۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
  • کد خبر: 306649
نفت در ماه اوت

رؤیای عراق برای تولید ۷ میلیونی بشکه نفت تا بارگیری ۳۰ هزار تنی میعانات گازی از بندر برقع لیبی، صادرات نفت آمریکا به عربستان تا افزایش سطح تولید اوپک، صف نفتکش‌ها در بندر شاندونگ چین تا پایبندی ۹۷ درصدی اوپک پلاس به کاهش توافق تولید از جمله تحولات مهم اثرگذار بازار در ماه اوت بود؛ قیمت نفت در روزهای پایانی ماه اوت تحت تاثیر طوفان لورا و مارکو بیش از یک دلار برای هر بشکه افزایش یافت.

* احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق اعلام کرد: عراق قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت تولید نفت خود را به ۷ میلیون بشکه در روز، صادرات روزانه  نفت خود را از رقم کنونی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به ۶ میلیون بشکه و گازهای ارسالی به مشعل را به صفر برساند. چند روز پیش از این اظهارنظر وزیر نفت عراق، وزارت انرژی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت‌های هانی‌ول اینترنشنال، بیکر هیوز، جنرال الکتریک، استلار انرژی و شورون توافق‌نامه‌هایی تجاری به ارزش ۸ میلیارد دلار را با وزیران نفت و برق عراق امضا کردند. عراق هم‌اکنون دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است.

* هفته پایانی این ماه یک نفتکش برای بارگیری ۳۰ هزار تن (حدود ۲۰۰ هزار بشکه) میعانات گازی لیبی وارد بندر برقع شد. این در حالی بود که شرکت ملی نفت لیبی اوایل ماه اوت درباره خطرهایی که پایانه‌های نفتی این کشور را تهدید می‌کرد هشدار داد. چند روز پس از این هشدار هم اعلام کرد محاصره نفتی لیبی ۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار زیان به بار آورده است. در ادامه ماه اوت اما این روند تغییر کرد و شرکت ملی نفت لیبی با استقبال از پیشنهاد ازسرگیری صادرات نفت، خواستار عقب‌نشینی نیروهای نظامی از تأسیسات نفتی شد. لیبی یکی از ۱۳ عضو اوپک است.

* ایالات متحده آمریکا در ماه اوت نخستین محموله نفت خام خود را به عربستان ارسال کرد، اتفاقی که بنا بر اعلام داده‌های اداره سرشماری این ایالات پس از بیش از یک دهه به وقوع پیوست. این کشور در ماه ژوئن روزانه ۱۸ هزار و ۳۰۰  بشکه در روز نفت خام به عربستان ارسال کرد. این خبر در شرایطی منتشر شد که رویترز در خبری مدعی شد صادرات روزانه نفت عربستان در ماه ژوئن ۲۰۲۰ با رسیدن به زیر ۵ میلیون بشکه رکورد کمترین مقدار حداقل از ژانویه ۲۰۰۲ را ثبت کرد. صادرات این کشور در ماه مه ۷ میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه در روز بود.

* سطح تولید اوپک در ماه اوت با پایان یافتن مرحله نخست توافق کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یافت. ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه ژوئیه مطابق با آخرین گزارش اوپک که روزانه ۲۳ میلیون و ۱۷۲ هزار بشکه بوده نفت تولید کردند که ۹۸۰ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئن بود. اوپک همچنین در گزارش ماه اوت خود تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۹۰ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که ۹ میلیون و ۶۰ هزار بشکه کمتر از سال ۲۰۱۹ است. این رقم در گزارش پیشین ۸ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود.

* پلاتس در گزارشی که در یکی از روزهای اوت منتشر شد از صف نفتکش‌های حامل نفت آمریکا در بندر شاندونگ چین خبر داد و اعلام کرد: پالایشگاه‌های مستقل چین در ماه ژوئیه نفت خام بیشتری از آمریکا وارد کردند که این رقم به یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن رسید. بر اساس اعلام پلاتس، حدود نیمی از نفت خام وارداتی از آمریکا در ماه ژوئیه مربوط به ماه ژوئن است که به دلیل تراکم شدید بندر شاندونگ پس از یک ماه تأخیر تخلیه شدند. بخش عمده‌ای از این محموله‌ها از سوی شرکت‌های پتروشیمی ژجیانگ، شنچی، هنگلی و شرکت تجارت و پتروشیمی لیکینگ خریداری شده است.

* بیست‌ویکمین نشست ماهانه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به  JMMC این ماه برگزار شد. این کمیته داده‌های تولید نفت خام مربوط به ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ را بررسی و از عملکرد قابل توجه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری و پایبندی ۹۷ درصدی آنها در ماه ژوئیه استقبال کرد. این کمیته همچنین از دو عضو این سازمان که به توافق کاهش تولید پایبند نبودند درخواست کرد تا پایان سپتامبر ۲۰۲۰ تخطی خود را جبران کنند و تأکید کرد دستیابی به پایبندی ۱۰۰ درصدی از سوی همه کشورهای شرکت‌کننده منصفانه است.

* وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که شرکت‌های انرژی این کشور برداشت از میلیون‌ها بشکه نفت خام موجود در ذخیره‌سازی‌ راهبردی نفت ایالات متحده آمریکا (SPR) را آغاز کرده‌اند. این شرکت‌ها از نخستین روز ماه اوت تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام از ۲۳ میلیون بشکه‌ای را که از ماه‌های آوریل تا ژوئن در ذخیره‌سازی‌ راهبردی نفت ایالات متحده آمریکا (SPR) ذخیره کرده بودند، برداشت کردند. ۹ شرکت نفتی از جمله اکسون موبیل، شورون و آلون یواِس‌اِی حجمی از این ذخیره‌سازی اضطراری را که شامل حفره‌های زیرزمینی در تگزاس و لوئیزیاناست، اجاره کرده‌اند.

* قیمت هر بشکه نفت برنت، وست تگزاس اینترمدیت و سبد نفتی اوپک که در این ماه با  ۴۴ دلار و ۱۵ سنت، ۴۱ دلار و یک سنت و ۴۴ دلار و ۲ سنت آغاز شده بود در روزهای پایانی این ماه و تحت تأثیر طوفان‌های گرمسیری لورا و مارکو در ایالات متحده آمریکا به ترتیب به ۴۶ دلار و ۵۰ سنت، ۴۳ دلار و ۴۹ سنت و ۴۵ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه رسیده است.

کد خبر 306649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =