واکنش کم‌رنگ بازار نفت به اجماع اوپک در ژوئن آرام

واکنش کم‌رنگ بازار نفت به اجماع ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت برای ماه ژوئیه، تغییر وزیران نفت دو کشور اوپکی، خوش‌بینی اندک به بازگشت تقاضا و اعلام کاهش تولید ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک در ماه مه مجموع اخباری بودند که ماه آرام و بدون چالشی را برای نفت در ماه ژوئن رقم زد.

نشست اوپک و اوپک پلاس: یکصدوهفتادونهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و یازدهمین نشست اوپک و غیراوپک که قرار بود ۹ ژوئن برابر با ۲۱ خردادماه برگزار شود، زودتر از تاریخ مقرر یعنی ششم ژوئن برابر با ۱۷ خرداد برگزار شد. ۲۳ تولیدکننده عضو اوپک پلاس پس از پایان بدون چالش این نشست بر سر کاهش تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه برای ماه ژوئیه با قول مساعد عراق، نیجریه، آنگولا و قزاقستان مبنی بر تعهد صددرصدی در ماه‌های آینده و جبران کاهش تولید در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر اجماع کردند. مکزیک از کاهش توافق در ماه ژوئیه معاف شد و با تأیید وزیران نفت و انرژی ۱۳ کشور عضو اوپک، امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هیئت‌ عامل اوپک شد.

تغییر وزیران اوپکی: وزیران نفت عراق و الجزایر در این ماه تغییر کردند. تغییر وزیر نفت عراق هم‌زمان با برگزاری یکصدوهفتادونهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت انجام شد و در حالی که ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق در نشست اوپک در حال دعوت از اعضا برای حضور در جشن ۶۰ سالگی در بغداد بود، رویترز در گزارشی از تغییرش خبر داد و اعلام کرد احسان عبدالجبار اسماعیل به‌عنوان وزیر نفت کابینه جدید عراق منصوب شد. محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر هم که ریاست دوره‌ای نشست‌های اوپک را در سال ۲۰۲۰ عهده‌دار بود با تغییر کابینه الجزایر تغییر کرد و جایش را به عبدالمجید عطار داد.

۶.۳ میلیون کاهش تولید: گزارش تولید روزانه ۱۳ عضو اوپک در ماه مه در این ماه (ژوئن) منتشر شد و بر اساس آن، اعضای این سازمان در این ماه ۲۴ میلیون و ۱۹۵ هزار بشکه نفت تولید کردند که  ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از ماه آوریل بوده است. عربستان، امارات و کویت به ترتیب با کاهش تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار، یک میلیون و ۳۶۴ هزار بشکه و ۹۲۱ هزار بشکه بیشترین کاهش تولید را در ماه مه امسال داشتند و تولید نفت خام ایران نیز روزانه ۵ هزار بشکه افزایش یافته است. اوپک همچنین در این گزارش تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده که ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

اشتباه بزرگ روس‌ها و سعودی‌ها: سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر که در یکصدوهفتادوپنجمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت در دسامبر ۲۰۱۸ خروج کشورش را از اوپک اعلام کرد و به‌طور رسمی از سال ۲۰۱۹ دیگر عضو اوپک نیست، در اظهارنظری که این ماه در شبکه خبری  سی‌ان‌بی‌سی منتشر شد اعلام کرد جنگ قیمتی عربستان و روسیه اشتباهی بسیار بزرگ بود و روانه کردن نفت به‌صورت سیل‌آسا در بازار سبب سقوط نفت به پایین‌ترین سطح ممکن شد و پس از آن شیوع ویروس کرونا شرایطی را به‌وجود آورد که تولید نفت دیگر مقرون به صرفه نبود و حتی شاهد سقوط قیمت نفت خام آمریکا به رقم‌های منفی بودیم. سعد الکعبی گفت که اگر موج دوم کرونا وجود داشته باشد، روند بهبود بازار نفت کمی طولانی‌تر خواهد بود.

نفت و جهان در شوک کرونا: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که این ماه منتشر شد نخستین پیش‌بینی خود از سال ۲۰۲۱ را این‌گونه اعلام کرد: رشد تقاضا روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود که با رسیدن به ۹۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح تقاضا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین در این گزارش با تأکید بر اینکه تقاضای نفت در حال بهبود از سقوط تاریخی خود در سال ۲۰۲۰ است، یادآوری کرد کاهش سفرهای هوایی به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا به معنای آن است که جهان پیش از سال ۲۰۲۲ به سطح تقاضای پیشین از همه‌گیری ویروس کرونا بازنخواهد گشت.

قیمت نفت: قیمت هر بشکه نفت برنت، وست تگزاس اینترمدیت و سبد نفتی اوپک در این ماه با اجماع ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس  از ۳۸ دلار و ۳۲ سنت، ۳۵ دلار و ۴۴ سنت و ۳۳ دلار و ۶۸ سنت آغاز این ماه به ترتیب به ۴۱ دلار و ۷۱ سنت، ۳۹ دلار و ۳۲ سنت و ۳۷ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه در پایان معاملات این ماه رسیده است.

کد خبر 304424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =