توجه حداکثری به رویکردهای زیست‌محیطی در تولید نفت اروندان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: در این شرکت به‌عنوان جوان‌ترین شرکت بالادستی صنعت نفت کشور، نفت با رویکرد توجه ویژه به محیط زیست تولید می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، جهانگیر پورهنگ در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر، گفت: عملیات تولید نفت و گاز در پهنه جغرافیایی فعالیت این شرکت به نوعی آبی- خاکی است و به همین دلیل سعی می شود تمامی ضوابط اچ‌اس‌یی با در نظر گرفتن اولویت حفاظت از محیط زیست در آن رعایت شود. برنامه‌های این شرکت در بحث محیط زیست بر محورهای حفاظت از خاک، آب و هوا  تمرکز دارد و در زمینه خاک با تمهیدات به‌کار گرفته شده، احداث محل مناسب برای دفن خاک‌های آلوده و ضایعات و کنده‌های حفاری در دست اجرا است که آلایندگی خاک را به حداقل ممکن تقلیل می‌دهد.

وی درباره پیشگیری از آلایندگی آب ناشی از نشتی احتمالی خطوط جریانی و انتقال یا نفت‌ریزی هنگام تعمیرات نیز توضیح داد: با بازرسی شبانه‌روزی فنی و بررسی و نظارت مستمر سعی شده است کوچک‌ترین نقص در کار به‌صورت لحظه‌ای رصد و رفع شود.  

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری گازهای همراه نفت افزود: در این خصوص قرارداد فروش ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در سال گذشته با یک شرکت پیمانکار داخلی امضا شد و هم‌اکنون کار در مراحل اجرایی قرار دارد.

۲۰ حلقه چاه دیگر آزادگان جنوبی به اروندان واگذار می‌شود

پورهنگ با بیان اینکه این شرکت راهبری تولید میدان‌های نفتی در غرب کارون را برعهده دارد، گفت: شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به ‌عنوان مجری طرح توسعه میدان‌های نفتی در غرب کارون با اتمام پروژه‌های حفاری در میدان‌های منطقه چاه‌های آماده تولید و تاسیسات مربوط را برای بهره‌برداری به شرکت اروندان واگذار می‌کند و تازه‌ترین مورد واگذاری ۲۰ حلقه چاه دیگر در میدان نفتی آزادگان جنوبی است که به‌زودی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به آینده‌نگری در ایجاد زیرساخت‌ها با توجه به برنامه تولید تا یک میلیون بشکه نفت در روز از میدان‌های غرب کارون، افزود: احداث نیروگاه و تلمبه‌خانه و کارخانه گاز و گاز مایع در این موقعیت اقدام‌های مهمی است که پیش از رسیدن میزان تولید به سقف مورد نظر تدارک دیده شد و در حالی که ظرفیت تولید نفت خام این شرکت در زمان حاضر بیش از ۴۰۰ هزار بشکه است، توان انتقال به مبادی مصرف ۷۰۰  هزار بشکه و قابل افزایش به فراتر از یک میلیون بشکه در روز را دارد.

اشتغال‌زایی برای نیروهای بومی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان همچنین درباره میزان اشتغال در میدان‌های نفتی غرب کارون گفت: هم‌اکنون حدود ۲۳۰۰ نفر در این شرکت در قالب نیروهای پیمانکاری و شرکتی مشغول کار هستند که اکثراً بومی بوده و البته این عدد با جمع تعداد افرادی که در سایر پروژه‌های توسعه‌ای فعال هستند به بیش از ۴ هزار نفر می‌رسد.

پورهنگ به همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اجرای طرح‌های پژوهشی مرتبط با کیفیت تولید اشاره و همکاری این شرکت با سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد.

به گفته وی، در این شرکت در یک سال اخیر نسبت به تعمیرات اساسی بخشی از تجهیزات فراورشی در مدت زمان کمتر از زمان پیش‌بینی‌شده اقدام و از تولید قطعات و تجهیزات ساخت داخل در اورهال این تجهیزات از جمله کمپرسورهای تزریق گاز، پمپ‌ها و  ژنراتورها استفاده شده است، همچنین در همیاری و همکاری با سازندگان داخلی تاکنون ۱۴۰ قطعه پرمصرف و کاربردی در این شرکت داخلی‌سازی شده و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات واحدهای بهره‌برداری و نمکزدایی با استفاده از توان داخلی به‌طور مستمر در دستور کار قرار دارد.

توجه به مسئولیت‌های اجتماعی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تأکید کرد: این شرکت همسو با وظایف ذاتی خود در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز از طریق هماهنگی با مدیریت طرح توسعه و عمران  مناطق  نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران و از طریق بسیج سازندگی شرکت، فعالیت‌هایی در جهت تأمین نیازهای شهرها و روستاهای پیرامونی تأسیسات داشته است.

پورهنگ در همین زمینه به احداث دو مدرسه در خرمشهر، مرمت تعدادی از مدارس، همیاری ساکنان منطقه در مقابله و پیشگیری از تبعات ناشی از سیل، تهیه و توزیع ۲ هزار بسته معیشتی در قالب کمک‌های مؤمنانه کارکنان، تهیه و توزیع بسته‌های کمک آموزشی و تأمین بخشی از ملزومات بهداشتی در شرایط کرونایی موجود اشاره کرد.

کد خبر 306528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =