مازاد عرضه متانول در کشور مدیریت می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با اجرای طرح‌های پیشران در صنعت پتروشیمی، افزون بر تحقق تکمیل زنجیره ارزش، عرضه متانول مازاد نیز در کشور مدیریت می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهزاد محمدی امروز (چهارشنبه، ۱۸ تیرماه) در شورای مدیران این شرکت با اشاره به اینکه طرح‌های پیشران در چهار زنجیره متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن در صنعت پتروشیمی اجرا و با این کار، چند هدف به‌طور هم‌زمان محقق می‌شود، اظهار کرد: در این مسیر با توجه به وجود مازاد متانول در کشور و با هدف تحقق زنجیره ارزش، تولید پروپیلن از متانول در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: با این کار با یک تیر چند هدف شامل مدیریت عرضه متانول مازاد، تولید پروپیلن از متانول با ارزش افزوده بالاتر، تأمین نیاز داخل به این محصول با ارزش و همچنین استفاده از دانش‌فنی بومی شده در کشور محقق می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه امروز برند شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال شکوفایی و احیاست و این شرکت با تدبیر، انرژی بخشی، صلابت و جدیت در همه عرصه‌ها حضوری موفق دارد، گفت: این شرکت امروز در برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت حضور قدرتمند دارد و نقش‌آفرین و تأثیرگذار است.

محمدی به بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و افزود: پتروشیمی میاندوآب در هفته‌های پیش افتتاح شد و ۱۶ طرح دیگر در برنامه بهره‌برداری قرار دارد که غالب این طرح‌ها در سال جاری و ۳ یا ۴ طرح دیگر نیز به دلیل تأخیرهای ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، احتمالاً اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و به این ترتیب ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران به ۹۰ میلیون تن می‌رسد.

وی امسال را سال طلایی صنعت پتروشیمی و تکرارنشدنی در تاریخ این صنعت دانست و افزود: از سال ۹۲ تا ۹۸ در مجموع ۱۶ طرح با ظرفیت حدود ۱۰ میلیون تن در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری رسید و امسال شاهد تولیدی شدن ۱۷ طرح با ظرفیت حدود ۲۵ میلیون تن هستیم که مصداق واقعی جهش در صنعت پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: تولیدی شدن پتروشیمی هگمتانه در پاییز امسال یک دستاورد مهم و ارزشمند است، این طرح حدود ۱۰ سال متوقف بود و سال گذشته با تلاش‌های بسیار توانستیم روند تکمیل این طرح را که تولیدکننده PVC گرید پزشکی است دوباره آغاز کنیم که به‌زودی این محصول مهم به سبد محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود. همچنین طرح پتروناد نیز که تولیدکننده آمین (MDEA) است و در پالایشگاه‌های گاز کاربرد دارد در ماهشهر در حال ساخت است و تا سال ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود و نیازهای داخلی را تأمین می‌کند.

کد خبر 304727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =