نظام پیمانکاری داخلی با اعتماد صنعت نفت توسعه یافته است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، رشد سازندگان و توسعه نظام پیمانکاری داخلی را دستاورد اعتماد و حمایت مستمر صنعت نفت از ظرفیت‌های داخلی و دانش بومی برشمرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، فریدون عباسی در جریان سفر اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان، در نشست با معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با نگاهی به گزارش دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، رشد دانش و تجربه در بخش خصوصی استان خوزستان قابل مشاهده است و این در نتیجه اعتماد و حمایت‌های پیوسته صنعت نفت از ظرفیت‌های داخلی محقق شده است.

وی با بیان اینکه صنعت نفت به‌عنوان بخش حاکمیتی باید با تقویت و حمایت از شرکت‌های خصوصی داخلی، پیمانکاران قوی به‌وجود بیاورد که قادر باشند پروژه‌های بزرگ صنعت نفت را به‌خوبی اجرا کنند، افزود: مستندات این دستاوردها در حوزه ساخت کالا و تجهیزات صنعت نفت نیز می‌تواند برای اهداف آموزشی و پژوهشی در اختیار مراکز دانشگاهی قرار گیرد.

عباسی با اعلام آمادگی کمیسیون انرژی مجلس برای همکاری و انجام اقدام‌های مشترک، ادامه داد: یکی از اولویت‌های این کمیسیون، رفع موانع پیش روی صنعت نفت برای کمک به توسعه و رفع محرومیت از استان‌های نفت‌خیز (به‌ویژه خوزستان) و تسهیل در انجام اقدام‌های مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت است. کمیسیون درصدد است در راستای رفع موانع پیش روی صنعت نفت از مجلس مصوبات مناسب را دریافت کند تا با توجه به محدودیت‌های موجود در صادرات نفت، با انجام کارشناسی‌های مشترک، اعتبارات مورد نیاز صنعت نفت برای پیشبرد اهداف تولید از منابع داخلی تأمین شود.

وی این کمیسیون را رابط میان دیگر کمیسیون‌ها در مجلس معرفی کرد و یادآور شد: مسائل مرتبط با مناطق نفت‌خیز جنوب در مجلس پیگیری و از کمک دیگر کمیسیون‌ها در راستای سرعت‌بخشی فرآیندهای قانونی و اجرایی طرح‌های کلان این شرکت استفاده خواهد شد.

عباسی بر اولویت توسعه میدان‌ها و محیط پیرامونی و ضرورت حمایت از بخش خصوصی و سازندگان داخلی و بومی استان‌های نفت‌خیز تاکید کرد و ‬ با اشاره به ظرفیت و توان صنعت نفت برای تحرک بخشیدن به نظام پیمانکاری و بخش خصوصی توانمند داخلی، خواهان شناسایی، تقویت و به‌کارگیری بیش از پیش سازندگان استان‌های نفت‌خیز در پروژه‌های نفتی شد.

پیشبرد کارها با وجود تحریم و کرونا

فرخ علیخانی، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست، به طرح‌های بزرگ اجرا شده در حوزه عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره کرد و گفت: این شرکت با وجود فشارهای ناشی از تحریم و شرایط حاد ناشی از کرونا، برنامه‌های راهبردی شرکت ملی نفت ایران در حوزه‌ توسعه میدان‌ها، افزایش تولید، بازسازی و نوسازی تأسیسات و اخیراً طرح ملی انتقال نفت سنتزی را با شتاب و انگیزه‌ای دوچندان دنبال کرده است.

وی با اشاره به قدمت تأسیسات فرآورشی، به انتخاب مجتمع شماره یک اهواز به‌عنوان پایلوت و الگوی طرح بازسازی تاسیسات نفتی اشاره کرد و افزود: برای انجام این مهم و نیز ساماندهی خطوط لوله، گروه‌های کاری تخصصی تشکیل شده است که پیگیری مستمر این مهم را در دستور کار دارند.

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران، توجه به رفع مشکلات سازندگان و پرداخت کامل مطالبات معوقه‌ آنان در اواخر سال گذشته را نیز از جمله تلاش‌های شرکت ملی نفت ایران برای تقویت بخش خصوصی و توسعه‌ نظام پیمانکاری داخلی برشمرد.

تحقق ۱۰۴ درصدی تولید تکلیفی نفت‌خیز در سال ۹۸

احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این نشست دستاوردهای بزرگ این شرکت را نتیجه‌ عزم و اراده و تعهد کارکنان سازمان و مشارکت همه‌جانبه بخش‌خصوصی به‌ویژه سازندگان و پیمانکاران داخلی و بومی دانست و افزود: سال گذشته با وجود تحریم‌های ظالمانه موفق شده‌ایم توان تولید نفت خام را به میزان ۱۰۴ درصد برنامه ابلاغی محقق سازیم.

وی اجرای طرح‌های کلان این شرکت از جمله ابرپروژه‌هایی مثل نگهداشت و افزایش توان تولید (طرح ۲۸ مخزن)، طرح جمع‌آوری گازهای مشعل و طرح بازسازی و نوسازی تأسیسات روسطحی را زمینه‌ای مناسب برای تقویت و توانمندسازی شرکت‌های  ایرانی و سازندگان داخلی برشمرد و اظهار کرد: امیدواریم در آینده این شرکت‌ها بتوانند پروژه‌های توسعه میدان در بیرون از مرزهای کشور را مدیریت کنند و به صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه نفت دست پیدا کنیم.

محمدی در بخشی دیگر از گزارش خود، به اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با مشارکت صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این دو قرارداد، تا سه سال آینده، کل گازهای ارسالی به مشعل در شرق و مرکز استان خوزستان جمع‌آوری می‌شود و در آینده نیز شاهد آن خواهیم بود تا طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شمال استان خوزستان را به قرارداد ببریم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب این طرح را یکی از آمال و اهداف ملی صنعت نفت برشمرد که تحقق آن از حیث ابعاد زیست‌محیطی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

محمدی در پایان به موفقیت‌ها در حوزه ساخت داخل نیز اشاره و اظهار کرد: با کمک سازندگان و تأمین کنندگان ایرانی، ۸۰ درصد کالا و مواد مورد نیاز را از داخل تأمین می‌کنیم.

کد خبر 305531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =