ثبت اختراع دانش تولید ضدیخ سوخت جت

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت تهران گفت: دانش تولید و ساخت ضدیخ سوخت جت (JP-۴) طی یک پروژه پژوهشی در این شرکت به نتیجه رسیده و در مرحله ثبت اختراع قرار گرفته است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت تهران، محمود نیکبخت، با اشاره به فعالیت این شرکت در راستای تحقق جهش تولید اظهار کرد: اداره پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت تهران برای تحقق شعار سال در نظر دارد با همکاری دانشگاه‌ها و موسسه‌های عالی ضمن تحقق چشم‌انداز شرکت، بزرگترین مجموعه نقتی پایتخت را در مسیر سرآمدی قرار دهد.

وی از انتقال دانش فنی و طراحی فرآیند جداسازی مواد نفتی از آب زیرزمینی برمبنای فناوری توسعه یافته خبر داد و گفت: این طرح با هدف جداسازی مواد نفتی از آب و رساندن کیفیت آب چاه نفتی به استاندارد زیست محیطی برای مصرف فضای سبز انجام می‌شود؛ همچنین تجاری‌سازی پروژه ساخت pH meter آنلاین برای پالایشگاه‌های دیگر با هدف معرفی و فروش فناوری آن، ساخت نازل EJECTOR واحد آب و بخار در راستای تأمین اجکتورهای مورد نیاز واحدهای آب و برق و بخار و احداث پایلوت تحقیقاتی ۱۰ بشکه در روز واحد HSFCC به منظور تولید محصولات سبک با ارزش از ته مانده سنگین برج‌های تقطیر از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی اداره پژوهش و فناوری است.

نیکبخت یادآور شد: Revamp پایلوت ساخت ضدیخ سوخت جت با هدف قطع وابستگی از خرید خارجی، بوزدایی و تصفیه Spent caustic تولیدی واحدهای عملیاتی نیز از دیگر برنامه‌های اجرای این حوزه بود؛ این پژوهش پس از مطالعه روش‌های مختلف تصفیه پساب کاستیک و ارزیابی و مقایسه روش‌ها برای تصفیه پساب کاستیک پالایشگاه تهران انتخاب شده است که شامل اکسایش پساب هوا در دما و فشارهای بالا به‌منظور کاهش COD پساب است. همچنین عیب‌یابی تجهیزات دوار به روش آنالیز جریان الکتریکی، نامیزانی جرمی روتور یکی از محتمل‌ترین دلایل زوال در موتورهای الکتریکی در محیط صنعتی (پمپاژ جریان سیال، نورد و غیره)، به‌ویژه در سرعت‌ها و توان‌های بالاست که این تحقیق آزمایشی برای تشخیص نبود توازن جرمی و تاثیر تغییرهای شدت آن است که برای دو مقدار مختلف نامیزانی جرمی انجام می‌شود.

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت تهران، بررسی و مطالعات برای استفاده از محصول گوگرد جامد برای تولید کود شیمیایی و امکان‌سنجی ساخت ماده شیمیایی تتراکلرواتیلن کاتالیست گرید مربوط به واحد ایزومریزاسیون را از پروژه‌های اجرایی سال‌جاری عنوان کرد.

گفتنی است، چندی پیش اداره پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت تهران نشست توجیهی آشنایی با دستگاه pH meter آنلاین را برای ۷ شرکت پالایشی کشور برگزار کرد که نمایندگانی از شرکت‌های پالایش نفت شیراز، اصفهان، آبادان، شازند اراک، لاوان، کرمانشاه و ستاره خلیج فارس ضمن بازدید از دستگاه pH meter آنلاین در این نشست نیز شرکت کردند. دستگاه pH meter آنلاین برای نخستین بار در کشور در شرکت پالایش نفت تهران به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 304099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =