اقدام‌های وزارت نفت قاچاق فرآورده‌های نفتی را کاهش  داد

اقدام‌های وزارت نفت به‌منظور مقابله با قاچاق سوخت مانند اصلاح سامانه تجارت آسان، تخصیص سهمیه به ناوگان حمل‌ونقل سنگین (دیزل) مبتنی بر پیمایش، پایش سیستمی سوخت مایع ارسالی و مصرفی نیروگاه‌ها، استقرار سامانه فروش سوخت مرزی و... سبب شد تا به گفته ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ‌قاچاق سوخت کاهش یابد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، افزایش پدیده قاچاق فرآورده‌های نفتی از جمله معضلاتی بود که با اقدام‌های صورت‌گرفته از سوی متصدیان صنعت نفت کنترل و مدیریت شده است. با توجه به اختلاف فاحش قیمت فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای در داخل و خارج از کشور، بازار پررونقی برای سوداگری و سوءاستفاده شبکه‌های گسترده قاچاق مهیا شد. کاهش آمار قاچاق فرآورده‌ها به‌خصوص بنزین و گازوئیل که از طرفداران بیشتری نیز در بین محصولات تولیدشده برخوردار است، از مدت‌ها پیش جزو دغدغه‌های اصلی مدیران و مسئولان کشوری بوده است. در این مسیر به‌عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت و مقطعی یا باید نرخ فرآورده‌ها افزایش می‌یافت، یا باید با متوسل‌شدن به شیوه‌ای دیگر، مجراهای اصلی قاچاق در نحوه توزیع و دستیابی سوءاستفاده‌کنندگان کور می‌شد. به همین منظور شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای صیانت از تولیدات نفتی به توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و همین‌طور اصلاح سامانه‌ها و فرآیندهای موجود پرداخت که خروجی این کار  به نزولی کردن آمار قاچاق فرآورده‌ها به‌ویژه گازوئیل منجر شد.

اصلاح سامانه تجارت آسان، تخصیص سهمیه به ناوگان حم‌ونقل سنگین (دیزل) مبتنی بر پیمایش، پایش سیستمی سوخت مایع ارسالی و مصرفی نیروگاه‌ها، استقرار سامانه فروش سوخت مرزی و ایجاد سامانه ثامن (ثبت الکترونیکی معاملات نفتی)، از جمله راهکارهایی بوده که به‌منظور کاهش قاچاق به اجرا درآمده است.

درباره سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (تجارت آسان) باید گفت که متقاضیان در حوزه‌های مختلف کشاورزی، حمل‌ونقل دریایی، تأمین منابع آب، ‌صنایع، ‌اصناف و معادن و... به‌صورتی شفاف می‌توانند به‌طور رایگان درخواست خود را در سامانه ثبت و پیگیری کنند، این موضوع در شرایطی محقق می‌شود که با برقراری ارتباط برخط با دستگاه‌های متولی اعم از وزارت کشاورزی، وزارت صنعت و... و دقت فرآیند تخصیص سهمیه افزایش یافته و در ادامه از تخصیص سهمیه مازاد بر نیاز واقعی جلوگیری شود. ارتقای سامانه هوشمند سوخت و آماده‌سازی آن برای طرح تخصیص سوخت مبتنی بر پیمایش نیز در مدت کوتاهی از سوی وزارت نفت عملیاتی شد، همچنین ایجاد سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی از دیگر اقدام‌هایی بوده که فرآیندها و استقرار آن انجام شده است.

از سوی دیگر باید گفت با توجه به اینکه حدود نیمی از نفت‌گاز توزیعی در بخش حمل‌ونقل سنگین مصرف می‌شود، با تغییر زیرساخت کارت هوشمند سوخت در بخش گازوییل و آماده‌سازی آن برای طرح تخصیص سهمیه سوخت مبتنی بر پیمایش و اجرای آن از نیمه دوم سال ۹۴ از جمله اقدام‌های مهم و مؤثر در جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی بوده که در ادامه با یک تیر و دو نشان اجرای این طرح، ضمن محدودیت عرصه جولان قاچاقچیان، روزانه ۵ میلیون لیتر در مصرف نفت‌گاز صرفه‌جویی شده است.

با توجه به این اقدام‌ها رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه‌ای گزارش این عملکرد و تأثیر آن را برای رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ارسال کرد. در مقابل محمود واعظی نیز در نامه‌ای به وزیر نفت از اقدام‌های مسئولان این حوزه تشکر و قدردانی کرد.  

کد خبر 307333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =