پژوهشگاه نفت و سازمان حفاظت محیط‌ زیست همکاری می‎کنند

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از آمادگی این پژوهشگاه برای همکاری دوجانبه با سازمان حفاظت محیط‌ زیست به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو طرف برای حل مسائل زیست محیطی کشور خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی گفت: از یک‌ سو ما همواره با مشکلات و موضوع‌های مرتبط با حوزه زیست‌محیطی کشور که جزو چالش‌های بسیار جدی در زمینه آب، هوا و خاک است روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر با نقش سازمان حفاظت محیط زیست که در این زمینه نقشی ملی، مهم و حاکمیتی است آشناییم و برای همکاری مشترک با این سازمان آمادگی داریم.

وی افزود: مجموعه پردیس انرژی و محیط‌زیست پژوهشگاه صنعت نفت آمادگی خود را برای همکاری با سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام می‌کند و امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های طرفین بخشی از مسائل زیست‌محیطی کشور را به نحو شایسته‌ای حل کنیم.

توفیقی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران دارای دیدگاه‌های جدید و بنیادی است، تصریح کرد: اطمینان دارم این سازمان با مدل‌سازی و تدبیر­های خود قادر خواهد بود بخش مهمی از مسائل زیست‌محیطی کشور را حل و چالش‌های موجود را به ارزش افزوده برای کشور تبدیل کند.

وی یادآور شد: پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاهی حرفه‌ای است که فعالیت‌های آن باید به توسعه، پیاده‌سازی و اثبات فناوری منجر ­شود. به عبارتی دیگر، در زنجیره فعالیت­‌های دانشگاه­‌ها و پژوهشگاه‌های معمول، پژوهشگاه صنعت نفت همواره در کنار صنعت است که این موضوع می­‌تواند به تسریع روند برنامه­‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست کمک کند.

مسعود تجریشی، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در ادامه مهم‌ترین مسئله کشور و وظیفه سازمان محیط‌زیست را پایش آلاینده‌ها دانست و گفت: سال گذشته، این مجموعه برنامه پایش خود را در زمینه آب، هوا، خاک و منطقه عسلویه با همکاری محققان وزارت نفت به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد تا با مبنا قراردادن یک برنامه­‌ریزی اصولی و پایه‌ای، فرصتی فراهم شود که بتوان در مسائل زیست‌محیطی در حوزه پایش، به‌صورت مناسبی فعالیت کنیم.

وی به مصادیق فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: استانداردسازی مالچ نفتی و بهبود آن از موضوع‌ها و چالش‌های این سازمان است که سال گذشته با کمک همه دستگاه‌های اجرایی، استاندارد مالچ را تدوین کردیم و به‌عنوان ضوابط دستورعمل‌های فنی سازمان برنامه و بودجه به نتیجه رسید و امیدواریم بتوانیم تحقیقات و مطالعات مناسبی را در زمینه مالچ‌های دوستدار محیط‌زیست انجام دهیم.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به تشکیل سامانه پایش پسماند در سازمان محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: بر اساس این سامانه هر یک از تولیدکنندگان پسماند، موظف‌اند در این سامانه عضو شوند و مقدار تولید خود را مانند لجن‌های نفتی ثبت کنند تا در نهایت بتوانیم گزارش جامعی از پسماندهای تولیدشده در کشور  در دست داشته باشیم، چراکه این سازمان با استفاده از داده­‌های این سامانه سعی دارد این مشکلات را به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و دانشگاهی و دانش‌بنیان تبدیل کند تا از این طریق بتوان ارزش افزوده‌ای را برای کشور فراهم ساخت.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌­هایی که در پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد می­‌توان این چالش‌ها را برای کشور به فرصت تبدیل کرد تا نشان دهیم با همکاری متقابل می‌توان مسائل زیست‌محیطی را نه‌تنها مدیریت و برطرف کرد، بلکه به اقتصاد ملی و ایجاد اشتغال نیز کمک کرد.

تجریشی گفت: امیدواریم با همکاری‌های آتی این دو مجموعه بتوانیم این مسائل را عملیاتی کنیم و این سازمان نیز آمادگی هرگونه تعامل و همکاری با دانشگاه‌­ها و مراکز تحقیقاتی را دارد تا بتواند مدل مناسبی را در حوزه محیط‌ زیست برای همه مجموعه‌ها آماده کند.

کد خبر 304550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =