عملیات اسیدکاری چاه‌های سکوی B فاز ۱۴ پارس جنوبی پایان یافت

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از پایان عملیات اسیدکاری گسترده ۱۱ حلقه چاه تولیدی بلوک B این طرح گازی در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش شانا به نقل شرکت نفت و گاز پارس، محمدمهدی توسلی‌پور گفت: این عملیات در راستای دستیابی به بالاترین ظرفیت تولید از هر چاه و به منظور حفظ تولید صیانتی از میدان پارس جنوبی، با موفقیت پایان یافت.

وی با اشاره به اینکه عملیات حفاری چاه‌های سکوی ۱۴B در دو مرحله و از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی به‌عنوان پیمانکار حفاری این موقعیت اجرا شد، اظهار کرد: مرحله نخست حفاری این موقعیت با تکمیل ۹ حلقه از ۱۱ حلقه چاه در اسفندماه ۹۷ به پایان رسید و با توجه به نیاز کشور به گاز تولیدی این فاز، پس از نصب و راه‌اندازی سکوی ۱۴B، دی‌ماه ۹۸ در مدار تولید قرار گرفت.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی به اجرای مرحله دوم عملیات حفاری هم‌زمان با فرآیند تولید از دیگر چاه‌ها اشاره کرد و گفت: با انجام عملیات اسیدکاری و تمیزکاری چاه‌های موقعیت ۱۴B، امکان افزایش ظرفیت برداشت گاز و طول دوره تولید پایدار این سکو فراهم شد.

وی درباره ۱۱ حلقه چاه حفرشده در موقعیت ۱۴B گفت: ۶ حلقه چاه Short با متراژ حفاری تقریبی ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر، چهار حلقه چاه Long با متراژ حفاری تقریبی ۲۰ هزار متر و یک چاه توصیفی با متراژ ۳ هزار و ۲۵۰ متر در این موقعیت حفر شده و در مجموع کل متراژ پروژه حفاری در این موقعیت به ۴۵ هزار و ۷۵۰ متر می‌رسد.

بهره‌برداری کامل  از بخش فراساحل فاز ۱۴

توسلی‌پور با تأکید بر اینکه سکوی ۱۴B در زمان اوج تحریم‌ها علیه کشور با حداکثر ظرفیت در مدار تولید قرار گرفته است، تصریح کرد: این بلوک به‌عنوان یکی از موقعیت‌های چهارگانه برداشت گاز این طرح در پارس جنوبی، در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از ساحل کنگان واقع شده و دارای ۱۱ حلقه چاه تولیدی، یک سکوی برداشت گاز با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز و خط لوله انتقال گاز از بخش فراساحل به پالایشگاه خشکی است.

وی استفاده حداکثری از توان پیمانکاران داخلی را از اقدام‌های قابل توجه در توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: فاز ۱۴ با بومی‌سازی پروژه‌های حفاری، تولید و انتقال گاز با استفاده از توان فنی متخصصان داخلی درباره لزوم حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و اجرا شده و بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های داخلی در راستای حرکت به سوی رونق تولید و اشتغال‌زایی، بسیار مهم به شمار می‌رود.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به تکمیل و بهره‌برداری از چهار سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی، یادآور شد: بخش فراساحل این طرح هم‌اکنون در مجموع با ظرفیت برداشت روزانه ۲ میلیارد فوت‌مکعب گاز غنی در مدار تولید قرار دارد.

هدف از توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک پتروشیمی است.

کد خبر 305456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =