هوشمندسازی ایستگاه‌های حفاظت کاتدی خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان

سه ایستگاه حفاظت کاتدی خمینی شهر، جهادآباد و سنگبری خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان با آغاز هوشمندسازی ایستگاه‌های حفاظت کاتدی خطوط انتقال مواد نفتی، به سیستم هوشمند مجهز شدند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ـ منطقه اصفهان، رحمت‌الله مصباح، رئیس حفاظت از خوردگی منطقه در این باره گفت: یکی از روش‌های پیشگیری از خوردگی خطوط لوله استفاده از سیستم حفاظت کاتدی به همراه اعمال پوشش مناسب است و ارزیابی ظرفیت حفاظت کاتدی دارای موانعی است که به این منظور شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت درصدد استفاده از سیستم هوشمند جهت پایش برآمد.

وی افزود: در این زمینه واحد خوردگی منطقه اصفهان پس از بررسی و استعلام با همکاری منطقه ۲ عملیات انتقال گاز نسبت به تامین ۳سه دستگاه پکیج سیستم هوشمندسازی اقدام و با همکاری واحد تعمیرات برق منطقه روی ترانس‌های ایستگاه‌های در نظر گرفته شده نصب شد، از جمله قابلیت‌های این دستگاه‌ها پایش، کنترل و تنظیم لحظه‌ای سیستم حفاظت کاتدی از راه دور است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده در نظر داریم همه ایستگاه‌های حوزه استحفاظی را به این سیستم تجهیز کنیم.

احسان جولایی، کارشناس واحد تعمیرات برق منطقه اصفهان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز در تشریح عملکرد این سیستم گفت: اعمال جریان به خطوط لوله مواد نفتی به‌وسیله ترانس حفاظت کاتدی به عواملی همچون مقاومت اهمی بستر خاک بستگی دارد که در طول سال با افزایش یا کاهش مقاومت زمین مقدار جریان تزریقی نیز تغییر می‌یابد و صحت عملکرد ترانس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: به‌منظور رفع مشکلات فوق، با درخواست و  همکاری واحد حفاظت از خوردگی منطقه، واحد تعمیرات برق اقدام به طراحی و اعمال تغییرات و اصلاح ترانس‌های حفاظت کاتدی کرد و با تهیه سیستم هوشمند کنترل اتوماتیک و پایش از راه دور، سه عدد از این ترانس‌ها به سیستم هوشمند مجهز شدند که از ویژگی‌های مهم این سیستم ولتاژ خروجی DC بدون ریپل است که با تنظیم زاویه آتش تریستورها انجام می‌شود.

کارشناس واحد تعمیرات برق منطقه اصفهان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تأکید کرد: فرآیند راه‌اندازی و تنظیمات ترانس‌ها در کارگاه تعمیرات برق منطقه انجام و سیستم به‌صورت دستی، اتوماتیک و کنترل از راه دور تست و به واحد حفاظت از خوردگی تحویل داده شد.

کد خبر 306762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =