چاه شماره ۴۰ خانگیران احیا شد

عملیات مسدودسازی و اسیدکاری چاه شماره ۴۰ منطقه عملیاتی خانگیران با هدف بهبود و افزایش تولید با موفقیت پایان یافت که این اقدام، افزایش ۴۰ درصدی تولید گاز در این چاه را به دنبال داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، علی خیرآبادی، رئیس مهندسی نفت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به مشکل آبدهی چاه شماره ۴۰ منطقه عملیاتی خانگیران گفت: با هدف کنترل و جلوگیری از تولید آب و امکان بهره‌برداری مستمر، تاکنون اقدام‌های مختلفی از قبیل نصب تفکیک‌گر سرچاهی، دستگاه حافظه‌سنج الکترونیکی (MQTX) و مسدودسازی فواصل آبده روی این چاه انجام شده است.

وی افزود: برای نخستین بار در چاه شماره ۴۰ خانگیران، با تفسیر داده‌های نمودار دما و فشار با استفاده از دستگاه حافظه‌سنج الکترونیکی (MQTX) در اعماق مختلف از ستون چاه و امکانات واحد خدمات فنی، ضمن صرفه‌جویی ارزی به میزان حداقل ۴۰ هزار دلار، عملیات مسدودسازی با بهره‌گیری از دستگاه لوله‌مغزی سیار ۱۳۳ شرکت ملی حفاری ایران با موفقیت پایان یافت.

وی اظهار کرد: افزایش بیش از ۴۰ درصدی تولید گاز از چاه شماره ۴۰ منطقه خانگیران از جمله دستاوردهای مهمی است که پس از پایان عملیات مسدودسازی و رفع مشکل آبدهی این چاه حاصل شد.

خیرآبادی اسیدکاری را مهم‌ترین عملیات‌ کاهش آسیب‌های اطراف چاه دانست و افزود: با انجام آزمایش‌های شاخص بهره‌دهی و تحلیل نتایج حاصله، این مهم نیز با موفقیت انجام شد و چاه دوباره در مدار تولید قرار گرفت.

وی همچنین عملیات اسیدکاری را در بهبود هرچه بهتر عملکرد چاه ۴۰ خانگیران بسیار مؤثر و مکمل عملیات مسدودسازی دانست و عنوان کرد: با اقدام‌های انجام‌شده امکان افزایش و بهره‌برداری از این چاه قریب به ۴۰ درصد امکان‌پذیر شده است.

چاه شماره ۴۰ منطقه خانگیران یکی از چاه‌های گاز ترش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق است.

کد خبر 305691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =