فاز نخست پتروشیمی بوشهر به بهره‌برداری رسید

فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴ میلیون تن محصول به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی امروز (دوشنبه، سوم شهریورماه) فاز نخست پتروشیمی بوشهر را با هدف تولید سالانه ۴ میلیون تن محصول پتروشیمی از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

شرکت پتروشیمی بوشهر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و خاورمیانه با سرمایه‌گذاری شستان در فاز ۲ عسلویه استان بوشهر احداث شده است. این مجتمع مشتمل بر سه فاز است که فاز نخست آن شامل واحدهای شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان، تولید متانول و سرویس‌های جانبی است.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر با دریافت روزانه ۹.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی ترش از پالایشگاه چهارم (فازهای ۶ و ۷ و ۸ ) ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول، یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، ۳ هزار تن پنتان پلاس و ۱۲۵ هزار تن گوگرد را داراست. اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین در فاز دوم و اسید استیک و وینیل استات نیز در فاز سوم این مجتمع تولید خواهد شد.

حجم سرمایه‌گذاری در فاز نخست پتروشیمی بوشهر یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو است که ۶۱ درصد از کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح از توانمندی‌ها و تجهیزات ساخت داخل استفاده شده است. این طرح سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، همچنین در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

بهره‌برداری از ۱۷ طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده است که از این میان پتروشیمی‌های میاندوآب، کاوه و کیمیای پارس خاورمیانه و واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان افتتاح شدند و امروز نیز فاز نخست پتروشیمی بوشهر به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این ۱۷ طرح، ظرفیت صنعت پتروشیمی از ۶۶ میلیون تن در ابتدای سال ۹۹ با ۳۵ درصد رشد به ۹۰ میلیون تن در سال می‌رسد. با تحقق کامل جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت صنعت پتروشیمی به سالانه ۱۰۰ میلیون تن با درآمد ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

کد خبر 306368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =