برج نیروگاه‌های بادی با سیستم انتقال هیدرولیکی طراحی شد

شرکت ملی حفاری ایران برای نخستین‌ بار موفق به طراحی برج نیروگاه‌های بادی با چند پره سری روی یک یا چند شافت با سیستم انتقال توان مکانیکی به‌صورت هیدرولیکی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، عبدالله سعیدی‌اصل، کارشناس ارشد مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت این شرکت درباره این اختراع که به‌تازگی به ثبت داخلی و بین‌المللی رسیده است، گفت: نیروگاه‌های بادی امروزی با وجود پیشرفت‌هایی که در مراحل ساخت داشته‌اند هنوز هزینه‌های مترتب بر بهره‌برداری آنها بالاست و به نسبت هزینه‌هایی که صرف می‌شود، بازدهی کمتری دارند. این مشکلات به لحاظ بالا بودن وزن و قیمت تجهیزات و محدودیت‌های فنی که در تاورهای این‌گونه نیروگاه‌هاست، امکان استفاده حداکثری و دریافت بیشترین توان از جریان باد را محدود می‌کند.  

سعیدی‌اصل با بیان اینکه کنترل و بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها دارای مشکلات زیادی است، ادامه داد: هدف از این اختراع برطرف کردن مشکلات پیش‌گفته، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری انرژی تولیدی و جذب‌شده از انرژی باد است.  

این مخترع جوان که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مکانیک با گرایش ساخت و تولید و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور است، گفت: توربین‌های بادی نسل گذشته به‌صورت تک‌پروانه‌ای و تک‌شافت با کوپل مستقیم به گیربکس و سپس به ژنراتور متصل و مجموعه تجهیزات جانبی و کنترلی آنها در بالای برج نصب می‌شود که مشکلاتی را از نظر فنی و تخصصی و مراحل تعمیر به دنبال دارد، از این رو در طراحی و اختراع جدید این معایب با استفاده حداکثری از توان جریان بادهای گذرا روی چند برجک و یک تاور  برطرف می‌شود.  

وی با این توضیح که در طراحی سیستم جدید تغییرات زیادی با هدف بهینه‌سازی مباحث آیرودینامیکی، کنترلی و بهبود متریال و وزن انجام شده است، افزود: با پی‌جویی و مطالعات میدانی وسیع در موضوع توربین‌های بادی در ایران و جهان، می‌توان ادعا کرد اختراع جدید که در مراحل تجاری‌سازی است مکمل دست‌یافته‌های متخصصان در حوزه انرژی و محیط‌زیست است.

سعیدی‌اصل از حمایت‌های بی‌دریغ  مدیریت ارشد شرکت در ایجاد فرصت برای پرورش استعدادها، بروز خلاقیت و ایده‌های نو کارکنان جوان شرکت قدردانی کرد.

این جوان مبتکر پیش از این  کسب مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸  BIXPO در حوزه انرژی و محیط‌زیست در کشور کره جنوبی را در کارنامه موفقیت‌های علمی خود به ثبت رسانده است.

کد خبر 304575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =