ترویج شفافیت و پاسخگویی در مسیر مسئولیت اجتماعی

مشاور اجتماعی وزیر نفت اظهار کرد: با اقدام‌های خوبی که در سطح شرکت ملی گاز ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام شده می‌توان گفت که این شرکت به یک بلوغ سازمانی در این حوزه رسیده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدامیر طالبیان در نشست مشترک با مدیران عامل شرکت‌های تابع در حوزه مسئولیت اجتماعی که روز دوشنبه (۱۹ خردادماه) به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: نقش مؤثر و مشارکت خوب مدیران عامل صنعت گاز و شرکت‌های تابع را نمی‌توان نادیده گرفت که همه را به مسئولیت اجتماعی تشویق می‌کنند، ضمن اینکه ما هم در سطح وزارت آنها را راهنمایی و گزارش‌های کار را دریافت می‌کنیم که بتوانیم به شورای عالی مسئولیت اجتماعی که با ریاست وزیر تشکیل می‌شود، منعکس کنیم.

وی با بیان اینکه کار مسئولیت اجتماعی در وزارت نفت از سال ۹۲ و با حضور مهندس زنگنه وزیر نفت رشد و توسعه بیشتری یافته است، افزود: هم‌اکنون در کل صنعت نفت نگرش ویژه و نگاه تازه‌ای به مسئولیت اجتماعی وجود دارد و ضرورت آن را همه مدیران احساس کردند به این معنا که ما باید بتوانیم خدماتی که می‌دهیم هم خوب باشد و هم ارائه آن موجب رضایتمندی مردم و جامعه شود؛ در حقیقت پیام مسئولیت اجتماعی این است که مردم خادمان خود را بشناسند و  با نحوه کارشان آگاه شوند. ما در مسئولیت اجتماعی سعی کردیم شفافیت و پاسخگویی را ترویج کنیم.

مشاور اجتماعی وزیر نفت با اشاره به اقدام‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده در صنعت گاز کشور، تصریح کرد: اتفاق‌های خوبی در شرکت ملی گاز ایران در زمینه مسئولیت اجتماعی افتاده؛ گرچه قدری دیرتر، اما مدیران شرکت گاز جبران کردند و این مهم در ارائه گزارش‌های سالانه مشهود بود.

طالبیان تصریح کرد: بعضی پالایشگاه‌ها که فرصت بازدید از آنها را داشتیم در سه جهت موفقیت و کار جهشی داشتند؛ نخست در به‌کارگیری نیروهای بومی از محل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آنها، دوم بحث کمک به توسعه و اشتغال در محل و سوم بحث خریدهای محلی و استفاده از پیمانکاران محلی، این موارد توفیق‌های خوبی بوده که در شرکت گاز رخ داده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های پالایشی گاز در بحث محیط زیست هم موفق بوده‌اند؛ مانند مدیریت انرژی، کنترل پساب و جمع‌آوری تدریجی گازهای آلاینده، کارکنان نیز در زمینه مسئولیت اجتماعی خوب عمل کردند، زیرا سرمایه انسانی و رضایت کارکنان یکی از ابعاد مسئولیت اجتماعی است. خوشبختانه در نظام‌نامه‌ای که از سوی وزیر نفت در این زمینه ابلاغ شده، می‌بینیم که شرکت ملی گاز ایران در اجرای مفاد نظام‌نامه پیشگام است.

مشاور اجتماعی وزیر نفت در ادامه سخنان خود به عملکرد مناطق عملیاتی انتقال گاز در این حوزه اشاره کرد و افزود: آنها بیشترین ارتباط را با جامعه محلی نقاط دور دارند، حتی گزارش‌هایی از روستاهای بسیار دوردست داشتیم که امکان تردد هم در آنها مشکل است، اما همکاران ما با آنها ارتباط برقرار کردند و به آنها خدماتی مانند تأمین آب و برق... ارائه  دادند.

طالبیان ادامه داد: این یک کار برد - برد است؛ از این رو که اگر اتفاقی برای خطوط لوله بیفتد، نخستین کسانی که اطلاع‌رسانی می‌کنند، خود همین مردم محلی هستند و این از یک رابطه تعاملی بین دست‌اندرکاران خطوط لوله و مردمی که اطراف این خطوط زندگی می‌کنند، نشان دارد.

وی همچنین بیان کرد: شرکت‌های گاز استانی هم علاوه بر یک مسئولیت ذاتی که رساندن گاز به خانه‌های مردم  است، مسئولیت اجتماعی نیز دارند و در آنها شاهد نمونه‌های زیبایی از تعامل با ذی‌نفعان، مشتریان و پیمانکاران هستیم. برای مثال گاز استان مازندران برای حضور در بحران‌ها با هلال احمر و سازمان اداره بهداشت یک تیم واحد تشکیل دادند و این معنای کامل مشارکت است.

مشاور اجتماعی وزیر نفت تصریح کرد: در بعضی از شرکت‌های گاز استانی، آموزش استفاده از گاز را از مدرسه آغاز کردند و این می‌تواند پایه بسیار مؤثری برای الگوی دقیق مصرف باشد، ضمن اینکه در حال حاضر بحث گازسوز کردن چاه‌های آب کشاورزی و صرفه‌جویی مصرف سوخت نیز مطرح است و گازهای استانی می‌توانند تلاش خوبی در این زمینه داشته باشند، همچنین در طرح تبدیل اصلاح عملکرد موتورخانه‌های شهری نیز می‌توانند کمک کنند که گاز کمتری مصرف شود.

طالبیان گزارش کار، پاسخگویی و شفافیت را سه مؤلفه در نگاه مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: امروز در دنیا شرکت‌های بزرگ مسئولیت اجتماعی و گزارش‌دهی دارند و شرکت ملی گاز ایران نیز در  این مسیر هدایت شده است.

وی درباره چشم‌انداز شرکت ملی گاز ایران در این راستا، اظهار کرد: چشم‌انداز شرکت ملی گاز ایران را به گونه‌ای می‌بینم که ان‌شاءالله بتواند با ارائه گزارش‌های پایداری، رنکینگ و درجه کشور را در این حوزه بالا برده و در زمینه ارائه گزارش‌های سالانه، بتواند به یک جایگاه مناسبی دست یابد، ضمن اینکه ما از ارتباطات بین‌المللی بی‌نیاز نیستیم. زبان ارتباط بین‌المللی ما، همین گزارش‌های پایداری است که همکاران در شرکت گاز بر مبنای استاندارد GRI (راهنمای گزارش‌دهی مسئولیت اجتماعی) تهیه می‌کنند.

مشاور اجتماعی وزیر نفت در پایان، ضمن تشکر از مدیران شرکت‌های تابع، از آنها درخواست کرد کمیته و دبیرخانه مسئولیت اجتماعی را در مجموعه خود تشکیل دهند و نسبت به آن اهتمام ورزند.

کد خبر 303640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =