۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
  • کد خبر: 302921
الگوی کسب‌وکار پژوهشگاه صنعت نفت توسعه می‎یابد

معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پروژه‌ای در زمینه توسعه مدل کسب‌وکار پژوهشگاه تعریف و مقرر شده است از یک سو، مدل فعلی کسب‌وکار مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و از سوی دیگر مدل بهینه استخراج شود.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، منصور بزمی با بیان این مطلب افزود: یکی از فعالیت‌های مهم پژوهشگاه در زمینه نوآوری در کسب‌وکار در سال 99، تجاری‌سازی دستاوردهاست. همواره در مراکز تحقیق و توسعه، کار ایجاد دانش و فناوری به‌خوبی انجام می‌شود، در حالی‌ که تجاری‌سازی یکی از مباحثی است که کمتر به آن توجه شده است. از این رو قصد داریم در سال جدید دستاوردهای پژوهشگاه را تجاری‌سازی کنیم، اگرچه این کار در سال‌های قبل نیز انجام شده است، اما درصدد هستیم این فعالیت را با قوت بیشتری در دستور کار قرار دهیم.

توسعه مرکز نوآوری

وی به فعال کردن مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: این مرکز اواخر سال گذشته با حضور وزیر نفت راه‌اندازی شد و امسال با استقرار شرکت‌های نوپا و استارت‌آپی در این مرکز و همچنین با مذاکراتی که با شرکت‌های شتاب‌دهنده انجام شده است، تصمیم به فعال‌تر کردن آن داریم و این قسمتی از توسعه کسب‌وکار پژوهشگاه محسوب می‌شود.

حمایت از پروژه‌های دانشجویی

بزمی طرح میزبانی از دانشجویان کشور را از دیگر اقدام‌های این مجموعه برشمرد و افزود: تصمیم داریم سالانه میزبان ۱۰۰ دانشجوی فوق‌لیسانس و دکترا در پژوهشگاه باشیم و بر همین اساس مقرر شده است این افراد پروژه‌های فوق لیسانس و رساله دکترای خود را در چارچوب نیاز صنعت نفت تعریف کنند تا بتوانیم در آینده، دانشجوها و تزهای برتر را برای تشکیل شرکت‌های استارت‌آپی به مرکز نوآوری پژوهشگاه معرفی کنیم.

همکاری با شرکت‌های بروکر

وی به طرح بروکری فناوری در این مجموعه نیز اشاره کرد و افزود: اواخر سال گذشته، مصوبه هیئت امنای پژوهشگاه را در این زمینه دریافت کردیم و قصد داریم از شرکت‌های بروکر از یک‌سو برای فروش و تجاری‌سازی دانش‌های فنی در خارج از کشور نظیر عراق، سوریه و کشورهای شمالی استفاده کنیم و از سوی دیگر از امکانات و توانمندی‌های این شرکت‌ها به‌منظور فروش دانش‌های فنی پژوهشگاه در خارج از ایران بهره‌مند شویم. در طرح بروکری، پژوهشگاه صنعت نفت بازاریابی دانش‌های فنی خود را در اختیار شرکت‌های بروکر قرار خواهد داد و این روشی جدید است که در سال ۹۹ پیگیری خواهد شد تا از طریق آن به کسب‌وکار این مجموعه رونق بیشتری ببخشیم.

معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت به دیگر فعالیت‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: ایجاد و توسعه مشارکت‌های مدنی و کنسرسیوم با شرکت‌های E&P، EPC و GC از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه در سال جدید است و امیدواریم در چارچوب این کنسرسیوم‌ها و مشارکت‌های مدنی بتوانیم دانش‌های فنی و تجربیات پژوهشگاه را در کنار این شرکت‌ها به منصه ظهور رسانیم.

لزوم به‌کارگیری شرکای راهبردی

وی انتخاب شرکای راهبردی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم چرخه تولید فناوری و دستیابی به محصول را کامل کنیم همواره حضور شرکای راهبردی احساس می‌شود، از این رو در سال جدید این شرکا انتخاب می‌شوند و قرارداد مشارکت با آنها را منعقد خواهیم کرد تا بتوانیم خدمات بیشتری را به صنعت نفت و دیگر صنایع ارائه دهیم. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های RTO بین‌المللی، این استرانژی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. امسال درصدد هستیم، با وجود تحریم‌های گسترده در کشور، از ظرفیت‌های همکاری با شرکای خارجی که تمایل دارند با پژوهشگاه همکاری داشته باشند وسعت بیشتری دهیم و با بهره‌گیری از توانمندی‌های طرفین، توسعه فناوری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشگاه را در دستور کار قرار دهیم.

رصد فناوری‌های نوظهور

بزمی با بیان اینکه سازمان‌های پژوهش و فناوری همواره باید رصد فناوری‌های نوظهور و آینده‌محور را مدنظر خود قرار دهند، تصریح کرد: پژوهشگاه قصد دارد با تشکیل رصدخانه فناوری در سال جدید با شدت بیشتری فناوری‌های نوظهور و فناوری‌هایی را که آینده صنعت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهند شناسایی و ارزیابی کند تا در نهایت بتوان فعالیت‌های این مجموعه را بر این فناوری‌های مشخص‌شده متمرکز ساخت.

ارتقای برند سازمانی

وی برندسازی پژوهشگاه صنعت نفت را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: پژوهشگاه باید در تمامی فعالیت‌ها و اقدام‌هایی که انجام می‌دهد برند خود را ارتقا بخشد و این موضوع از طریق ارائه خدمات مناسب به مشتریان، زمان‌بندی مناسب فعالیت‌ها و ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب مهیا خواهد شد. برای تقویت برند سازمانی باید در مذاکرات با صنایع مختلف از افراد حرفه‌ای استفاده کنیم، زیرا این موضوع کمک می‌کند که پژوهشگاه به یک برند معتبر در سطح صنعت نفت تبدیل شود.

بزمی بر گسترش ارتباطات برون‌سازمانی نیز تأکید کرد و افزود: ارتباط وسیع‌تر با هلدینگ‌های موجود در کشور و حضور در پروژه‌ها و مگاپروژه‌هایی که این هلدینگ‌ها انجام می‌دهند، یکی از اهداف پژوهشگاه در سال ۹۹ است و امیدواریم بتوانیم اینگونه برنامه‌ریزی‌ها را با قوت بیشتری در سال جدید دنبال کنیم.

کد خبر 302921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =