قیمت فروش نفت خام عربستان به آسیا تغییر می‌کند

قیمت فروش نفت خام عربستان سعودی به مشتریان آسیایی در ماه نوامبر اندکی تغییر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، یک نظرسنجی در روز سه‌شنبه (هشتم مهرماه) نشان داد که احتمال دارد عربستان همسو با شاخص‌های نفت خام خاورمیانه در ماه نوامبر تغییر چندانی در قیمت‌های رسمی فروش خود برای خریداران آسیایی ندهد.

براساس بررسی‌های رویترز، هفت پالایشگر آسیایی انتظار دارند قیمت رسمی فروش شاخص نفت خام سبک عربستان در ماه نوامبر به‌طور میانگین نسبت به ماه گذشته تنها سه سنت افزایش یابد.

این بررسی نشان داد که از هفت پاسخ‌دهنده پنج نفر انتظار دارند قیمت‌ها بدون تغییر باقی بماند یا کمی افزایش یابد، در حالی که دو نفر باقیمانده انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یابد. پیش‌بینی قیمت آنها از ۲۰ تا ۳۰ سنت افزایش برای هر بشکه تا ۳۰ سنت کاهش برای هر بشکه متغیر بود.

برخی پاسخ‌دهندگان گفتند که قیمت نفت عربستان، مشابه افزایش ناچیز قیمت فیزیکی نفت دوبی در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت، تغییر چندانی نخواهد داشت. این نوع نفت یکی از دو معیار آرامکو برای تعیین قیمت‌هاست. معیار دیگر آرامکو که دی‌ام‌ئی عمان است، با کاهش بیشتری مواجه شد.

این منابع افزودند: ذخیره‌سازی هنگفت فرآورده‌ها در بازارهای کلیدی مانند چین و افزایش محدودیت‌های حمل‌ونقل اعمال‌شده در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، به احتمال زیاد تقاضای سوخت را کاهش می‌دهد و حاشیه سود پالایشگاه‌ها را محدود می‌کند.

یکی از پاسخ‌دهندگان گفت: حتی اگر آرامکو قیمت‌ها را کاهش دهد، بعضی پالایشگاه‌ها به دلیل حاشیه سود ضعیف گازوئیل همچنان با ضرر به کار خود ادامه خواهند داد.

قیمت‌های رسمی فروش نفت خام عربستان سعودی به‌طور معمول حدود پنجم هر ماه میلادی منتشر می‌شود و تعیین‌کننده روند قیمت‌ نفت ایران، کویت و عراق است و بر قیمت بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز از نفت خام آسیا تأثیر می‌گذارد.

شرکت سعودی آرامکو، قیمت‌های نفت خام خود را براساس توصیه‌های مشتریان و پس از محاسبه تغییر در ارزش نفت خام خود در یک ماه گذشته و براساس بازده و قیمت محصول تعیین می‌کند.

مقام‌های آرامکو درباره قیمت رسمی فروش ماهانه ریاض اظهارنظر نمی‌کنند.

کد خبر 307892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =