تشریح اقدام‌های پیشگیرانه نفت شمال‌غرب در مقابله با کرونا

اقدام‌های پیشگیرانه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال غرب کشور برای مقابله با ویروس کرونا تشریح و سامانه Call Center به‌منظور شناسایی افراد پرخطر در معرض این بیماری از سوی کمیته سلامت سازمان راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، شمس‌الدین حسینعلی‌زاده، رئیس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال غرب کشور با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ در منطقه گفت: طبق بخشنامه‌های ارسالی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از بهمن و اسفند سال گذشته کمیته سلامت فعالیت خود را آغاز کرد. آگاه‌سازی مراجعان درباره راه‌های مقابله و پیشگیری و کاهش تردد مراجعان به پلی‌کلینیک با اجرای طرح‌هایی از قبیل روان‌شناسی تلفنی و... از جمله اقدام‌هایی بود که در گام نخست انجام شد و شناسایی افراد پرخطر و اعلام اسامی آنها به شرکت‌های تابع پالایشگاه، پتروشیمی، گاز منطقه، پخش و خطوط لوله شمال غرب کشور و ارسال دستورعمل Pro37-cov-1 به مدیران عامل شرکت‌های تابع از دیگر اقدام‌های انجام‌ شده است.

وی ادامه داد: برای کاهش همه‌گیری بیماری ویروس کرونا، ارائه مستندات پزشکی به پزشک سلامت کار در منطقه و پزشکان معتمد در شهرستان‌ها از سوی افراد شناسایی‌شده با نقص ایمنی، شیمی‌درمانی‌ها، بیماران سابقه پیوند عضو، مبتلایان به HIV، بیماران قلبی، تنفسی اعم از آسم، کسانی که داروهای حاوی کورتون استفاده می‌کنند، مصدوم شیمیایی _ ریوی، بیماران با فشار خون بالا، افراد با BMI بالای ۴۰ در سن ۶۰ سال، بیماران دیالیزی، افراد دیابتی و افراد دارای بیماری‌های کبدی فعال و مزمن مانند سیروز و هپاتیت در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: مطابق دستورعمل‌های ارسالی، هر فردی که دارای حداقل یکی از علائم بیماری بوده، باید از حضور در محل کار اجتناب کرده و شرکت‌ها نام‌برده را به یکی از مراکز بهداشتی/ مرکز سلامت/ پزشک معتمد برای ارزیابی و تعیین تکلیف ادامه کار معرفی کنند. به هیچ عنوان کارمند شناسایی‌شده با علایم بیماری، نمی‌تواند با رضایت شخصی و بدون توصیه پزشک، مرکز درمانی را ترک کند، همچنین شروع به‌کار وی نیز منوط به ارائه گواهی سلامت و مجوز پزشک مربوطه است که در این راستا همکاری حراست و کارشناسان اچ‌اس‌یی در شرکت‌ها الزامی بود.

ایجاد نقاهتگاه برای بیماران کرونایی

حسینعلی‌زاده از ایجاد نقاهتگاه برای بیماران کرونایی خبر داد و افزود: در این راستا مذاکرات متعددی با مدیران عامل شرکت‌های تابع در منطقه شمال غرب کشور انجام شد و مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در این خصوص اعلام آمادگی کرد و چند بلوک خالی از سکنه کوی قدس واقع در مجتمع مسکونی جاده ائل گلی تبریز، در اختیار بهداشت و درمان شمال غرب کشور قرار گرفت تا با تجهیز آن بتوانیم مراقبت‌های لازم را از بیماران کرونایی انجام دهیم.

وی برقراری سیستم Call Center را از دیگر مصوبات اجراشده کمیته سلامت عنوان کرد و گفت: گروه متشکل از پزشک و پرستار خانواده از ۲۱ اسفندماه سال گذشته مطابق برنامه کاری شروع به ارائه خدمت کردند و گزارش اقدام‌های انجام‌شده به‌طور مستمر به دفتر ریاست ارسال می‌شد.

او تهیه فلوچارت‌های تشخیص و درمان بیماری کووید ۱۹ در ارائه خدمات سرپایی و بستری را از دیگر اقدام‌های منطقه عنوان کرد و افزود: فلوچارت‌ها برای استفاده پزشکان و پرستاران در اختیار آنها قرار گرفت تا با مطالعه دقیق آن آماده پاسخگویی به سؤالات مطرح‌شده از سوی جمعیت طبی تحت پوشش در سامانه  Call Center باشند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال غرب کشور به مصوبات سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در نخستین نشست کمیته سلامت امسال، تلاش ما کاهش اضطراب و فشار روانی ناشی از خانه‌نشینی جمعیت طبی و تحمل شرایط قرنطینه خانگی بود که مصوب شد روان‌شناسان مرکز سلامت روان جامعه‌نگر این مرکز با تهیه مطالب روان‌شناسی و بارگذاری آن در سایت، به کاهش فشار روانی موجود کمک کنند. به‌منظور حفظ سلامتی و مراقبت از پرسنل و کارکنان شاغل در مرکز سلامت کار پالایشگاه تبریز، انجام تریاژ بیماران مشکوک به کرونا، از در ورودی اصلی به در اورژانس تغییر کرد که از سوی پرستار مربوطه با ماسک و دیگر لوازم حفاظت فردی انجام می‌شد.

وی تهیه و نصب پیام‌ها و توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی و دیگر موارد آموزشی مرتبط با بیماری کرونا برای مراجعان و کارکنان در محوطه پالایشگاه را از دیگر اقدام‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال غرب کشور عنوان کرد.

محدودیت ارائه خدمات درمانی برای قطع زنجیره بیماری

حسینعلی‌زاده با اشاره به ضرورت اجرای سند (Pro-01-cov-2) با عنوان محدودسازی یا تغییر خدمات مراکز سلامت سازمان در شرایط اضطراری و با توجه به احتمال انتقال آلودگی به مراجعان در مراکز بهداشتی و درمانی گفت: این خدمات شامل اسپیرومتری، ادیومتری، مشاوره تغذیه، مشاوره روان‌شناسی حضوری، دندان‌پزشکی (غربالگری دندان‌پزشکی)، آزمایشگاه (شامل آزمایش‌های الکتیو)، معاینات شغلی شامل انجام معاینات دوره‌ای، استخدامی و... به جز معاینات بازگشت به‌کار موارد مشکوک/ محتمل یا قطعی کووید ۱۹ است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مشاوره روان‌شناسی تلفنی با نام صدای مشاور افزود: در این روش، با استفاده از خط تلفن ثابت و با امکان هدایت تماس به شماره تلفن‌های همراه روان‌شناسان، جمعیت طبی می‌توانند مسائل و مشکلات خود را با روان‌شناسان در میان بگذارند و مشاوره دریافت کنند.

حسینعلی‌زاده تحویل دارو به بازنشستگان دارای بیماری غیرواگیر را از دیگر مصوبات کمیته سلامت برای ارائه خدمات مطلوب Home care عنوان و بیان کرد: با برگزاری نشستی با رئیس منطقه ۷ صندوق‌های بازنشستگی و رفاه صنعت نفت، مقرر شد ضمن شناسایی این بیماران از سوی واحد پزشکی خانواده، آدرس محل سکونت آنان استخراج و داروهای مورد نیاز این بیماران به وسیله پیک در محل سکونت آنها تحویل شود.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال غرب کشور با تأکید بر ثبت اطلاعات جمعیت طبی در سامانه nocorona.ir افزود: روزانه پیامک‌های مربوط به بیماری کووید ۱۹ ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: خواهشمندم جمعیت طبی تحت پوشش حتماً در محیط خارج از منزل از ماسک استفاده کنند و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ را قطع کنند تا در آینده نزدیک شاهد ریشه‌کنی این بیماری باشیم.

کد خبر 304717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =