عراق همچنان از سهمیه تولید خود در اوپک پلاس تخطی دارد

عراق با وجود کاهش صادرات نفت در ماه ژوئن، هنوز هم بیش از سهمیه این کشور در توافق کاهش تولید اوپک پلاس، نفت عرضه می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، داده‌های مربوط به ارسال محموله‌ها و منابع صنعتی نشان می‌دهد صادرات نفت عراق در ماه ژوئن تقریبا ۹ درصد یا ۳۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این موضوع نشان‌دهنده این است که دومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حدود سه‌پنجم سهمیه کاهش تولید خود در توافق کاهش تولید اوپک پلاس را ارسال کرده است.

داده‌های شرکت‌ ردیابی نفتکش‌ پترو لجستیکز و مؤسسه رفینیتیو ایکون و یک منبع صنعتی نشان می‌دهد صادرات جنوب عراق در ۲۸ روز نخست ماه ژوئن به‌طور میانگین ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. این رقم در مقایسه با رقم رسمی صادرات جنوب این کشور در ماه مه، روزانه ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

دانیل گربر، مدیر اجرایی پترو لجستیکز در این باره گفت: این رقم کمترین سطح صادرات بصره در پنج سال اخیر است، اما تولید نفت عراق برای دستیابی به پایبندی کامل به سهمیه تولیدش مطابق توافق اوپک پلاس، هنوز باید روزانه  ۳۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش یابد.

به گزارش شانا، اوایل ماه جاری میلادی، عراق به ائتلاف اوپک پلاس اعلام کرد برنامه‌ای فوری را برای کاهش تدریجی تولید نفت به‌منظور پایبندی کامل به سهمیه تولید خود مطابق با توافق اوپک پلاس آغاز خواهد کرد.

این اقدام عراق پس از آن صورت گرفت که اوپک پلاس خواستار پایبندی بغداد و دیگر کشورهای تخطی‌کننده از سهمیه کاهش تولید مطابق با توافق اخیر این ائتلاف شد.

اوپک، روسیه و متحدانشان در ۱۷ خردادماه پس از برگزاری نشستی از طریق ویدئوکنفرانس، به توافق رسیدند که کاهش تولید تاریخی نفت را به‌مدت یک ماه و تا پایان ماه ژوئیه تمدید کنند و با کاهش تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌، حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت، از مازاد عرضه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بکاهند.

محاسبات رویترز نشان می‌دهد سطح پایبندی عراق به توافق کاهش تولید در ماه مه تنها ۳۸ درصد و بسیار کمتر از عربستان سعودی بوده است. در صورتی که صادرات عراق در ماه ژوئن ثابت باشد، سطح پایبندی به ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

یک منبع صنعتی درباره صادرات ماه ژوئن عراق گفت: بله کاهش یافته است، اما هنوز حتی نزدیک به سهمیه هم نیست.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق  روز یکشنبه (هشتم تیرماه) تصریح کرد: به نفع عراق است که با ائتلاف اوپک پلاس برای بالا بردن ارزش بازار نفت همکاری کند.

بغداد پیش از این تمایلی به پیوستن به تلاش‌های پیشین کاهش عرضه اوپک که از سال ۲۰۱۷ آغاز شد، نداشت و در بعضی مواقع کمترین سطح پایبندی به کاهش تولید اوپک را داشت.

صادرات شمال عراق نیز در ماه ژوئن کاهش یافته است. تاکنون، کل صادرات شمال عراق حدود ۳۷۰ هزار بشکه در روز است که نسبت به ماه مه حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

کد خبر 304422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =