مناقشه گازی ایران و ترکمنستان بیشتر به جنجال رسانه‌ای شبیه است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ماجرای مناقشه گازی ایران و ترکمنستان موضوع خاصی نیست و بیشتر به جنجال رسانه‌ای شبیه است.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، فریدون عباسی درباره خبر محکومیت ایران به پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار به ترکمنستان در پی مناقشه گازی با این کشور، گفت: قرارداد ایران با ترکمنستان یک قرارداد عادی بین دو کشور همسایه است، در واقع از آنجا که تأمین گاز استان‌های شمالی با واردات گاز از ترکمنستان به صرفه‌تر بود وزارت نفت این کار را انجام داد.

وی افزود: وزارت نفت در مقطعی قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان را با ارائه خدمات فنی و مهندسی پرداخت ‌کرد، اما ترکمنستان پس از مدتی از دریافت خدمات و کالا امتناع کرد، در حالی که تحریم‌های بانکی پرداخت‌های نقدی ما به ترکمنستان را مختل کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطابق حکم داوری دادگاه سوئیس تأخیر ایران در پرداخت گازبها به ترکمنستان جریمه به دنبال داشته است، تصریح کرد: همچنین ترکمنستان از کیفیت خدمات و کالای دریافتی رضایت نداشته است، بنابراین بخشی از این جریمه متوجه این مهم است.

عباسی تصریح کرد: پرداخت جریمه به ترکمنستان ضرر قابل توجهی را متوجه ایران نمی‌کند، زیرا مانند این می‌ماند که ما وامی با درصد پایین از ترکمنستان گرفته‌ باشیم.  

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره دو الحاقیه به قرارداد گازی ایران با ترکمنستان به پیشنهاد وزیر نفت، گفت: الحاقیه وزیر نفت به قرارداد با ترکمنستان در پی اعتقاد به گشایش اقتصادی برجام بوده است، اما این‌گونه نشد، در واقع پشت این الحاقیه یک نظریه مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها وجود داشت و وزیر نفت نیز بر همان مبنا که گشایش بانکی خواهد شد و ارز وارد کشور می‌شود تن به این الحاقیه داده، با وجود این فکر می‌کنم ماجرای مناقشه گازی ایران و ترکمنستان نه‌تنها پاشنه آشیل نیست، بلکه نمی‌توان آن را موضوع خاصی دانست و بیشتر به جنجال رسانه‌ای شبیه است.

کد خبر 304652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =