۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
  • کد خبر: 304722
گزیده‌های نفتی هفته

افزایش ظرفیت روزانه پالایش گاز کشور به بیش از یک میلیارد مترمکعب، تکمیل واحد فراورش مرکزی میدان مشترک آذر، برنامه‌ریزی برای دو برابر شدن ظرفیت دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی و بی‌نیازی از واردات چادر مشکی با راه‌اندازی خط تولید در پتروشیمی شهید تندگویان، خبرهای خوب صنعت نفت در هفته سوم تیرماه امسال است که می‌توانید در گزیده‌های نفتی هفته مرورشان کنید.

افزایش ظرفیت پالایش گاز: بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، توان دریافت و پالایش گاز در پالایشگاه‌های گاز سراسر کشور افزایش یافته و به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز رسیده است. مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز هم در این هفته، از افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها خبر داد و اعلام کرد هم‌اکنون روزانه ۲۶۳ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل می‌شود. این هفته گازرسانی به ۶ روستای بخش کن استان تهران نیز عملیاتی شد.

تکمیل CPF آذر: شرکت مهندسی و توسعه نفت از تکمیل پروژه احداث واحد فرآورش مرکزی (CPF) میدان مشترک آذر خبر داد و اعلام کرد که این واحد هم‌اکنون برای ورود نفت و تحقق تولید نهایی ۶۵ هزار بشکه نفت خام در این میدان آماده است.

ساخت داخل در نفت: نفتی‌ها در ادامه مسیر بومی‌سازی تجهیزات کاربردی، این هفته هم خبرهای خوبی در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات داشتند. ‫کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب موفق به ساخت مخزن گل حفاری دکل‌های تعمیراتی و همین‌طور بومی‌سازی قطعات کلیدی و حساس توربین‌­های گازی شدند؛ شرکت بین‌المللی حفاری Drilling Company International از ساخت اجیتیتورهای عمودی برای مخازن گل حفاری برای نخستین بار در کشور خبر داد و یکی از کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران نیز برای نخستین‌ بار موفق به طراحی برج نیروگاه‌های بادی با سیستم انتقال هیدرولیکی شد. در این هفته، مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت لوله‌سازی اهواز نیز نشست مشترکی داشتند و اعلام شد برای تأمین ۴۵۰۰ کیلومتر لوله مورد نیاز طرح توسعه ۲۸ مخزن، استفاده حداکثری از توان سازندگان ایرانی در دستور کار قرار می‌گیرد. این هفته، تاج چاه شماره ۸۰ پازنان شرکت نفت و گاز آغاجاری بدون حضور دکل تعویض شد.

خودکفایی در تولید چادر مشکی: ۱۶ تیرماه، گرید TG670S چادر مشکی در پتروشیمی شهید تندگویان رونمایی و اعلام شد که با راه‌اندازی این خط تولید برای نخستین بار در ایران، سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن نیاز به این گرید برای تولید چادر مشکی تأمین و به این ترتیب کشور از واردات این محصول به‌طور کامل بی‌نیاز می‌شود. پتروشیمی کارون هم این هفته با برگزاری یک نشست خبری، از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه‌ای HYCO خبر داد و اعلام کرد با افتتاح این طرح، تولید ایزوسیانات‌ها در این شرکت بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. پتروشیمی کارون با وقوع یک حادثه نیز خبرساز بود؛ نشت گاز کلر در این مجتمع که البته در کمتر از ۳۰ دقیقه مهار شد، گازگرفتگی جزیی تعدادی از کارکنان را به همراه داشت.

افزایش ظرفیت دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این هفته از دو برابر شدن ظرفیت دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اعلام کرد برنامه‌ریزی شده است ظرفیت تبدیل فعلی که روزانه ۷۶۰ خودرو است به حداقل ۱۵۰۰ خودرو افزایش یابد. حال که صحبت از شرکت پخش شد، به حادثه آتش‌سوزی دو تانکر حامل سوخت این شرکت هم در هرمزگان اشاره کنیم که مصدومیت دو نفر را به دنبال داشت.

بازار نفت: آرگوس مدیا این هفته گزارش داد که تولید نفت ونزوئلا به ۳۰۰ هزار بشکه در روز و صادرات این کشور به کمترین سطح در ۷۷ سال اخیر سقوط کرده است. خبر دیگر اینکه عربستان سعودی و کویت تولید نفت میدان مشترک نفتی خفجی واقع در منطقه بی‌طرف مرزی دو کشور را از سر گرفتند. قیمت سبد نفتی اوپک هم در هفته نخست ژوئیه بالاترین رقم را در حدود ۱۲۰ روز اخیر تجربه کرد.

پیشنهاد هفته: از آنجا که حرف و حدیث‌ها درباره مشخص شدن تکلیف پرونده گازی ایران و ترکمنستان در این هفته ادامه یافت، وزارت نفت به انحای مختلف نسبت به ارائه توضیحات و تنویر افکار عمومی در این زمینه اقدام کرد. اگرچه رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز به درستی، حرف و حدیث‌های مطرح شده در این باره را به «جنجال رسانه‌ای» تعبیر کرد، اما پیشنهاد می‌شود برای آگاهی از واقعیت‌های این پرونده، توضیحات کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت را در خبری با عنوان «قرار نیست ایران خسارتی به ترکمنستان پرداخت کند» در شانا مرور کنید.

کد خبر 304722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =