فروش نفت زیر قیمت جهانی در برنامه همکاری ایران و چین نیست

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: موضوع فروش نفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی زیر قیمت جهانی به هیچ وجه در برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین وجود ندارد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی، شامگاه شنبه (۲۱ تیرماه) در برنامه تلویزیونی نگاه یک، با اشاره به برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری‌های تهران و پکن‌ گفت: در دهه گذشته روابط ایران و چین در ابعاد مختلف گسترش یافته و در مقطعی به نقطه‌ای رسید که حجم مبادلات دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار سید.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: سال ۹۴ رئیس‌جمهوری چین با دکتر روحانی دیدار کرد و در آن دیدار درباره حجم روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و چین به‌عنوان دو شریک مطمئن گفت‌وگو شد. دو رئیس‌جمهوری در آن سال اعلام کردند که به دنبال سند همکاری درازمدت هستند تا روابط دو کشور با نگاه راهبردی دنبال شود.

وی تصریح کرد: در داخل ایران، روابط با چین روابط مورد حمایت است و مسئولان دو کشور از روابط بلندمدت استقبال کردند و چنین شرایطی را با روسیه و برخی همسایگان نیز مذاکره می‌کنیم. ایران در منطقه و به‌عنوان قدرت آسیایی با دیگر کشورها همکاری دارد.

واعظی عنوان کرد: موضوع فروش نفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی زیر قیمت جهانی به هیچ‌وجه در برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین وجود ندارد و روابط نفتی در داخل ایران سازوکار خود را دارد و باید قراردادی امضا شود و در این برنامه، وارد مصداق‌های کوچک و جزیی نشدیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: ‌از این نوع سندها در روابط بین کشورها دیده می‌شود. برخی تصور می‌کنند این سند با بقیه اسنادی که با دیگر کشورها امضا کردیم تفاوت دارد، اما ما بر اساس اصول و قانون اساسی و هرچه در ۴۰ سال اخیر عمل کردیم گام بر می‌داریم و آنچه گفته شده از جمله پایگاه نظامی و جزیره قشم و کیش و مناقصات به هیچ‌وجه درست نیست.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری افزود: چین، اقتصاد دوم جهان است و ایران بازیگر مهم منطقه، روابط ایران و چین از منظر اقتصادی و سیاسی و تحول منطقه‌ای می‌تواند موجب تغییر نظم منطقه شود و آمریکا به دنبال این است که چنین اتفاقی رخ ندهد.

کد خبر 304807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =