انتقال سیال با راهکار ابداعی ملی حفاری در نفت‌شهر

کارکنان عملیاتی و سیالات شرکت ملی حفاری ایران برای حفاظت محیط زیست، کاهش هزینه‌ها و شتاب‌بخشی در حفاری، با کاربست راهکار ابداعی نسبت به انتقال سیال از یک دکل حفاری به دستگاه دیگر اقدام کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، غلامرضا آل‌محمود، مدیر پروژه حفاری طرح توسعه میدان نفت‌شهر در این شرکت گفت: در جریان حفاری و تکمیل چاه شماره ۲۲ در میدان نفت‌شهر با دکل حفاری ۳۵ فتح، بخشی از سیال حفاری (پایه آبی) به روال معمول در مرحله تکمیل چاه از چرخه عملیاتی خارج شد.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی حفاری چاه شماره ۲۵ همکاران روی این اندیشه که به چه نحو این سیال را بدون دورریز به چرخه عملیات بازگردانند تمرکز کردند و شیوه‌های مختلف را مدنظر قرار دادند. در این زمینه پیشنهادهای متعددی ارائه شد که در هم‌افزایی و بررسی فنی، جابه‌جایی سیال از طریق خط لوله آب غیرشرب (صنعتی) در دستور کار قرار گرفت و این کار در فرصتی محدود با موفقیت انجام شد.

مدیر پروژه حفاری طرح توسعه میدان نفت‌شهر در شرکت ملی حفاری گفت: در اجرای این کار، ۲۲۰ بشکه سیال حفاری با وزن  ۱۱۵ پوند و ۶۳۰ بشکه حفاری با وزن ۷۰  پوند از محل دستگاه حفاری ۳۵ فتح به مخازن سیال دستگاه ۴۸ فتح در فاصله حدود ۲ کیلومتر انتقال داده شد تا در عملیات حفاری و تعمیر چاه ۲۵ از آن استفاده بهینه شود.

وی افزود: این شیوه در جای خود افزون بر حفاظت از محیط زیست و شتاب‌بخشی به عملیات حفاری با توجه به مدت زمانی که صرف ساخت سیال می‌شود، از نگاه اقتصادی نیز بیش از ۲ میلیارد ریال صرفه‌جویی در برداشته است.

شرکت ملی حفاری ایران اکنون حفاری پنج حلقه چاه نفت شامل یک حلقه توسعه‌ای و چهار حلقه تعمیری تکمیلی را با به‌کارگیری سه دستگاه حفاری سنگین در میدان نفت‌شهر در حوزه عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی در حال اجرا دارد. پروژه نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی نفت‌شهر در استان کرمانشاه از پروژه‌های توسعه‌ای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است که به‌صورت EPD/EPC ازسوی ملی حفاری اجرا می‌شود. 

کد خبر 307611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =