نظام مدیریت دانش در پایانه‌های نفتی مستقر می‌شود

ابعاد پروژه مدیریت دانش و نحوه پیاده‌سازی آن در شرکت پایانه‌های نفتی ایران به‌صورت ارتباط ویدئوکنفرانس با پایانه نفتی خارک بررسی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، عباس اسدروز مدیرعامل این شرکت گفت: سازمان‌ها همواره در حال تولید تجارب و درس آموخته‌های ارزشمند در حین پروژه‌ها و فرآیندهای کاری هستند، اما تلاشی منسجم برای جمع آوری، تبادل، نگهداری، به روزآوری و استفاده مجدد از آنها نمی‌کنند و به همین جهت دچار دوباره‌کاری و تکرار خطاها و فراموشی بهبودها می‌شوند. مدیریت دانش (Knowledge Management - KM) براساس همین دیدگاه و با مفهومی شامل کنترل و بهبود همه فرآیندهای کسب، کشف، به‌کارگیری، تسهیم و تبادل، اندازه گیری و ذخیره‌سازی دانش درون سازمان طراحی شده است.

وی تصریح کرد: مجموعه دانایی‌هایی که در شرکت پایانه‌های نفتی ایران در حین فرآیندهای کاری به‌وجود آمده است، بارزترین بخش سرمایه‌های نامشهود این سازمان محسوب می‌شود که این سرمایه‌ها در تجربیات مدیران، کارکنان، استانداردها، مستندات، تجهیزات، بینش‌های ناشی از طرح‌ها مستتر است که با مدیریت سرمایه‌های دانشی خود راه‌های رفته را بازآزمایی و دانش‌های تولید شده حین انجام کار و اجرای پروژه‌های گوناگون را مستند می‌کند.

اسدروز تأکید کرد: طرح جامع مدیریت دانش در شرکت پایانه‌های نفتی ایران با هدف ایجاد حافظه دانشی سازمان و رویه‌هایی برای اخذ بهنگام دانش پرسنل در حین فرآیندهای کاری اجرا می‌شود.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز اظهار داشت: این طرح مجموعه‌ای از راه حل‌های فرهنگ‌سازی را شامل می‌شود که کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران را علاقه‌مند به تسهیم دانش‌هایشان می‌کند و در ضمن نحوه ارائه و ثبت انواع دانش را به آنها می‌آموزد و در این طرح رویه‌های متناسبی برای نهادینه‌سازی فعالیت‌های مدیریت دانش در زمینه تدوین فرآیندها و ساختارهای متناسب در سازمان انجام می‌شود، همچنین نرم‌افزاری مناسب برای مدیریت دانش به‌عنوان بستری برای شکل‌گیری حافظه دانشی و نقش دانش سازمان پیاده‌سازی می‌شود.

سیدمصطفی مهدوی تصریح کرد: هدف‌های اصلی پیاده‌سازی طرح مدیریت دانش، بهبود فرهنگ تبادل و تسهیم دانش در شرکت، تعیین نقاط قوت و ضعف مدیریت دانش و شناسایی راهکارهای مناسب ارتقای شرایط موجود، شناسایی حوزه‌های دانشی شرکت، استقرار ساختارها و قوانین لازم جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش، ایجاد نظامی به‌منظور شناسایی و ثبت درس آموخته‌های حاصل از اجرای پروژه‌ها، استخراج دانش‌های تولیدشده در ذهن کارشناسان شرکت در گروه‌های مختلف کاری، ارزیابی و طبقه‌بندی دانش‌های تولیدشده، فراهم ساختن امکان بازیابی دانش‌های تولیدشده در ذهن مدیران و کارشناسان شرکت در هر زمان در آینده، فراهم ساختن امکان جمع‌آوری، طبقه‌بندی، بازیابی، تعریف سطوح دسترسی مناسب برای تمامی مستندات سازمانی نظیر دستورعمل‌ها، رویه‌های کاری، قوانین، اسناد و نقشه‌های فنی، گزارش کاری و ایجاد انگیزه‌های مناسب برای کارکنان به‌منظور شرکت در فعالیت‌های تسهیم دانش در شرکت را شامل می‌شود.

کد خبر 304733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =