افتتاح ۳ طرح صنعت پتروشیمی؛ پنجشنبه ۱۶ مردادماه

وزیر نفت از افتتاح سه طرح متانول کاوه، کیمیای پارس خاورمیانه و کاتالیست لرستان در روز پنجشنبه (۱۶ مردادماه) خبر داد و گفت: افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۱۳ مردادماه) در حاشیه آیین افتتاح گازرسانی به ۷۷ روستا و آغاز به‌کار خط انتقال تقویتی جنوب مشهد، در پاسخ به پرسشی درباره افتتاح سه طرح پتروشیمی در پنجشنبه هفته جاری توضیح داد: کیمیای پارس خاورمیانه با ظرفیت تولید روزانه ۵ هزار تن متانول، کاوه با ظرفیت تولید روزانه ۷ هزار تن متانول و کاتالیست لرستان این هفته افتتاح می‌شوند.

وی گفت: حجم کاتالیست لرستان بالا نیست، اما این طرح از نظر راهبردی مهم است، زیرا اگر کاتالیست نباشد عملیات بسیاری از فرآیندها جاری نمی‌شود.

وزیر نفت با یادآوری اینکه با بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی سالانه ۲۵ میلیون تن به ظرفیت تولید این صنعت افزوده می‌شود، تصریح کرد: این طرح‌ها به مرور در سال ۹۹ افتتاح می‌شوند.

زنگنه با اشاره به اینکه تولید محصولات پتروشیمی نسبت به پارسال افزایش یافته است، گفت: ارزش کل محصولات پتروشیمی به دلیل کاهش قیمت نفت (قیمت محصولات پتروشیمی تابعی از قیمت نفت) ممکن است کمتر از پارسال باشد.

زنگنه با بیان اینکه امسال خوراک بیشتری (به‌ویژه اتان) در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد و تولید آن نیز افزایش یافته است، تأکید کرد: پتروشیمی اکنون سرحال جلو می‌رود و ان‌شاء‌الله به اهدافی که برایش تعیین شده است و حتی فراتر از آن می‌رسد.

سی‌ان‌جی کردن خودروهای عمومی در اولویت است

وزیر نفت درباره اینکه برنامه وزارت نفت برای افتتاح دیگر پروژه‌های گازرسانی روستایی چیست، گفت: برنامه ما این است که تا پایان سال هر چند هفته یکبار آیین افتتاح گازرسانی روستایی، یا آغاز عملیات گازرسانی را داشته باشیم، البته دو یا سه استان هستند که گازرسانی در آنها از میانگین کشوری پایین‌تر است، از این رو تلاشمان این است که آنها را به میانگین کشوری برسانیم و منابع آن نیز تأمین شده است.

وی درباره سی‌ان‌جی‌سوز کردن خودروها هم اظهار کرد: سی‌ان‌جی‌سوز کردن خودروهای عمومی نخستین اولویت به شمار می‌آید و سامانه خوبی برای آن راه‌اندازی شده و کار آن در حال انجام است، البته در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که برطرف خواهد شد.

زنگنه درباره اینکه آیا برای ساخت مخازن خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌شود، گفت: هر شرکتی توانسته مخزن بسازد ما از آن استفاده کردیم و هیچ محدودیتی نداشتیم، از ساخت مخزن نیز به تعداد مورد نیاز حمایت می‌کنیم.

به گفته وی، برای خودروهای عمومی به یک میلیون و ۴۵۰ تا یک میلیون و ۴۶۰ هزار مخزن نیاز است که اگرچه ظرفیت تولید آن در کشور هست، اما در تأمین مواد اولیه که وارداتی است مشکل وجود دارد.

کد خبر 305659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =