سردار جنگل، دروازه تولید نفت ایران در آب‌های عمیق می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به تدوین طرح امکان‌سنجی تولید زودهنگام از سردار جنگل، گفت: سردارجنگل در آینده، دروازه تولید نفت ایران در آب‌های عمیق می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت خزر، علی اصولی هم‌زمان با هفته دولت، گزارشی از عملکرد این شرکت ارائه داد و گفت: تدوین طرح تولید زودهنگام از سردار جنگل به‌عنوان مرحله نهایی دریافت اطلاعات اکتشافی و شناخت مخزن از طریق آزمایش طولانی‌مدت چاه‌ها در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط ویژه ایران در آب‌های جنوبی دریای خزر اهمیتی اساسی در تعیین ظرفیت‌های مخزنی و کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری برای طرح‌های توسعه‌ای آینده دارد.

وی افزود: تحقق توسعه سردار جنگل، آغازگر ورود صنعت نفت ایران به حیطه تازه‌ای از فعالیت‌ها یعنی تولید از آب‌های عمیق می‌شود که در نوع خود برای نخستین بار فعالیتی منحصربه‌فرد در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

نخستین طرح مطالعاتی میدان‌محور آب‌های عمیق کلید می‌خورد

اصولی به اقدام‌های دیگر از جمله ارزیابی مخزن و توانایی تولید آن از طریق تولید آزمایشی از یک چاه، تعیین الگوی اصلی و شناخت الزامات توسعه میدان سردار جنگل، بررسی ریسک‌های مربوط به پروژه تولید زودهنگام از میدان سردار جنگل، برآورد هزینه انجام پروژه تولید زودهنگام از میدان سردار جنگل و تهیه و تدوین مقدماتی دستورعمل آزمایش گسترده میدان سردار جنگل با عنوان SARDAR JANGAL Extended Well Test Procedure  اشاره کرد و گفت: یکی از اهدافی که شرکت نفت خزر امسال و برای کمک به شعار جهش تولید با رویکرد ساخت داخل و کسب دانش فنی دنبال می‌کند، بررسی امکان تعریف طرح‌های مطالعاتی میدان‌محور با مطالعه موردی برای میدان سردار جنگل با لحاظ مطالعات آب‌های عمیق و در نظر گرفتن نیازهای تجهیزات سطحی و بستر دریاست که در صورت طی مراحل و کسب تأییدیه و موافقت‌ها، در آینده‌ای نزدیک نخستین طرح مطالعاتی میدان‌محور در بخش آب‌های عمیق با هدف ساخت تجهیزات با همکاری دانشگاه‌های کشور کلید می‌خورد.

فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه تأمین تجهیزات

وی گفت: از مهم‌ترین اقدام‌های این شرکت در حوزه کالا و تأمین تجهیزات، پروژه استقرار سیستم یکنواخت کالا با بیش از ۱۰ ماه فعالیت مستمر برای حدود ۷۷۰۰ قلم کالای موجود در انبارهای منطقه عملیاتی خزر در بهشهر با پیشرفت کلی ۹۵ درصد تا پایان تیرماه امسال و اختصاص MESC CODE برای بیش از ۲۱۰۰ قلم و DUMMY CODE برای بیش از ۵۶۰۰ قلم کالا است.

به گفته اصولی، بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا در انبارهای شرکت نفت خزر براساس اسناد و مدارک ارزش‌گذاری شدند و متعاقباً پیگیری و امضای قرارداد درباره بومی‌سازی فیلتر سوخت و روغن دیزل ژنراتورها و اقدام‌های لازم برای ساخت و تأییدات فنی با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی انجام شده است.

نگهداشت ناوگان دریایی

مدیرعامل شرکت نفت خزر در بخش دیگری از توضیحات خود به بحث نگهداشت ناوگان دریایی اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی حفظ و نگهداری بهینه ناوگان شرکت نفت خزر شامل سکوی نیمه شناور ایران - امیرکبیر و شناورهای پشتیبان کاسپین به ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیون دلار که از دارایی‌های ارزشمند و راهبردی شرکت ملی نفت ایران محسوب می‌شوند جزو اولویت‌های اصلی و خط‌مشی محوری شرکت نفت خزر است و تلاش می‌کنیم ضمن حفظ و نگهداشت، تنها سکوی حفاری نیمه‌شناور ایران در دریای خزر را در سطح عملیاتی نگه داریم.

وی با بیان اینکه برنامه جامع تعمیرات سکوی امیرکبیر که از سال ۹۸ تدوین شد، به‌عنوان فعالیتی محوری با تلاش هر چه تمام‌تر در حال اجراست، ادامه داد: نفت خزر از جمله شرکت‌های پیشرو در اجرای سیستم مدیریت دارایی‌های فیزیکی بوده و از سال ۱۳۹۲ اقدامات اساسی در این زمینه را آغاز کرده و با اجرای بخش‌های عمده‌ای از نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی (ابلاغی سال ۱۳۹۳) و استقرار نرم‌افزار ایرانی IPCMMS گام بلندی در جهت نت سیستمی برداشته است. از اقدام‌های مهم دیگر در حوزه تعمیرات و نگهداشت ناوگان می‌توان به طرح بررسی چیدمان تجهیزات فرآورشی روی سکو با توجه به مقاومت سازه‌ای و پایداری سکو، طرح بررسی فرآیند Re- entry برای استفاده دوباره از چاه حفرشده و طرح بررسی چگونگی انتقال نفت از طریق Floating Rise بین سکو و شناور FSO، اشاره کرد.

همکاری‌های پژوهشی

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: در سال ۱۳۹۸ سه پروژه پژوهشی در زمینه مطالعات تکمیلی علوم زمین در حوزه شمال کشور به تصویب هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت رسید و پس از ماه‌ها تلاش سه قرارداد مهم پژوهشی را برای نخستین بار با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کردیم که نتایج این تحقیقات می‌تواند راهگشای خوبی در توسعه فعالیت‌های آتی در حوضه خزر جنوبی باشد. در سال ۹۹ نیز ضمن نظارت و پیگیری پروژه‌های اصلی سعی کردیم با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت با دانشگاه‌ها نشست‌های مؤثر برگزار کنیم. در تلاشیم فهرست عناوین پژوهشی دریای خزر را در سال جاری تهیه و آماده اجرا کنیم.

اصولی در حوزه منابع انسانی نیز به اجرای دستورعمل ساماندهی پیمان‌های مستمر حجمی، بررسی و جمع‌بندی برنامه راهبردی حوزه منابع انسانی، تهیه و تدوین نمودار رسمی و سایه، پیگیری امور مربوط به ساختار سازمانی و بازآرایی ساختار سازمانی شرکت، کارسنجی گروهای شغلی ارکان ثالث، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی به میزان ۲۱۰۹۲ نفر ساعت، برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریتی به میزان ۱۷۷۸۱ نفر ساعت، برگزاری دوره‌های الزامی اچ‌اس‌یی با توجه به تأکید مقام عالی وزارت به میزان ۱۲۲۴۹ نفرساعت، تغییر نحوه سنجش اثربخشی دوره‌های آموزشی از حالت تئوری به کاربردی و مؤثر و تلاش در جهت ارتقای ‌کمّی و کیفی مسائل مرتبط با حوزه ورزش برای کارکنان و خانواده‌ها با رویکرد سلامت‌محور اشاره کرد.

مقابله با کرونا

وی درباره فعالیت‌های شرکت نفت خزر در مقابله با کرونا هم توضیح داد: با توجه به گستره فعالیت شرکت نفت خزر در دو حوزه خشکی (شامل ستاد تهران و منطقه عملیاتی خزر واقع در شهرستان بهشهر) و دریا (شامل سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر، شناورهای کاسپین ۱ و ۲ و ۳ و همچنین اسکله عملیاتی نفت خزر) اقدام‌های متعدد و مؤثری انجام شده، از جمله اینکه تمتمی کارکنان در مبادی ورودی به ساختمان‌های اداری و همچنین تأسیسات دریایی مورد پایش روزانه از طریق تب‌سنجی و مشاهده وضعیت عمومی قرار گرفته و از ورود کارکنان دارای علائم مشکوک بیماری ممانعت می‌شود، همچنین در خصوص کارکنان اقماری شاغل در تأسیسات دریایی پایش کارکنان به‌صورت مستمر و روزانه در طول دوره اقامت صورت گرفته و در صورت مشاهده موارد مشکوک سریعاً نسبت به انجام قرنطینه و همچنین اعزام نفر به خشکی برای پیگیری امور درمانی اقدام می‌شود.

به گفته اصولی، فرآیند ضدعفونی و گندزدایی تمامی تأسیسات، اماکن اداری، سرویس‌های ایاب و ذهاب، اماکن عمومی و... نیز با نظارت واحد اچ‌اس‌یی و براساس استانداردها، دستورعمل‌های صادره به‌طور مستمر در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری انجام می‌شود.

کد خبر 306438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =