طرح ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌های نفت وارد فاز تکمیلی شد

طرح ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌های نفت که با هدف استفاده بهینه از میعانات گازی پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد، وارد فاز تکمیلی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، فرخ‌ علیخانی، معاون تولید این شرکت با اشاره به اینکه طرح ملی ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌های نفت در فاز تکمیلی خود قرار گرفت، اظهار کرد: موفقیت در به نتیجه رسیدن طرح تهیه و انتقال نفت سنتزی به‌عنوان خوراک پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان نتیجه کار خوب گروهی بین شرکت‌های ملی نفت ایران، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مجتمع گازی پارس جنوبی با محوریت شرکت ملی ‎نفت بوده است.

وی با اعلام خبر ارسال روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت سنتزی به‌عنوان خوراک پالایشگاه آبادان از چهارشنبه، (هشتم مردادماه)، گفت: عمده تولید گاز کشور از پارس‌جنوبی صورت می‌گیرد که همراه آن میعانات گازی نیز تولید می‌شود. میعانات گازی در برخی از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به‌ویژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس استفاده می‌شود، اما مازاد آن باید مدیریت شود تا خدشه‌ای به تولید پایدار گاز کشور وارد نشود.

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران با اشاره به راهکارهای پیش رو برای مدیریت میعانات گازی، گفت: تولید نفت سنتزی یکی از روش‌های به‌کارگیری میعانات مازاد بود که در واقع ترکیب نفت خام فوق سنگین و میعانات گازی با نسبتی مشخص برای استفاده در پالایشگاه‌ها به عنوان خوراک است.

علیخانی از برگزاری جلسات متعدد و برنامه‌ریزی‌ برای به‌کارگیری این روش یاد کرد و گفت: ابتدا برنامه‌ریزی برای استفاده از آن به عنوان بخشی از خوراک  پالایشگاه‌های شمال کشور از مبدأ پالایشگاه اصفهان صورت گرفت و پس از عملیاتی شدن و تثبیت شرایط، در فاز تکمیلی، تأمین بخشی از خوراک  پالایشگاه آبادان نیز از این نوع نفت در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

وی از انجام کار خوب گروهی برای اجرای این طرح ملی یاد کرد و گفت: همکاری شرکت‌های ملی نفت ایران، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مجتمع گازی پارس جنوبی (SPGC) در این موضوع با محوریت شرکت ملی نفت ایران منجر به اجرای صحیح طرح در زمان بسیار کوتاهی شد. از طرفی در شرکت ملی نفت ایران نیز همکاری شرکت‌های عملیاتی از جمله شرکت نفت فلات قاره، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت پایانه‌های نفتی ایران در کنار مدیریت‌های نظارت بر تولید و امور بین‌الملل، با حمایت و پیگیری مدیریت ارشد شرکت ملی نفت ایران، به تسریع و صحت انجام طرح منجرشد.

به گفته معاون تولید شرکت ملی نفت ایران، نفت سنتزی از بهرگان با استفاده از خطوط لوله شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به تلمبه‌خانه امیدیه و بعد به سمت پالایشگاه اصفهان ارسال می‌شود و با تثبیت شرایط و ایجاد هماهنگی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اجرای طرح برای پالایشگاه آبادان نیز کلید خورد.

علیخانی افزود: از آنجایی که خط لوله مورد نظر برای انتقال نفت سنتزی به پالایشگاه آبادان وجود نداشت، نزدیک‌ترین نقاط شناسایی و ظرف مدت ۱۶ روز از سوی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، خط لوله مورد نظر بین دو خط ایجاد و ۸ مردادماه انتقال نفت سنتزی به پالایشگاه آبادان با دبی روزانه ۲۰ هزار بشکه آغاز شد.

وی تولید و ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان را نتیجه همدلی و چالاکی بخش‌های مختلف شرکت‌های تابع وزارت نفت دانست و گفت: متناسب با ظرفیت خوراک پالایشگاه‌ها امکان افزایش میزان نفت سنتزی ارسالی وجود دارد، اما اکنون ۵۰ هزار بشکه در روز برای اصفهان و ۲۰ هزار بشکه به سمت آبادان ارسال می‌شود و بعد از دریافت بازخورد پالایشگاه آبادان قصد داریم جمع ارسال خوراک نفت سنتزی به دو پالایشگاه را در مجموع بین ۸۰ تا ۹۰ هزار بشکه در روز برسانیم.

وی در خصوص برنامه ارسال نفت سنتزی برای دیگر پالایشگاه‌های کشور نیز گفت: ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه اصفهان به معنای ارسال این خوراک به رینگ پالایشگاه‌های شمال کشور است که پالایشگاه‌های تهران و تبریز را نیز در بر می‌گیرد.

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به اینکه اگر در آینده خریدار بین‌المللی برای میعانات گازی پارس جنوبی بیشتر شود، تکلیف این خوراک چیست، گفت: مشکلی از این بابت نیست و تولید نفت سنتزی برای خوراک پالایشگاه‌های کشور، یک گزینه به گزینه‌های پیش روی ما اضافه کرد که در شرایط مختلف بتوانیم انعطاف لازم و قدرت مانور بیشتری داشته باشیم.

علیخانی با بیان اینکه نفت سنتزی همچون خوراک پالایشگاه‌ها است، گفت: نفت سنتزی ترکیبی است که به مشخصات خوراک اصلی پالایشگاه‌ها نزدیک است و به حجم خوراک موجود اضافه می‌شود و بر همین اساس ما هر میزان که بخواهیم می‌توانیم نفت سنتزی تهیه و به خوراک اصلی پالایشگاه‌ها اضافه کنیم و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پایان تأکید کرد: این موفقیت بزرگ نتیجه تلاش تیمی متشکل از شرکت‌های مختلف وزارت نفت و نظارت شخص مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و همچنین پیگیری‌های وزیر محترم نفت بوده است.

کد خبر 305527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =