دلیل افزایش غلظت آمونیاک در پساب طرح  پتروشیمی لردگان اعلام شد

مدیرعامل پتروشیمی لردگان با تأیید افزایش مقطعی غلظت آمونیاک پساب خروجی از این مجتمع که در مراحل پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی‌ غیرطبیعی نیست، گفت: استفاده تعداد اندکی از کشاورزان از این پساب باوجود نصب تابلوهای هشداردهنده وقوع برخی اقدام‌های تخریبی علیه شرکت را در پی داشت، از این پس با تمهیدهای اندیشیده‌شده این اتفاق تکرار نمی‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، محسن محمودی با بیان اینکه این مجتمع در آستانه راه‌اندازی است، اظهار کرد: به‌دلیل انجام مراحل پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی و رسیدن پساب آب آمونیاکی به آب بارانی، دریک‌ نوبت غلظت آمونیاک در پساب خروجی از مجتمع افزایش یافت.

وی افزود: این اتفاق در مراحل پیش‌راه‌اندازی که هنوز تولید به استاندارد موردنظر نرسیده‌ و دستگاه‌ها در حال آزمایش هستند، ممکن است پیش آید و امری غیرطبیعی نیست که متأسفانه این اتفاق رخ داد.

مدیرعامل شرکت کودشیمیایی لردگان تصریح کرد: ما تابلوهای هشداردهنده درباره آشامیدنی نبودن آب در اطراف این لاگون نصب کرده بودیم، اما پساب ورودی به این لاگون خاکی، نوعی کود ارزشمند برای درختان و زمین‌های کشاورزی است و تعداد انگشت شماری از کشاورزان و باغداران گاه با تغییر مسیر پساب ورودی به این لاگون، از پساب مجتمع برای آبیاری درختان و زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کردند.

محمودی گفت: هم‌زمانی افزایش غلظت پساب و راهیابی این پساب به مخزن بارانی و تکرار چندباره تغییر مسیر پساب ورودی به این لاگون توسط تعداد معدودی از باغداران و کشاورزان برای آبیاری درختان و مراتع و استفاده یک گله گوسفند از این آب، سبب شد ۳۰ رأس گوسفند تلف شوند که اگر این افزایش غلظت و استفاده از این پساب برای آبیاری رخ نمی‌داد یا حداقل استفاده دام‌ها از این پساب، دو ساعت پس از خروج از مسیر لاگون، به‌دلیل تبخیر شدن آمونیاک انجام می‌شد، این مشکل به‌وجود نمی‌آمد.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای ساخت این مجتمع، لحاظ کردن بالاترین استانداردهای محیط‌ زیستی مدنظر بوده و مهندسان و کارشناسان ایرانی در زمان تحریم با بالاترین استانداردها موفق به ساخت و تکمیل این پروژه شدند و تاکنون این مجتمع مشکلی اینچنینی برای منطقه به‌وجود نیاورده است، گفت: با تمهیدهای اندیشیده شده و همراهی شورأی تامین، حفاظت  از این لاگون موقت خاکی تا زمان احداث لاگون دائمی افزایش می‌یابد.

وی در پایان یادآور شد که در کمترین زمان ممکن آسیب‌های وارده به این دامداران را جبران می‌کنیم و برای جلوگیری از تکرار آن، سختگیرانه‌ترین تدابیر را به‌کار خواهیم بست.

کد خبر 306807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =