۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
  • کد خبر: 305530
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری آیین اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای فرماندهان صحنه در وزارت نفت، سایه کرونا بر فراآیند صدور کارت هوشمند سوخت، خودکفایی گاز در تأمین کالا، ترافیک در پایانه‌های نفتی چین و قدردانی رئیس جمهوری از صنعت پتروشیمی را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

فرماندهان صحنه: آیین اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای فرماندهان صحنه در وزارت نفت این هفته با حضور وزیر نفت برگزار شد. بیژن زنگنه در این آیین از کاهش حوادث آسیب‌پذیر صنعت نفت در سال‌های اخیر خبر داد. سید باقر مرتضوی، مدیرکل اچ‌اس‌یی و پدافند غیرعامل وزارت نفت از ضرورت تربیت حداقل ۵۰۰ نیروی متخصص فرمانده صحنه در صنعت نفت گفت. علی بیاتی، مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت اعلام کرد از مجموع ۲۲۸ نفر که در فراخوان فرآیند ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای فرماندهان صحنه صنعت نفت شرکت کردند ۴۵ نفر موفق به دریافت این گواهینامه شدند و علی کمندی، منتخب دریافت گواهینامه فرماندهان صحنه در حوادث صنعت نفت هم خواستار حمایت مدیران از فرماندهان صحنه شد. در این آیین افزون بر رونمایی از مجموعه بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های ابلاغی در حوزه HSE با تأکید بر ایمنی و آتش‌نشانی (از تاریخ ۱۳۹۲/۰۶/۳۰ تاکنون) از سوی وزیر نفت، گواهی ۲۰ نفر از فرماندهان صحنه به‌صورت ویدئوکنفرانسی و به نیابت از وزیر نفت در اهواز و عسلویه اهدا شد و مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) و پدافند غیرعامل وزارت نفت نیز با اهدای لوحی به نمایندگی از این مجموعه از بیژن زنگنه، وزیر نفت قدردانی کرد.

کرونا و کارت هوشمند سوخت: کارت هوشمند سوخت و تأخیر در صدور و ارسال آن موضوعی بود که این هفته دو تن از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به آن واکنش نشان دادند. فاطمه کاهی، سخنگوی این شرکت دلیل تأخیر به‌وجود آمده در فرآیند صدور و ارسال کارت سوخت خودروهای شخصی را شیوع ویروس کرونا دانست و اعلام کرد این فرآیند در آینده‌ای نزدیک سرعت می‌یابد. مسعود رضایی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم با یادآوری اینکه در ابتدا صدور کارت هوشمند سوخت تنها ۴۰ روز طول می‌کشید، اما اکنون این فرآیند به دلیل ویروس کرونا طولانی‌تر شده، اعلام کرد:  تا به امروز ۷۰۰ هزار کارت سوخت برای خودروهای شخصی صادر شده و در باجه‌های پستی باقی مانده که این مورد هم به‌ دلیل شرایط شیوع کرونا در کشور به‌وجود آمده است. رضایی این را هم گفت که با توجه به بحران شیوع کرونا در کشور، سقف ذخیره کارت‌های هوشمند سوخت از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافت.

کاهش درآمد عربستان تا افزایش واردات چین: خبرگزاری رویترز این هفته از کاهش ۶۵ درصدی صادرات سالانه نفت عربستان در ماه مه با ارزش نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه پارسال نوشت. این خبرگزاری همچنین در خبری دیگر اعلام کرد عربستان بزرگ‌ترین تامین کننده نفت چین در ماه ژوئن بوده است. حال که بحث چین مطرح است این خبر را هم باید به نقل از داده‌های مؤسسه رفینیتیو ایکون و گفته‌های تحلیلگران عنوان کرد که ترافیک و ازدحام در پایانه‌های نفتی چین به دلیل واردات بی‌سابقه نفت این کشور همچنان ادامه خواهد داشت. چین در ماه آوریل هنگامی که قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح در چند دهه سقوط کرد، وارد بازارهای نفت شد و محموله‌هایی را برای تحویل در ماه‌های آینده به چنگ آورد. از دیگر مصرف‌کننده بزرگ انرژی  هم خبر رسید واردات نفت هند در ماه ژوئن به کمترین سطح در ۹ سال گذشته رسید و این کشور هیچ نفتی از ونزوئلا وارد نکرده است. قیمت نفت هم این هفته در محدوده ۴۳ تا بیش از ۴۴ دلار برای هر بشکه در نوسان بود.

خودکفایی گاز در تإمین کالا: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آغاز ساخت ۳۵ قلم کالاهای پرمصرف و راهبردی صنعت گاز کشور با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خبر داد و اعلام کرد: هم‌زمان با افزایش ظرفیت تولید و فرآورش پالایشگاه، به‌زودی صنعت گاز خودکفایی از واردات کالاهای خارجی را جشن می‌گیرد. حسن منتظر تربتی این را هم گفت به‌زودی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه طراحی و ساخت قطعات و ادوات مکانیکی دوار و ثابت و حوزه‌های برق و ابزار دقیق و کنترل، توربواکسپندر، نشت‌یاب لیزری، بلوبر سانتریفیوژ و آنالایزر نقطه شبنم گاز، صنعت گاز کشور خودکفا خواهد شد تا زمینه تولید پایدار و مستمر گاز و سایر محصولات گازی حتی در شرایط تحریم‌های غیرقانونی فراهم شود.

پتروشیمی در صحبت‌های روحانی: حسن روحانی، این هفته در سه برنامه پیاپی از صنعت پتروشیمی و تحولات آن در سال‌های اخیر گفت. وی در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از افزایش تولید در صنعت پتروشیمی قدردانی کرد و در نشست با تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور اعلام کرد: ۱۴ میلیارد دلار برای پیشبرد گام دوم توسعه در بخش پتروشیمی و ۸ میلیارد دلار هم تاکنون برای جهش سوم که سال ۱۴۰۴ به نتیجه می‌رسد، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. وی در نشست هیئت دولت هم گفت: تولید محصولات پتروشیمی کشور از ۵۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۰۰ میلیون تن تا پایان امسال می‌رسد.

سایر اخبار:‌ پایان عملیات اسیدکاری چاه‌های سکوی B فاز ۱۴ پارس جنوبی، راه‌اندازی بخش پی‌سی‌آر بیمارستان‌های‌ نفت تهران و اهواز، تکمیل طرح ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌های نفت، همکاری وزارتخانه‌های نفت، بهداشت و اقتصاد برای تأمین نیازهای گریدهای مورد نیاز صنایع پزشکی با هدف مبارزه با ویروس کرونا و اشاره رهبر معظم انقلاب به انجام اقدام‌های بزرگ در پارس جنوبی و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دوران تحریم، از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید بدانید مصرف ال‌پی‌جی در خودروها باصرفه‌تر است یا صنعت پتروشیمی، پیشنهاد می‌شود مطلب «ال‌پی‌جی مناسب سوخت خودروست یا خوراک پتروشیمی؟» را بخوانید.

کد خبر 305530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =