کارهای بزرگی در کشور انجام شد که نباید کوچک شمرده شود

وزیر نفت تحریم‌های کنونی را بی‌سابقه، شیطانی، هوشمندانه و غیرقانونی دانست و گفت: کارهای بزرگی در کشور انجام شده که نباید کوچک شمرده شود.

به گزارش شانا به نقل از رادیو اقتصاد، بیژن زنگنه با بیان اینکه ایران از دو سال و سه ماه پیش تاکنون تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ خود است، اظهار کرد: این تحریم‌ها بی‌سابقه، شیطانی، هوشمندانه، بی‌رحمانه، ستمگرانه و غیرقانونی است، اما ملت ایران به طرز ناباورانه‌ای با این تحریم‌ها مقابله و در مقابلش مقاومت کرده است.

وی با بیان اینکه کمتر کسی در دنیا باور می‌کرد ملت ایران بتواند حدود ۲۸ ماه در مقابل شدیدترین تحریم‌ها مقاومت کند، یادآوری کرد: تحریم‌های کنونی هیچ شباهتی به تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱ ندارد، بلکه خیلی گسترده‌تر، وسیع‌تر، عمیق‌تر و اثرگذارتر است، اما با وجود این، کارهای بزرگی در کشور انجام شده که نباید کوچک شمرده شود. البته کسی نمی‌گوید دولت بی‌عیب و نقص است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه این تحریم‌ها نه حاکمان و حاکمیت، بلکه به‌طور مستقیم ملت ایران را نشانه گرفته است، افزود: دشمنان در شرایط کرونا هم حاضر نشدند تحریم‌ها را کاهش دهند. در این راستا دولت با وجود تمامی این تحریم‌ها، کارشکنی‌ها و فشارها توانسته با تلاش شبانه‌روزی نیازهای مردم را تأمین کند.

زنگنه با بیان اینکه مردم در اثر تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا و غرب به‌شدت تحت فشار هستند و این قضیه بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: این جنگ به ظاهر کشته و زخمی نداشته، اما بسیار گسترده و عمیق است.

وی یادآور شد: با تلاش شبانه‌روزی مدیران و کارکنان این وزارتخانه توانسته‌ایم در دوران بسیار سخت تحریمی میزان تولید را حفظ کنیم که خوشبختانه در این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی نه‌تنها تولید کم نشده، بلکه در برخی از حوزه‌ها از جمله گاز و پتروشیمی روند تولید افزایشی بوده است.

صنعت نفت زنده است

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت زنده است، افزود: اجرای طرح‌های توسعه‌ای، افزایش بازیافت، نگهداشت و تولید نفت و همین‌طور توسعه گازرسانی خود شاهدی صادق بر این مدعاست و نیز اشتغال موجود در صنعت نفت در این دوران حفظ و صیانت شده است، به عبارتی حتی یک نفر اشتغال هم در بالادستی صنعت نفت کم نشده است.

زنگنه با اشاره به اینکه کارهای مهم و بزرگی در طول دوران تحریم در مجموعه وزارت نفت انجام شده و این صنعت در شاخه‌های مختلف در حال توسعه است و در عین حال نیازهای مردم نیز همراه با کرونا در حال تأمین است، افزود: به‌طور کلی حتی یک ثانیه روند سوخت‌رسانی کشور در این مدت دچار اختلال نشده است. خوشبختانه در دوران شدیدترین تحریم‌ها حتی یک پمپ بنزین با کمبود سوخت مواجه نشد و در ضمن گاز هیچ نقطه‌ای از کشور قطع نشده است.

به گفته وی، مجموعه وزارت نفت در این جنگ نابرابر و ظالمانه از همه تجربیات و ابتکارات خود استفاده و در مقابل ترفندها، توطئه‌ها و فشارهای حداکثری دشمنان ایستادگی خواهد کرد.

منابع سنتی کفاف نمی‌دهد

زنگنه در پاسخ به این پرسش که توسعه صنعت نفت در این شرایط و با وجود اعمال شدیدترین تحریم‌ها چگونه انجام می‌شود، افزود: صنعت نفت در حال حاضر بیشتر متکی به بازار سرمایه و تجهیز منابع از بازار سرمایه است چون منابع سنتی کفاف نمی‌دهد.

وزیر نفت با یادآوری اینکه طرح بسیار خوبی از سال ۱۳۹۳ درباره توسعه گازرسانی در کشور کلید خورد و برکات خیلی زیادی به همراه داشت، گفت: تعداد روستاهای تحت پوشش گازرسانی با اجرای این طرح از ۱۴ هزار روستا به بالای ۳۱ هزار روستا رسیده است و هم‌اکنون ۸۴ تا ۸۵ درصد جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه گاز رسانی قرار دارند.

وی افزود: اکنون کمتر از ۹۴ درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند و از نعمت گاز بهره‌مند هستند و  این طرح گازرسانی کاری بی‌نظیر برای محرومیت‌زدایی، رفاه حال عمومی مردم و ایجاد اشتغال در کشور بود.

زنگنه با بیان اینکه برای اجرای طرح مزبور تاکنون ۲۲ تا ۲۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: اجرای این طرح دو اثر مهم محیط زیستی داشت، یکی کاهش آلودگی زیست محیطی و دیگری صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی.

جهش ایران در تولید گاز

وزیر نفت با اشاره به اینکه وقتی مقدار فرآورده‌های مصرفی کم می‌شود به تبع آلودگی زیست محیطی هم کم خواهد شد، عنوان کرد: گازرسانی به مناطق جنگلی و سردسیر از روز نخست جزو اولویت‌های اصلی این وزارتخانه بوده است و خوشبختانه در این سال‌ها توانستیم با توسعه تولید و به تبع توزیع بنزین یورو 4 میزان آلودگی هوا را در بسیاری از شهرهای کشور کاهش دهیم.

زنگنه با اشاره به اینکه به اندازه نیاز کشور در حال تولید بنزین یورو چهار هستیم و هم‌اکنون در تهران بنزین یورو 4 و گازوئیل بدون گوگرد توزیع می‌شود درباره پارس جنوبی هم توضیح داد: به‌طور کلی ۱۷ فاز پارس جنوبی از سال ۱۳۹۲ تا به امروز وارد مدار بهره‌برداری شده و تولید روزانه گاز از این میدان از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که بزرگ‌ترین جهش تاریخ ایران در توسعه و تولید گاز است.

وی درباره میدان‌های غرب کارون هم گفت: تولید نفت از این میدان‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان‌ مشترک در خشکی از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

کد خبر 306613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =