سرمایه‌گذاری حداکثری صندوق ذخیره فرهنگیان در طرح‌های مالی و پتروشیمی

وزیر آموزش و پرورش گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان در موارد مختلفی وارد سرمایه‌گذاری شده که ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مالی و پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن حاجی‌میرزایی، امروز (پنجشنبه، ۱۶ مردادماه) در آیین بهره‌برداری سه طرح پتروشیمی متانول کاوه، کیمیای پارس خارورمیانه (متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان) و کاتالیست پتروشیمی لرستان که به‌صورت ویدئوکنفرانس از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری انجام شد، گفت: ارتقای معیشت فرهنگیان و تضمین آینده آنها برای دوره بازنشستگی جزو دغدغه‌های جدی و تکالیف قانونی و مأموریت‌های مهم آموزش و پرورش است، از این رو باید از اهتمام مؤثر دولت برای ارتقای معیشت معلمان قدردانی کنم.

وزیر آموزش و پروش با اشاره به اینکه ۲۵ سال گذشته به حکم قانون، صندوقی شکل گرفت که ماهانه فرهنگیان یک تا ۵ درصد از حقوق خود را در آن پس‌انداز می‌کنند و دولت مکلف است معادل آن سرمایه‌ در صندوق قرار دهد، افزود: سود حاصل از فعالیت این صندوق در دوره بازنشستگی به بازنشستگان فرهنگی تعلق می‌گیرد و به بهبود معیشت آنها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه با گذشت ۲۵ سال، ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در صندوق ذخیره ایجاد شده که حاصل سپرده فرهنگیان، آورده دولت و سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌هاست، تصریح کرد: از این مبلغ تاکنون ۳۶۰۰ میلیارد تومان بین بازنشستگان توزیع شده است و حدود ۸۰ درصد فرهنگیان عضو این صندوق هستند.

حاجی‌میرزایی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان فعالیت‌های اقتصادی خود را بر پایه صرفه و صلاح فرهنگیان در چهار گروه اقتصادی شامل سرمایه‌گذاری و مالی، صنعت و پتروشیمی، انرژی و ساختمان و خدمات متمرکز کرده  که حدود ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری مربوط به دو گروه نخست یعنی سرمایه‌گذاری‌های مالی و پتروشیمی است و در این مدت ۶۸۰۰ میلیارد تومان سود حاصله از سرمایه‌گذاری‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افتتاح مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه گفت: پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود در زمینه تولید متانول فعالیت می‌کند. به‌عنوان رئیس هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، تصمیم‌هایی گرفتیم و صندوق را موظف کردیم که ارزش افزوده دارایی‌ها و سرمایه‌های صندوق را که متعلق به همه فرهنگیان است ارزش‌گذاری و در قالب موجهی میان فرهنگیان توزیع کند، زیرا در سودی که حاصل شده فرهنگیان هم سهیم هستند و ارزش دارایی‌های آنها افزایش یافته است.

وی بر ضرورت ایجاد سازوکارهای قانونی برای عرضه هلدینگ‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس تأکید کرد و گفت: اکنون صندوق در مرحله رسیدن به بلوغ اقتصادی و تکامل است که می‌تواند آینده درخشانی به همراه داشته باشد. ما هم تلاش می‌کنیم اعتماد فرهنگیان را به نهادی که متعلق به خودشان است احیا کنیم.

کد خبر 305788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =