پژوهشگاه نفت درصدد دریافت گرنت پژوهشی از سازمان ملل متحد است

پژوهشگاه صنعت نفت، وزارت امور خارجه و سازمان ملل متحد درباره پروژه‌های کنوانسیون ایمنی شیمیایی همکاری می‌کنند و پژوهشگاه صنعت نفت در تلاش برای دریافت گرنت‌های پژوهشی از سازمان ملل متحد است.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، امیرناصر احمدی، نماینده پژوهشگاه در کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، در نشست کمیته راهبری پروژه‌های مربوط به این کنوانسیون به فعالیت‌های انجام‌شده در کنوانسیون اشاره کرد و گفت: بیش از دو سال است که با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل ماهیت و نوع فعالیت‌های پژوهشگاه به دنبال دریافت اعتبار پژوهشی (گرنت‌های پژوهشی) از سوی سازمان ملل متحد هستیم، زیرا این گرنت‌ها از یک سو زمینه مناسب پژوهشی را برای سازمان فراهم می‌کنند و از سوی دیگر ارتباطات بین‌المللی بسیاری را برای مجموعه به همراه خواهند آورد.

وی با بیان اینکه کنوانسیون ایمنی - شیمیایی دارای پنج کنوانسیون زیرمجموعه است که در زمینه دریافت گرنت در دو زمینه سایکم و میناماتا اقدام‌هایی را انجام داده است، افزود: این کنوانسیون‌ها همواره از راهبردهای مشخصی برای اعطای این گرنت‌ها برخوردارند، از این رو پژوهشگاه صنعت نفت از سابقه و تجربه خود در این زمینه استفاده و دو پروپوزال به سازمان برنامه‌های محیط زیست بین‌المللی (UNEP) ارسال کرد.

نماینده رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی تصریح کرد: از آنجا که دبیرخانه اجرایی این کنوانسیون‌ها همواره بر همکاری‌های درون کشوری و منطقه‌ای تأکید دارند، در انجام پروژه‌های تصویب‌شده با دانشگاه تربیت مدرس، وزارتخانه‌های دفاع، امور خارجه، صنعت و سازمان حفاظت محیط زیست همکاری تنگاتنگی داریم و از سوی دیگر پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه در انجام این پروژه‌ها فعالیت می‌کند.

احمدی به پروپوزال‌های ارسالی نیز اشاره کرد و گفت: اجرای کنوانسیون میناماتا در راستای مدیریت جیوه در واحدهای کلر آلکالی و تولید محصول پاک دو طرح پیشنهادی ارسالی است که مورد تصویب قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در پروژه نخست، در پتروشیمی آبادان به‌عنوان هدف، قرار است بر روند تغییر فرآیند کلر آلکالی و همین‌طور ایجاد یک دستورعمل راهنما برای پایش جیوه موجود در آب، خاک و هوا تمرکز شود و در زمینه پروژه دوم که مربوط به تولید محصول پاک در راستای اجرای کنوانسیون‌های چندجانبه زیست‌محیطی است، پالایشگاه لاوان را انتخاب کرده‌ایم و به دنبال ارائه راهکارهای پیشنهادی برای تولید محصول پاک و سبز با تغییر حلال‌های شیمیایی، مواد اولیه و پسماندها هستیم.

نماینده رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون این پروپوزال‌ها منتج به قرارداد نیز شده‌اند، گفت: هم‌اکنون قراردادهای سه‌جانبه‌ای میان پژوهشگاه صنعت نفت، وزارت امور خارجه و سازمان ملل در زمینه این دو طرح پیشنهادی امضا و ابلاغ شده است که پروژه‌های داخلی آن نیز در حال انجام و پیگیری است.

احمدی به هدف برگزاری نشست مشترک در پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مفاد این قرارداد تأکید بر تشکیل کمیته راهبری به‌منظور نظارت بر پروژه‌هاست، از این رو نمایندگانی از وزارت امور خارجه، محیط زیست و پژوهشگاه در این کمیته حاضر شدند و گزارشی از پیشرفت انجام فعالیت‌ها از سوی مجری پروژه ارائه شد که خوشبختانه گزارش‌ها حاکی از پیشرفت فعالیت‌ها منطبق با برنامه‌های در نظر گرفته شده بوده است.

وی اظهار کرد: انجام این پروژه‌ها از یک سو سبب اعتبار جهانی سازمان و از سوی دیگر آموزش نیروهای داخل کشور می‌شود و همچنین می‌توانیم به دنیا نشان دهیم که مسائل زیست محیطی اهمیت بسیار بالایی برای کشور دارد.

کد خبر 306181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =