌پور اردبیلی دومین روز این هفته با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و جمعی از مدیران نفت، دوستان و خانواده آن مرحوم برگزار شد. وزیر نفت فقدان آقای کاظم‌پور را برای کشور و وزارت نفت بسیار سنگین دانست و گفت: آقای کاظم‌پور دنبال نمایش نبود، دنبال خدمت بود. امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت هم با توصیف حسین کاظم‌پور اردبیلی به‌عنوان جنگنده نهایی اوپک گفت: ایشان مذاکره‌کننده‌ای سرسخت بود و با وجود دست ضعیف خوب بازی می‌کرد. حسین کاظم‌پور اردبیلی ۱۲ اردیبهشت‌ماه به دلیل خونریزی مغزی به کما رفت و پس از دو هفته، بامداد ۲۷ اردیبهشت این دنیا را ترک گفت.

از نفت چه خبر؟: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ابلاغیه‌ای که در دو بند و در چند بخش و تبصره تنظیم شده است تکالیف قانونی شرکت‌ها و پیمانکاران این شرکت را در ارتباط با نیروهای پیمانکاری مشخص و تأکید کرد: اجرا نشدن این تکالیف، جرایمی را برای پیمانکاران به دنبال خواهد داشت.

شرکت نفت فلات قاره ایران هم این هفته اعلام کرده است که این شرکت مسئولیت ملی دریافت و انتقال میعانات گازی میدان پارس جنوبی را از طریق منطقه عملیاتی بهرگان در دستور کار قرار داده است و به این منظور، کار گسترده‌ای به منظور امکان‌سنجی ارسال میعانات گازی از سوی تیم مهندسی عملیاتی منطقه بهرگان انجام شده است.

ابلاغیه وزیر نفت درباره خوراک پتروشیمی‌ها: وزیر نفت این هفته در ابلاغیه‌ای کف قیمت فروش اتان را از ابتدای فروردین تا آخر مردادماه ۱۳۹۹، با ۲۰ دلار کاهش، معادل دویست (۲۰۰) دلار در تن اعلام کرد.

حال که بحث اتان و پتروشیمی مطرح است این خبر را هم باید به نقل از معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی برای چندمین بار اعلام کرد که تا پایان امسال ۱۱.۵ میلیارد دلار طرح پتروشیمی به بهره‌برداری و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی با حدود ۲۵ میلیون تن افزایش به سالانه ۹۰ میلیون تن می‌رسد.

افزایش قیمت گازوئیل در کار نیست: علی ربیعی، سخنگوی دولت این هفته در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت گازوئیل با تأکید بر اینکه دولت هیچ بنایی بر افزایش قیمت گازوئیل ندارد، گفت: متأسفانه می‌بینیم این موضوع ذهن بسیاری از کشاورزان عزیز و افرادی را که در حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند درگیر کرده است و مدام در این باره شایعه‌پراکنی می‌شود.

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در مصاحبه تلویزیونی با واحد خبر سیما با رد شایعه افزایش قیمت گازوئیل گفت: امسال دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد.

مدیریت پروژه: برگزاری چهارمین دوره «مدیریت پروژه» از دیگر رویدادهای این هفته صنعت نفت بود که در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت برگزار شد. علی بیاتی، مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت در این رویداد که ۲۰ نفر از شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز پارس در آن حضور داشتند از کاهش ۱۴ درصدی میانگین شایستگی مدیران پروژه‌ صنعت نفت در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۴ گفت و یادآوری کرد: بازنشستگی بخشی از مدیران پیشین و گاه مهاجرت‌های صورت گرفته در اواخر دهه ۸۰ از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد این شکاف و کاهش میانگین شایستگی‌ها در مدیران پروژه‌های صنعت نفت بوده است. بیاتی میانگین زمان اجرای مگاپروژه‌های صنعت نفت در ایران را هم ۲.۵ برابر استانداردهای بین‌المللی عنوان کرد.

ثبت رکورد جدید در کاهش تولید اوپک: ۱۳ عضو اوپک در ماه ژوئن به‌طور میانگین ۲۲ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند که نسبت به سطح میانگین تولید ماه مه یک میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این رقم کمترین مقدار از سال ۱۹۹۱ میلادی بوده است.

هم‌زمان با این کاهش تولید، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تماس با محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه خواستار پایبندی اعضا به سهمیه کاهش تولید خود مطابق توافق کاهش تولید شد. نیجریه در کنار عراق تاکنون به توافق کاهش تولید پایبند نبوده‌اند.

رویترز این هفته اعلام کرد که عراق با وجود کاهش صادرات نفت در ماه ژوئن، هنوز هم بیش از سهمیه این کشور در توافق کاهش تولید اوپک پلاس، نفت عرضه می‌کند. صادرات نفت عراق در ماه ژوئن تقریبا ۹ درصد یا ۳۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

حال که بحث عراق مطرح است این را هم باید گفت این کشور در حال بازنگری در شرایط قراردادهای میدان‌های نفتی پرهزینه است. این موضوع را احسان عبدالجبار اعلام کرد و گفت: عراق برای کاهش هزینه‌ها و هم‌زمان با کاهش تولید نفت این کشور، در حال بررسی قراردادهای نفتی با شرکت‌های فعال در حوزه‌های عملیاتی با هزینه‌های بالاست.

برگزاری دهمین نشست کمیته فنی و اقتصادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) از طریق وبینار از دیگر رویدادهای این هفته صنعت نفت در بخش بین‌الملل بود. در این نشست اعضای کمیته فنی و اقتصادی درباره خروجی‌های کلیدی از جمله چشم‌انداز جهانی گاز جی‌یی‌سی‌اف در سال ۲۰۵۰ و بهبود تقاضای گاز طبیعی گفت‌وگو کردند.

پیشنهاد هفته: بزرگداشت چهلمین روز درگذشت حسین کاظم‌پور اردبیلی این هفته برگزار شد. شانا به این مناسب ویژه‌نامه ای را با عنوان «صدای بی‌صدای نفت ایران»  به قلم ۱۹ خبرنگار و روزنامه‌نگار روی خروجی خود قرار داد که پیشنهاد می‌شود اگر آن را نخوانده‌اید، بخوانید. دلنوشته‌های که از دل برآمده و لاجرم بر دل خواهد نشست.

کد خبر 304498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =