باید با فناوری حرکت کنیم، نه با تولید نفت

رئیس توسعه کسب‌وکار پژوهشگاه صنعت نفت گفت: برای اینکه در دنیا و صنعت حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید با فناوری حرکت کنیم، نه با تولید نفت.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، مهدی احمدی‌مروست افزود: تولید نفت مهم است، اما فناوری است که مرزها را روی شرکت‌ها باز می‌کند و این چیزی است که ما باید به آن فکر کنیم.

وی به بودجه پژوهشگاه صنعت نفت با دیگر مراکز مشابه در دنیا اشاره کرد و گفت: سازمان‌هایی مانند IFP فرانسه که بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات نفت و گاز در دنیا است، سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰ درصد، سینتف در نروژ ۶۰ درصد و شرکت CSIRO استرالیا ۶۵ درصد درآمدشان را دولت تأمین می‌کند. ما با این شرکت‌های بزرگ از نظر هزینه و درآمد در یک سطح هستیم و این به معنای این است که ما در پژوهشگاه در حال حرکت هستیم و حجم زیادی از هزینه‌هایمان را خودمان تأمین می‌کنیم.

رئیس توسعه کسب‌وکار پژوهشگاه صنعت نفت شاخص‌های کیفیت پروژه‌های پژوهشگاه را رو به رشد ارزیابی و اظهار کرد: توجه به افزایش انگیزش نیروی انسانی، بهترین ابزار برای افزایش کیفیت پروژه‌هاست که در دو سال گذشته در پژوهشگاه اتفاق افتاده و حاصل آن رشد ۷۰ درصدی تعداد قراردادهای مصوب و افزایش ۸۹ درصدی ارزش قراردادها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بوده است.

احمدی‌مروست افزود: ارزش خدمات فناورانه پژوهشگاه در سال ۹۸ به میزان ۳۶ درصد نسبت به سال قبل و همچنین ارزش پیشنهادهای ارسالی ۱۲۵ درصد رشد داشته است.

وی بر ضرورت حمایت سازمان‌های بالادستی از توسعه‌دهندگان فناوری تأکید کرد و گفت: از متولیان می‌خواهم که به نیازهای انگیزشی پژوهشگاهیان توجه بیشتری داشته باشند، چراکه یکی از مهم‌ترین عوامل در تحقق اهداف سازمان، ایجاد سازوکارهایی برای افزایش انگیزه کارکنان و پژوهشگران است و پژوهشگاه در این حوزه حمایت‌های بیشتری می‌تواند دریافت کند.

تولید کاتالیست فرآیند RCD اراک با دانش داخلی

رئیس توسعه کسب‌وکار پژوهشگاه صنعت نفت، شاخص‌های بهبودیافته را نتیجه بهبود ارتباطات با مشتریان کلیدی در دو سال گذشته عنوان کرد و گفت: با حذف مقررات زائد و کوتاه کردن مسیر اجرای پروژه‌ها، موفق شدیم تصویر بهتری از سازمان در صنعت نفت ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه تجاری‌سازی دستاوردها یکی از دغدغه‌های همیشگی سازمان بوده است، گفت: سال گذشته کاتالیست‌های مختلفی را که تولید شده به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم که جایگزین نمونه‌های خارجی در صنعت شده و در حال بهره‌برداری است. از جمله این کاتالیست‌ها، کاتالیست بنزین‌سازی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که سال‌هاست در حال کار است، همچنین کاتالیست فرآیند RCD اراک که این نخستین بار است کاتالیست این فناوری با دانش داخلی تولید می‌شود. همچنین تعداد بسیار زیادی افزایه حفاری مورد نیاز صنعت که از خارج وارد می‌شد، در پژوهشگاه بومی‌سازی شده و به‌زودی با یکی از هلدینگ‌های بزرگ وارد قرارداد می‌شویم که هم در پروژه‌های خودشان و هم در پروژه‌های برون‌مرزی از این افزایه‌های ایرانی استفاده کنند.

فراخوان شرکت‌های خصوصی برای بازاریابی

رئیس توسعه کسب‌وکار پژوهشگاه صنعت نفت به رفع محدودیت‌های موجود در بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های بازاریاب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته هیئت امنای پژوهشگاه در مصوبه‌ای، مجوز استفاده از خدمات شرکت‌های خصوصی را صادر کرد تا در بازار خارج از کشور به‌خصوص کشورهای منطقه و آسیای میانه به بازاریابی خدمات پژوهشگاه مشغول باشند.

احمدی‌مروست با اشاره به روش‌های نوآورانه در حوزه کسب‌وکار سازمان در دو سال گذشته افزود: به‌زودی فراخوانی رسمی برای دعوت از شرکت‌هایی که می‌توانند برای همکاری در زمینه بازاریابی فناوری‌ها با پژوهشگاه فعالیت کنند منتشر خواهد شد که البته این دعوت، محدود به فراخوان نیست و همواره آمادگی برای همکاری با شرکت‌هایی که تمایل دارند خدمات و فناوری‌های پژوهشگاه را در کشور مورد نظرشان بازاریابی کنند، وجود دارد.

وی افزود: بر اساس شعار امسال پژوهشگاه صنعت نفت که هدف آن استفاده از روش‌های نوآورانه در کسب‌وکار پژوهشگاه است، مدل کسب‌وکار پژوهشگاه بررسی شده و برنامه‌های اجرایی برای تدوین و استقرار روش‌های نوآورانه در مدل کسب‌وکار پژوهشگاه در حال برنامه‌ریزی است که به‌زودی اجرایی می‌شود.

مشارکت با هلدینگ‌ها و شرکت‌های استراتژیک

رئیس توسعه کسب‌وکار پژوهشگاه صنعت نفت تدوین اقدام‌های عملی در بخش‌های نه‌گانه الگوی جدید کسب‌وکار پژوهشگاه را کمتر از یک‌ ماه دیگر اعلام کرد و گفت: یکی از موضوع‌های راهبردی و مهم برای ما، شراکت با مشتریان و شرکت‌های راهبردی به‌ویژه هلدینگ‌های نفت و گاز و شرکت‌های EPC  و GC است.

احمدی‌مروست تأکید کرد: ما هلدینگ‌های بسیاری در کشور داریم که تعداد زیادی پالایشگاه و پتروشیمی در اختیار دارند و ما می‌توانیم در کنار آنها باشیم و در توسعه فناوری‌ها در حوزه بالادست، پایین‌دست، انرژی و محیط‌زیست نیازهای آنان را برآورده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هلدینگ‌های داخلی باید مانند هلدینگ‌های بزرگ جهانی به فکر این باشند که دانش فنی خود را داشته باشند، گفت: یک هلدینگ به غیر از اینکه سرمایه‌های فیزیکی متفاوتی از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، مجتمع عملیاتی و مجتمع تولید نفت دارد، باید در کنار آن به فناوری خودش هم مجهز باشد تا بتواند در حوزه‌های مختلف وارد شود و در مقیاس جهانی رقابت کند. خوشبختانه هفته گذشته رئیس‌جمهوری نیز بر ضرورت افزایش کیفیت و نقش‌آفرینی بنگاه‌ها در عرصه بین‌المللی با نگاه به صادرات، تأکید کرد که این موضوع می‌تواند در برنامه‌های راهبردی هلدینگ‌های نفت و گاز کشور نیز قرار گیرد.

رئیس توسعه کسب‌وکار پژوهشگاه صنعت نفت از عوامل کسب موفقیت سازمان در تعامل با صنعت را رضایتمندی مشتریان و ذی‌نفعان عنوان کرد و گفت: رضایتمندی مشتریان را به‌صورت مستمر سنجیده‌ایم و خوشبختانه شاخص رضایت‌مندی مشتری‌ها در کل پروژه‌های ما سال به سال در حال افزایش است.

وی افزود: استقرار سامانه دیجیتالی CRM از حدود ۱.۵ سال پیش شروع شده و امسال کاملاً به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود که در این ارزیابی سه شاخص اصلی یعنی کیفیت، قیمت و زمان بررسی می‌شود.

کد خبر 303961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =