پاسخ روابط عمومی وزارت نفت به یادداشت «شگردهایی برای فرار از پاسخگویی»

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با توضیحاتی درباره یادداشت «شگردهایی برای فرار از پاسخگویی» منتشرشده در روزنامه جوان تأکید کرد: وزارت نفت آمادگی دارد پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی در قبال عملکرد خود در این سال‌ها باشد.

به گزارش شانا، متن توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به شرح زیر است:

«روزنامه جوان در تاریخ هفتم مهرماه ۹۹، یادداشتی با عنوان «شگردهایی برای فرار از پاسخگویی» منتشر کرد که در آن با اشاره به برخی طرح‌های صنعت نفت، مدعی کم‌کاری یا عدم اجرای برخی طرح‌های این صنعت در طول سال‌های اخیر شده است. نویسنده این یادداشت تلاش دارد این‌گونه وانمود کند که مدیریت صنعت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهانه‌های مختلف اجرای برخی طرح‌های صنعت نفت را به تأخیر انداخته یا روند اجرای آن را تغییر داده و از این طریق به اقتصاد کشور زیان وارد ساخته است. نویسنده که البته سابقه‌ای طولانی در طرح ادعاهای غرض‌ورزانه نسبت به صنعت نفت دارد، البته خواسته یا ناخواسته خود را به ناآگاهی می‌زند و و به‌گونه‌ای در این یادداشت قلمفرسایی می‌کند که گویا در طول هشت سال گذشته و حتی سال‌های قبل از آن، کشور و صنعت نفت آن در عادی‌ترین شرایط به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای قرار داشته و دارد و عاملی به نام تحریم آن هم، بی‌سابقه‌ترین و شدیدترین نوع آن، در برابر این صنعت و توسعه آن قرار نداشته است.

صنعت نفت ایران در طول یک دهه  گذشته تحت تأثیر تحریم‌های تحمیلی، سخت‌ترین و پرفشارترین دوره تاریخی خود را پشت سر گذاشته است مدیریت آن تلاش کرده با وجود قرار داشتن در جنگ تمام‌عیار اقتصادی و حضور صنعت نفت در خط مقدم آن، به‌گونه‌ای عمل کند که این صنعت کمتر در مخاطره و چالش عملیاتی و اجرایی قرار گیرد. مخاطرات و چالش‌هایی که در صورت مهار آنها می‌توانست روند ارائه خدمات در قالب تامین سوخت و همچنین تأمین خوارک صنایع پایین‌دستی صنعت نفت را دچار توقف و بحران کند. منتقدان و مخالفان صنعت نفت در این سال‌ها آیا شده کمی عینک جناحی و سیاسی خود را کنار زده و از عینک وجدان خود عملکرد صنعت نفت در یک دهه گذشته را نگاه و آنگاه تحلیل کنند که مدیریت این صنعت چه سختی‌ها و فشارهایی را متحمل شده‌اند تا اجازه ندهند با توقف و رکود صنعت نفت، خنده‌ای بر لبان واضعان و کاسبان تحریم ظاهر شود. آیا این منتقدان کمی با خود خلوت کرده و فکر کرده‌اند که در این شرایط سخت که منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای به‌شدت کاهش یافته و صنعت نفت از بهره‌مندی از فناوری‌های روز دنیا محروم شده، صنعت نفت مدیریت شده و با وجود همه تنگناها ایران در پارس جنوبی از قطر در تولید و برداشت گاز جلو افتاده، در میدان‌های مشترک با عراق  تولید نفت ۶ برابر شده، گازهای فلر با سرعت بالایی در حال جمع‌آوری است، ظرفیت تولید پتروشیمی کشور بیش از ۲ برابر شده،  کشور در تولید گازوئیل و بنزین به خودکفایی و توان صادراتی رسیده، پوشش گازرسانی در کشور به نقطه تکمیلی و سراسری رسیده و چند صدهزار شغل و کسب‌وکار به راه افتاده است؟ به این موارد باید فعال کردن شرکت‌های داخلی در فرآیند تولید اقلام و تجهیزات صنعت نفت و همچنین اجرای طرح‌های توسعه‌ای این صنعت، همکاری بی‌سابقه با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی کشور در طرح‌های مطالعاتی صنعت نفت و موارد بسیاری از این قبیل را اضافه کرد.

بدون تردید منتقدان و مخالفان صنعت نفت باید بپذیرند و درک کنند که همه این دستاوردها که در تاریخ صنعت نفت بعضاً بی‌نظیر هستند، محصول تدبیر، برنامه‌ریزی و تلاش مجاهدگونه کارگران، کارمندان، مهندسان، متخصصان و مدیران صنعت نفت در شرایط جنگی و با حداقل امکانات و توانمندی‌ها بوده است، اما خانواده صنعت نفت با وجود همه مشکلات اقتصادی و فنی و با وجود همه بی‌مهری‌ها، چالش‌های این سال‌ها را به فرصتی برای بالندگی و توانمندسازی داخلی تبدیل کرده و با قدرت در مسیر خدمت به کشور قرار گرفتند. طبیعتاً از اقدام‌های اساسی و راهبردی در شرایط جنگ اقتصادی و تحمیل تحریم‌ها، اولویت‌بندی طرح‌های در حال مطالعه و اجرا به لحاظ نیاز کشور و میزان تکمیل طرح‌ها، اصلاح برخی روندهای نادرست برجای مانده از گذشته و همچنین اصلاح برخی تصمیم‌ها و طرح‌ها برای تطابق با شرایط خاص کشور و صنعت نفت  و تصمیم‌گیری و اقدام در وقت مناسب و مطابق با شرایط است. اجرای طرح کارخانه فرآورش میدان نفتی آزادگان جنوبی، ساخت خط لوله گاز صادراتی به پاکستان، ساخت پالایشگاه‌ها و پروژه ان‌جی‌ال خارک همگی باید بر این مبنا ارزیابی و تحلیل شوند. طبعاً نواقص و کاستی‌هایی در این شرایط وجود دارد، اما نگاه واقعی و عادلانه این است که همه نقاط قوت و ضعف با در نظر گرفتن شرایط زمانی و با همدیگر دیده شود و نهایتاً قضاوت صورت گیرد. بدیهی است همه تصمیم‌ها و اقدام‌های صنعت نفت در طول سال‌های اخیر در مظنه نهادهای نظارتی قرار داشته و دارد و وزارت نفت این آمادگی را دارد که پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی در قبال عملکرد خود در این سال‌ها باشد.»

کد خبر 308124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =