افزایش ۴ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افتتاح سه طرح بزرگ پتروشیمی در روز پنجشنبه هفته جاری (۱۶ مردادماه) از سوی رئیس‌جمهوری گفت: این طرح‌ها شامل پتروشیمی کاوه، ‌پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه و کاتالیست پتروشیمی لرستان است که در مجموع با سرمایه‌گذاری ۱.۵۷ میلیارد دلار بیش از ۴ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران می‌افزاید.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بهزاد محمدی با بیان اینکه در جهش دوم صنعت پتروشیمی کشور ۲۷ طرح تعریف شده که در پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید، ادامه داد: از این سبد ۱۷ طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت صنعت را از ۶۶ مییلون تن فعلی به ۹۰ میلیون تن افزایش می‌دهد و در پایان سال ۱۴۰۰ به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تنی و درآمد ۲۵ میلیارد دلار دست می‌یابیم.

وی با اشاره به اینکه از این ۱۷ طرح، ‌یکی از طرح‌ها ماه گذشته به بهره‌برداری رسید که طرح پتروشیمی میاندوآب بود، افزود: پنجشنبه این هفته (۱۶ مردادماه) افتتاح سه طرح دیگر را خواهیم داشت. طرح نخست پتروشیمی متانول کاوه است که بزرگ‌ترین طرح متانول جهان به‌شمار می‌رود. این پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری بخش خصوصی اجرا شده و ۲.۳ میلیون تن در سال به ظرفیت تولید متانول ایران اضافه خواهد کرد. خوراک این واحد ۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز و شامل طرح متانول، ‌یوتولیتی و اسکله‌های صادراتی است.

معاون وزیر نفت افزود: ۶۶ درصد از کل سرمایه‌گذاری پتروشیمی کاوه از مهندسی و ساخت تا تأمین تجهیزات در داخل کشور انجام شده و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۴۰۰ میلیون دلار درآمد برای کشور به همراه داشته باشد.

به گفته محمدی، بهره‌برداری از پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه طرح بعدی است که روز پنجشنبه از سوی رئیس‌جمهوری با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلار در عسلویه افتتاح می‌شود. خوراک این پتروشیمی روزانه ۴.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی است. این واحد با ظرفیت تولید ۱.۶۵ میلیون تن متانول در سال ساخته شده که معادل ۵ هزار تن متانول در روز است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی مستقیم در پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه ۷۰۰ نفر خواهد بود،‌ ادامه داد: ۵۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری نیز در داخل کشور هزینه شده و درآمد پیش‌بینی‌شده سالانه برای این پتروشیمی براساس قیمت‌های ثابت سال ۹۵، حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: آخرین طرح ارزشی مربوط به تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان است. این طرح با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلار انجام شده است. محل اجرا در پتروشیمی لرستان است و کاتالیست‌های مورد نیاز تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید کاتالیست در این طرح ۱۰۰ تن در سال خواهد بود، افزود:‌ با اجرای آن ۶۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است که می‌تواند درآمدی ۳۰ میلیون دلاری در سال ایجاد کند. مهندسی و ساختمان نصب این واحد به‌طور کامل ایرانی است و تنها در زمینه تجهیزات از ۳۰ درصد از تجهیزات خارجی استفاده شده است.

محمدی، سرمایه‌گذاری در این سه طرح را یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: تا پایان سال نیز ۱۳ طرح دیگر پتروشیمی افتتاح می‌شود که شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، ‌طرح پتروشیمی سبلان،‌ پتروشیمی لردگان،‌ پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مسجد سلیمان، ‌پروژه پلی‌پروپیلن خمین و... تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

کد خبر 305696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =