طراحی الگوهای جدید کسب‌وکار در برنامه پژوهشگاه نفت

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بر لزوم طراحی و ایجاد الگوی جدیدی از کسب‌وکار متناسب با شرایط روز در سطح ملی و بین‌المللی تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی در نشست مشترک با مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و پژوهشگاه نیرو، مشارکت با افراد متخصص و نخبه در مباحث کلیدی و راهبردی سازمان را ضروری برشمرد و گفت: سازمان‌هایی که دارای ماموریت‌های مشابه هستند باید تجربیات خود را به اشتراک بگذارند تا بتوانند مأموریت‌های بلندمدت سازمان را پیش‌بینی کنند.

وی به طراحی و صورت‌بندی پرسش‌های کلیدی که پژوهشگاه با آن مواجه است، اشاره کرد و افزود: با پرسش‌هایی مانند هدف از انجام فعالیت‌های سازمان، چگونگی انجام برنامه‌های مورد نیاز ذی‌نفعان و مشتریان، میزان وجه تمایز با سازمان‌های مشابه و مزیت رقابتی روبه‌رو هستیم که پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند راه‌گشای بسیاری از امور باشد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: از آنجا که محیط‌های پیرامونی، ملی و بین‌المللی همواره در حال تغییر و تحول هستند، سازمان‌ها برای پایداری به رقابت نیاز دارند، بر همین اساس، پژوهشگاه نیز بر پرسش‌های کلیدی اشاره شده تمرکز کرده تا سرانجام بتواند یک مدل کسب‌وکار متناسب با شرایط روز و ماهیت خود در سطح ملی و بین‌المللی طراحی کند.

توفیقی افزود: محققان پژوهشگاه صنعت نفت، طراحی الگوهای جدید کسب‌وکار را در دستور کار قرار داده‌اند که تجربه‌های مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و پژوهشگاه نیرو از حیث نوع مأموریت و همکاری با صنعت مادر، ارتباط نزدیکی با این سازمان دارد و سبب ایجاد انگیزه در همکاری متقابل خواهد شد.

به‌کارگیری راهکارهای متنوع برای جلب مشتریان

در ادامه محمدصادق قاضی‌زاده، رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: گرد هم آمدن پژوهشگاه‌هایی از جنس یکدیگر و برگزاری چنین نشست‌هایی، ابتکار بسیار شایسته‌ای است از سوی پژوهشگاه صنعت نفت تا در نهایت سازمان‌های مشابه ما و همچنین دستگاه‌های اجرایی بتوانند نقش مؤثری در اقتصاد ملی کشور ایفا کنند.

وی به جلب رضایت مشتریان و به‌کارگیری راهکارهای متنوع در این زمینه اشاره کرد و افزود: پوشش ریسک یکی از مواردی است که می‌توان به ذی‌نفعان از نظر تجاری این اطمینان را داد که در صورت ایجاد مشکل برای محصول، خسارت‌ها مشمول آنها نمی‌شود و تولیدکننده، جبران خسارت را به‌عهده خواهد گرفت و این نکته جلب اعتماد بازار داخلی را به همراه خواهد داشت و می‌توان به‌راحتی با شرکت‌ها تعامل دوجانبه‌ای برقرار کرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو  اظهار کرد: بازار به دنبال شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که بداند در دانش فنی مورد نظر اشراف تخصصی و آینده‌پژوهی داشته و به عبارتی دیگر نیاز بازار را به درستی شناخته است، از این رو می‌توان به‌راحتی با این شرکت‌ها همکاری داشت.

قاضی‌زاده با بیان اینکه شرکت‌های زیادی گزارشی از فعالیت‌های خود برای جلب نظر مشتریان و ذی‌نفعان ارائه می‌دهند، تصریح کرد: با ارائه این گزارش‌ها می‌توان بسیاری از نگرانی‌های مخاطب را در بازارها کاهش داد و همواره در پارک‌های علم و فناوری بر موضوع‌هایی مانند تسهیل‌گری امور و کمک در تأمین مالی فعالیت‌ها تأکید کرد، اما از سوی دیگر در زمینه مطالعات آینده، مطالعات بازار و پوشش ریسک کمتر اقدام‌هایی انجام شده است که از این رو داشتن این پکیچ می‌تواند مسیر مطمئن‌تری را در آینده برای شرکت‌ها و بازار به همراه داشته باشد.

وی گفت: اکوسیستم نوآوری نفت می‌تواند در مسیر فعالیت‌های پژوهشگاه نیرو گام بردارد و با یکدیگر همکاری داشته باشند، از این رو پیشنهاد شد راهبری دانشی و تخصصی این اکوسیستم را پژوهشگاه صنعت نفت به‌عهده بگیرد، چراکه این اکوسیستم‌ها مانند پارک‌های علم و فناوری برنامه مشخصی را دنبال نمی‌کنند، بلکه حجم فعالیت‌ها را پوشش می‌دهند.

گام برداشتن به سمت فناوری‌های جدید

امیردریادار دوم فرهاد امیری، رئیس موسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاع عنوان کرد: این مؤسسه در طول ۳۰ سال فعالیت خود، دچار تحولات گسترده‌ای بوده است؛ در برهه‌ای از زمان اجرای پروژه، در زمانی دیگر طرح‌های فراسازمانی و هم‌اکنون مدیریت طرح‌ها را به‌عهده دارد و امیدواریم با هم‌افزایی بین پژوهشگاه‌های مختلف اقدام‌های مؤثری انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به سرعت به‌روز شدن فناوری‌ها و کوتاهی عمر آنها و همچنین کمبود منابع و ظرفیت‌ها، باید تلاش شود با تجمیع تقاضا، منابع و قابلیت‌ها به سمت فناوری‌های دومنظوره حرکت کند.

همچنین در نشست مشترک میان پژوهشگاه‌های صنعت نفت، نیرو و مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، موضوع‌هایی مانند جایگاه مراکز تحقیقاتی در اجرای مأموریت‌های دستگاه‌های اجرایی، الگوی مطلوب کسب‌وکار پژوهشگاه‌ها در نظام نوآوری بخشی، ساختار سازمانی مطلوب و چالش‌ها و الگوی مطلوب مدیریت منابع در این مجموعه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کد خبر 304019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =