برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی آغاز شد

مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی از تکمیل مراحل استاندارد راه‌اندازی و آغاز برداشت گاز غنی از سومین سکوی این طرح خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد با اشاره به آغاز عملیات برداشت گاز غنی از سکوی 13C میدان پارس جنوبی گفت: با توجه به باز کردن چاه‌های این سکو و روشن شدن مشعل، پس از پایدارسازی فرایند تولید، عصر جمعه (۳۱ مردادماه) ارسال گاز با حجم ۴۰۰ میلیون فوت مکعب به پالایشگاه خشکی این طرح آغاز شد.

وی با بیان اینکه سکوی اقماری  13Cاز طریق یک خط لوله ۱۸ اینچ به سکوی اصلی ‌13Aمتصل است، گاز این سکوی اقماری به تاسیسات سکوی 13Aمنتقل شده و پس از انجام یک سری اقدامات عملیاتی در این سکو، از طریق یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۱۰۰ کیلومتر به پالایشگاه فاز ۱۳ در کنگان ارسال می شود.

مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی با بیان اینکه سکوی اقماری 13C پارس جنوبی به همراه تمام متعلقات خود شامل جکت، پل ارتباطی و سازه مشعل حدود ۷ هزار تن وزن دارد، گفت: تجهیزات مختلف این سازه عظیم از سوی شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) به عنوان پیمانکار بخش فراساحل فاز ۱۳ پارس جنوبی در یارد بوشهر این شرکت ساخته شده و مراحل نصب و راه اندازی این سکو با تلاش مجموعه‌های تخصصی صدرا کامل شده است.

معتمد ظرفیت کنونی برداشت گاز غنی از سکوهای دریایی فاز ۱۳ را ۴۳ میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و گفت: از این مقدار، ۲۸.۵ میلیون مترمکعب مربوط به دو سکوی موقعیت B و D از مرحله نخست این طرح است که اسفندماه سال ۹۷ به بهره‌برداری رسیدند و ۱۴.۲ میلیون متر مکعب تولید سکوی بلوک C از مرحله دوم که امروز به ظرفیت پیشین افزوده شد.

مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی درباره آخرین وضع پیشرفت عملیات راه‌اندازی سکو 13Aنیز گفت: این سکو آخرین حلقه تکمیل زنجیره تولید در طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی است که با تکمیل مراحل اتصال چاه‌ها به سکوی موجود انتظار داریم در ماه‌های آینده وارد مدار تولید شده و ظرفیت برداشت گاز از این طرح به ۵۶ میلیون متر مکعب برسد.

کد خبر 306282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =