پیروزبخت: کیفیت تجهیزات نفتی ارتقا می‌یابد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، ارتقای کیفیت تجهیزات نفتی، جلوگیری از خروج ارز، اشتغال‌زایی و مقابله با تحریم‌ها را از جمله مزیت‌های بهره‌مندی از نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران برشمرد و گفت: توصیه اکید بنده به این نهاد این است که به‌طور حتم بی‌طرفی و استقلال خود را حفظ کند.

به گزارش خبرنگار شانا، نیره پیروزبخت صبح امروز (دوشنبه، ۲۰ مردادماه) در آیین اعطای نخستین گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات صنعت نفت به نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران، با بیان این مطلب افزود: تحریم‌های اعمال‌شده سبب شد کشور به سوی بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی سوق یابد، بر این اساس ضرورت شکل‌گیری نهادی که بتواند کیفیت کالاها و محصولات تولیدی ساخت داخل را بررسی و تأیید کند، بیش از هر زمان دیگری احساس شد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت سال‌های متمادی به دنبال استاندارسازی بوده است، ادامه داد: از این منظر در سال‌های گذشته بحث‌هایی بین وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران برای این موضوع شکل گرفت و سرانجام پروژه‌ای تعریف شد که بتواند به‌عنوان یک نهاد از سازمان ملی استاندارد تأییدیه‌های لازم را دریافت کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه به قانون جدید استاندارد که در سال ۹۶ از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این قانون، صنعت نفت نیز از این مسئله مبرا نبوده و خواه ناخواه باید به سمت بومی‌سازی حرکت می‌کرد.

پیروزبخت اظهار کرد: این پروژه با بهره‌گیری از توان داخلی در مسیر بومی‌سازی آغاز به‌کار کرد و ابتدا این نیاز احساس شد که باید نهادی به‌عنوان شخص ثالث وجود داشته باشد و صدور گواهی از سوی آن انجام شود.

وی عنوان کرد: طبق قوانین و مقررات بین‌المللی، مرکزی با عنوان تأیید صلاحیت وجود دارد که مرکز تأیید صلاحیت برخی از کشورها عضو این مرکز بین‌المللی هستند. بر این اساس گواهینامه‌های صادره که از سوی این مرکز بین‌المللی تأیید شود در حقیقت در داخل کشورها موضوعیت خواهد داشت. خوشبختانه در سال ۹۴، مرکز تأیید صلاحیت ایران عضو این مجمع شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: البته این اتفاق مبارکی است که نهاد صدور گوهینامه کیفیت انجمن نفت ایران نخستین مرکز در ایران است که امروز گوهینامه ۱۷۰۶۵ را می‌گیرد و مطمئنا آیندگان به این مسئله واقف خواهند شد که وزارت نفت و شخص آقای زنگنه چه خدمت شایسته‌ای را انجام داده است و این اقدام به عنوان باقیات صالحات از ایشان به یادگار خواهد ماند.

پیروزبخت با بیان اینکه این نهاد وظیفه سنگینی خواهد داشت که بی‌شک با مدیریت و درایت مقام عالی وزارت نفت سربلند به میدان خواهد آمد، افزود: توصیه اکید بنده به این نهاد این است که به‌طور حتم بی‌طرفی، استقلال و رازداری خود را حفظ کند. این مقوله جزو الزام‌های مهم است، همچنین بازرسی‌ها و ارزیابی‌ها نیز باید به‌درستی انجام شود.

وی اظهار کرد: باید این تفکر شکل بگیرد که این نهاد برای اعتلای کشور ایجاد شده و چندان جنبه‌ مالی و توجیه اقتصادی ندارد. افزایش سطح توان علمی و کارشناسی نیز از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار دارد.

کد خبر 305889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =