حجم نفت درجای مخزن بنگستان رامشیر افزایش یافت

مطالعات جدید روی مخزن بنگستان میدان نفتی رامشیر نشان می‌دهد میانگین حجم نفت درجای این مخزن حدود ۳.۵ برابر برآوردهای پیشین و افزایش تولید از این مخزن تا سقف ۳۰ هزار بشکه در روز امکان‌پذیر است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، رامین روغنیان، معاون فنی مهندسی نفت‌ این شرکت گفت: با توجه به حفاری سه حلقه چاه جدید ۱۴، ۲۲ و ۲۳ و به دست آمدن اطلاعات جدید پتروفیزیکی و تغییر سطح تماس آب – نفت، بازنگری در میزان نفت درجای مخزن بنگستان میدان رامشیر در دستور کار قرار گرفت که برآوردها از افزایش ذخیره نفت درجای میدان مخزن حکایت دارد.

وی افزود: با توجه به توان مناسب چاه‌های مخزن در تولید نفت و حفاری چاه‌های جدید، ظرفیت تولید مخزن بنگستان رامشیر به حدود ۳۰ هزار بشکه در می‌رسد که افزایشی معادل ۱۹ هزار بشکه در روز را نسبت به توان تولید پیشین نشان می‌دهد.

روغنیان گفت: در صورت فراهم شدن شرایط لازم برای تولید از این مخزن، با قیمت کنونی نفت ایران (۴۰ دلار برای هر بشکه) این مقدار افزایش تولید، معادل بیش از ۲۳ میلیون دلار افزایش درآمد ماهانه برای کشور به همراه خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه این مخزن پیشتر دو بار در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۸۴ مورد مطالعه قرار گرفته است، ادامه داد: میدان رامشیر در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و در ناحیه ساده چین خوردگی زاگرس قرار دارد که مخزن بنگستان آن در سال ۱۳۴۱ شمسی با حفاری چاه شماره ۲ کشف و تولید اقتصادی نفت از آن در سال ۱۳۷۶ با حفاری چاه شماره ۶ آغاز شد.

 روغنیان از دست‌اندرکاران مطالعه صورت گرفته به‌ویژه کارکنان اداره ارزیابی مخازن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قدردانی کرد.

کد خبر 306232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =