مدیریت یکپارچه میعانات گازی به افزایش پایداری تولید گاز می‌انجامد

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اجرای برنامه ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌های شمالی، این اقدام را دستاورد مدیریت یکپارچه میعانات گازی در این شرکت و زمینه‌ساز افزایش پایداری تولید گاز برشمرد و گفت: در گام بعدی، ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه آبادان نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

فرخ علیخانی در گفت‌وگو با شانا افزود: ارسال نفت سنتزی پارس جنوبی به پالایشگاه‌ها برنامه‌ای است که با هدف استفاده بهینه از مازاد میعانات گازی تدوین و با همکاری سازنده میان معاونت تولید شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت فلات قاره ایران به سرانجام رسیده است.

بر اساس این گزارش، دریافت میعانات گازی پارس جنوبی از سوی منطقه عملیاتی بهرگان شرکت نفت فلات قاره ایران، ارسال آن به واحد بهره‌برداری مارون ۲ و سپس انتقال به پالایشگاه‌های شمالی، برای نخستین بار و با هدف مصرف بهینه میعانات گازی در صنعت نفت کشور کلید خورده است. به این منظور، معاون تولید شرکت ملی نفت ایران با همراهی مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای بررسی ظرفیت‌های مناطق نفت‌خیز در زمینه ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌های کشور، از برخی تأسیسات از جمله تلمبه‌خانه امیدیه و تلمبه‌خانه مایل ۴۰ ماهشهر بازدیدی داشته است.

مطابق اعلام شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیخانی در حاشیه این بازدید با اشاره به سرانجام رسیدن این کار در کمتر از یک ماه، ابراز امیدواری کرده است که چنین اقدامی برای ارسال به پالایشگاه آبادان نیز در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

علیخانی در توضیح بیشتر گفت: میعانات گازی پارس جنوبی برای مصرف پالایشگاه‌های داخلی و پتروشیمی‌ها توزیع می‌شود، اما با توجه به حجم تولیدات آنها، مازاد میعانات باید مدیریت می‌شد که یکی از گزینه‌ها ترکیب میعانات با نفت خام و تولید نفت سنتزی برای خوراک پالایشگاه‌ها به‌ویژه پالایشگاه اصفهان بود. به این منظور، طی یک ماه گذشته نشست‌های مشترکی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار و ترکیب نوع نفتی که قرار بود خوراک پالایشگاه‌ها شود مشخص شد.

وی ادامه داد: در بخش اجرا هم تیمی متشکل از نظارت بر تولید و امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت فلات قاره ایران تشکیل شد و کار اجرا را به‌عهده گرفتند که مقرر شد سنتز نفت در منطقه بهرگان انجام و از طریق خطوط لوله مناطق نفت‌خیز جنوب به پالایشگاه اصفهان ارسال شود.

به گفته معاون تولید شرکت ملی نفت ایران، در بازدید میدانی از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب مشخص شد که امکان ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه آبادان هم فراهم است و قرار شد این برنامه نیز در مدت کوتاهی به سرانجام برسد.

کد خبر 304664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =