وزارت نفت: بعید است بتوان کسی که خود را به خواب زده، بیدار کرد

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با ارائه توضیحاتی به گزارش «فرافکنی به سبک شیخ الوزرا/ وقتی همه مقصر هستند جز ژنرال!» تاکید کرد: به نظر بعید می‌آید بتوان کسی که خود را به خواب زده با «دعوت به مطالعه» هم بیدار کرد.

به گزارش شانا، در توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به این گزارش خبرگزاری مهر که ۱۴ مهرماه منتشر شد، آمده است:

۱- مقدمتاَ یادآور می‌شوم؛ همکاران قدیمی صنعت نفت و نیز افرادی که با روحیه و روش مدیریتی آقای زنگنه آشنایی دارند این واقعیت را بارها اعتراف کرده‌اند که این دولتمرد باسابقه جمهوری اسلامی، وقتی موضوع بحث، «منافع ملت ایران» باشد در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی نه با کسی بنای تعارف می‌گذارد و نه سکوت می‌کند، تردیدی نبود که همین روحیه صریح و انقلابی آقای زنگنه قطعاً به مذاق بسیاری که روزگاری سوار بر موج «فریب» و «ریاکاری» برای خود کارنامه‌سازی کرده یا می‌پنداشتند زنگنه در برابر «ابرخیانت»های آنها سکوت می‌کند، خوش نمی‌آمد. همه آنها که در وزارت نفت حضور داشتند یقین داشتند که بالاخره روزی آقای زنگنه هزینه افشاگری میلیاردها دلار چپاول بیت‌المال در نفت پیش از سال ۹۲ و مقاومتش بر سر پرونده‌های متعددی که یکی از آنها بابک زنجانی بود، هزینه نور تاباندن بر کارنامه‌سازی‌های دروغین و جعل پیشرفت، هزینه افشای صدها پروژه نیمه‌کاره که با اتلاف موجودی بیت‌المال و با طراحی غلط به کوهی از «دردسرهای ملی» بدل شده بود و از همه مهم‌تر هزینه خراب کردن تفکر خطرناکی را که هدفش صرفاً «طراحی نمایش‌های پوپولیستی با پروژه‌های نفتی» بود «بالاخره» روزگاری خواهد پرداخت، هرچند آقای زنگنه به عهد و پیمانی که با یاران جهادگر شهیدش و با امام شهیدان بسته پایدار ماند و تهدیدها و هزینه‌ها را به جان و آبرو خرید، اما هرگز به مخیله‌مان هم خطور نمی‌کرد که روزگاری، یک صورتحساب این هزینه هم با سربرگ خبرگزاری مهر صادر شود و به جای فهرست کردن ردیف طولانی فعالیت و دستاوردهای اجرایی وزارت نفت از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، فهرستی از خیالبافی‌های ژورنالیستی در یک گزارش سراسر تهمت و دروغ سرهم‌بندی شود. در بخش‌های مختلف این گزارش، با استفاده از تاکتیک‌های مختلف، به پمپاژ دروغ به افکار عمومی دست زده‌اید و به نظر می‌رسد محتوای این گزارش صلاحیت این را دارد تا در دانشکده‌های روزنامه‌نگاری به‌عنوان «کار عملی» در حوزه شناخت فیک نیوز تدریس شود. در نهایت و اگرچه محتوای سرشار از مطالب خلاف واقع این گزارش به دلایل آشکار ارزش پاسخگویی با هدف «اصلاح تفکر متوهمانه تدوین‌کنندگانش» را ندارد، اما به احترام افکار عمومی و به‌عنوان فرصتی برای تشریح نگاه و کارنامه وزارت نفت پاسخ زیر ارسال می‌شود.

۲- رجوع به پاسخ‌ها و سخنان آقای زنگنه درباره هر رویدادی، نشان می‌دهد اساساً وزیر نفت درصدد تبیین دلایل فنی، سیاسی و اقتصادی موضوعات برای پرسش‌کنندگان (اعم از وکلای محترم مجلس یا رسانه‌ها) هستند، اما تهیه گزارشی با کلیدواژه «مقصر» از سوی خبرگزاری مهر که نشان از تعلق خاطر عمیق به رویکرد پرهیجان پلیسی- قضایی در تهیه گزارش‌ها دارد خود یک فرافکنی غیرقابل انکار از سوی این رسانه برای منحرف کردن افکار عمومی از دلایل واقعی است. به تعبیری دیگر در این گزارش تلاش شده است با وارونه جلوه دادن حقیقت، از توضیحات وزیر نفت درباره موضوعات مختلف، «مقصریابی» شود. یادآور می‌شویم که نخست آن خبرگزاری محترم صلاحیت و مشروعیت یافتن «مقصر» در موضوعات فنی طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت را ندارد، دوم اینکه هدف آقای زنگنه در توضیح پیرامون هیچ‌کدام از موضوعات مطرح در این گزارش، اعلام «مقصر» نبوده است، بلکه هدف صرفاً شفاف‌سازی ذهن سؤال‌کننده محترم بوده است و چنانچه در هر مورد، دستگاه‌های ذی‌صلاح تشخیص دهند که باید مقصری یافته شود بر اساس صلاحیت‌های فنی اقدام خواهد شد.

۳- درباره کارت و نظام سهمیه‌بندی سوخت، به اطلاع مخاطبان عزیز می‌رسانیم در تمامی سال‌های اخیر، سامانه کارت هوشمند سوخت در هیچ زمانی «حذف» نشده، آمارهای مستند به اتکای اعداد تولید خودرو و موتورسیکلت «نوشماره» و صدور کارت المثنی نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا پیش از سهمیه‌بندی مجدد، حدود ۱۶ میلیون قطعه کارت هوشمند سوخت در کشور تولید و توزیع شده است. این بدین معناست که سامانه کارت هوشمند و مدیریت مصرف سوخت، در دوره‌ای که خبرگزاری مهر گمان می‌کند حذف شده است در حال کار بوده و هرگز از سیستم کلان توزیع فرآورده‌های نفتی ایران حذف نشده بود. بدیهی است این حذف نشدن با «عدم اقبال عمومی و عدم کارایی منطقی» هم در معنا و هم در اجرا تفاوت‌های آشکاری دارد که امیدواریم نویسندگان خبرگزاری مهر قادر به تشخیص این تفاوت‌ها باشند. بدیهی است وقتی بنزین در کشور تک‌نرخی شده هیچ شهروندی به‌صورت بدیهی به خود زحمت نمی‌دهد از کارت سوخت استفاده کند. از سال ۹۳ به بعد نرخ بنزین منطقه خلیج‌فارس با نرخ بنزین عرضه‌شده در ایران همسان بوده است و به همین دلیل اجبار مردم به استفاده از کارت سوخت در حالی که فاقد توجیه اقتصادی برای آنها بود چیزی جز زحمت برای مردم در پی نداشت، پس از این هم اگر روزی برسد که نرخ بنزین منطقه با نرخ بنزین داخلی برابری کند همان منطق به قوت خود باقی است و طبیعتاً نیازی به الزام استفاده از کارت سوخت و سهمیه‌بندی فرآورده نیست. اینکه استفاده از کارت سوخت سبب کاهش مصرف مقطعی شده است و می‌شود یک امر طبیعی و ناشی از محدودیت ایجاد کردن مصنوعی برای مصرف است، خبرگزاری محترم مهر خوب است تحقیق کند که در صدها کشور دیگر جهان که کارت سوخت ندارند چرا و چگونه مصرف منطقی است؟! آیا اگر در کشور ما هم دسترسی مردم به خودروهای روز جهان، خودروهای هیبریدی و برقی، شبکه حمل‌ونقل کارآمد عمومی میسر بود، اگر اقتصاد ایران هم حلقه‌ای از زنجیره مدل رایج اقتصاد جهان بود، یارانه افسانه‌ای به مصرف بنزین اعطا نمی‌شد و مردم ایران توان پرداخت قیمت روز بنزین را داشتند نیازی به الزام کردن ملت ایران به کارت سوخت داشتیم؟ مشکل نویسنده محترم خبرگزاری مهر این است که گمان می‌کند ملزم کردن مردم به استفاده از کارت سوخت یک «امر حسنه» است که نیست و در همین دولت هم اگر شرایط اقتصادی کشور و سرانه درآمد عمومی مردم اجازه می‌داد ترجیح بر این بود که کسی از کارت سوخت استفاده نکند. فراموش نکنید که «زحمت تراشیدن» در دسترسی عامه به امکانات زندگی هنر چندان زیادی نمی‌خواهد.

۴- درباره فاز ۱۱ پارس جنوبی لازم به یادآوری است این فاز پس از گذشت ۱۱ سال از زمان عقد قرارداد (۱۳۸۱ شمسی) در سال ۹۲ یعنی سال پایانی دولت مورد علاقه خبرگزاری مهر، در مقایسه با هشت پروژه نیمه‌کاره پارس ‌جنوبی در مراحل ابتدایی توسعه بود و به جز ساخت یک جکت کار دیگری در آن انجام نشده بود. مذاکرات دور جدید توسعه فاز ۱۱ با کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، CNPC چین و پتروپارس ایران سرانجام در تیر ۹۶ به سرانجام رسید. هدف از عقد این قرارداد استفاده کشور از توان فنی- مهندسی و مالی شرکای قرارداد بود، وزیر نفت در ۲۶ شهریورماه امسال هم در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان گفت: قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال را فقط وزارت نفت امضا نکرد؛ نظام جمهوری اسلامی امضا کرد. همه موافق بودند. این عین جملات وزیر نفت بوده است، اما حالا خبرگزاری محترم مهر که از برکت همین نظام در حال «تولید گزارش‌های خوراک رسانه‌های ضدنظام» است به دروغ و به نقل از وزیر نفت می‌نویسد که نظام مقصر وضع فاز ۱۱ است!

۵- در ادامه همین روند فریبکارانه، دروغ دیگری از سوی خبرگزاری مهر در همین گزارش خلق شده، آن‌گونه که در بخشی از گزارش مهر نوشته شده است «وزیر نفت، شخصاً از این شرکت حمایتی تمام قد کرد، به‌طوری‌که گفت توتال اسلام را نجات می‌دهد» در حالی که وزیر نفت ۱۰ مردادماه ۹۶ در مراسم آغاز بهره‌برداری رسمی از خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری- نکا در سخنانی گفته بود: «برخی گمان می‌کنند امضای قرارداد با توتال اسلام را به خطر می‌اندازد، اما این قرارداد اسلام را تقویت می‌کند. اسلام زمانی به خطر می‌افتد که سرمایه اصلی هدر رود، مردم بیکار باشند و عزت نفس ملی از بین برود»، به تعبیری دیگر وزیر نفت نه از شرکت توتال که از امضای قرارداد با شرکتی بین‌المللی با هدف استفاده از ظرفیت‌های فنی – سرمایه‌ای این شرکت حمایت کرده است، اما خبرگزاری مهر در مسیر «دروغ‌پردازی» ضمن تغییر واژه‌ها و تقطیع جملات، برای گزارش هدفمند خود دستاویز تهیه می‌کند. باعث تأسف است که یک مجموعه بزرگ رسانه‌ای که متصل به دستگاهی برای تبلیغ اسلام است این‌چنین بی‌پروا و آشکار دست به تحریف جملات و برساختن واژه‌های دروغین از زبان یکی از مسئولان کشور می‌زند تا یک پروژه سیاسی برای تخریب وجهه وزارت نفت را پیش ببرد.

۶- درباره چگونگی صادرات گاز ایران به عمان، بر مبنای مذاکرات اولیه قرار بود خط لوله صادرات گاز از آب‌های کم‌عمق ایران و امارات عربی متحده عبور کند و به کشور عمان برسد. بعدها و به دلایلی که این هم بخشی از پیچیدگی‌های سیاسی - اقتصادی صادرات گاز است، مسیر پیش‌بینی‌شده خط لوله تغییر کرد، اما گذار نکردن از آب‌های کم‌عمق کشور امارات به معنای ضروری شدن عبور خط لوله از آب‌های عمیق دریای عمان بود که همین مسئله مجموعه‌ای از بررسی‌های فنی - مساحی و محاسبات تبعی آن و نیز بررسی هزینه‌های لوله‌گذاری و شرکت‌هایی را که توان انجام این قبیل پروژه‌ها را دارند ضروری می‌کرده است. با اعمال تحریم‌های ضدایرانی از نیمه سال ۹۷ ریسک سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ انرژی ایران بالا رفته است و حداقل در ایران موانعی جدی در زمینه تأمین سرمایه مورد نیاز احداث خط لوله و هزینه‌های مرتبط وجود دارد. اگر شما در خبرگزاری مهر تحریم‌های اخیر را مانع جدی در مسیر همکاری‌های بین‌المللی نفت و گاز ایران نمی‌دانید، به این معناست که اساساً با ماهیت مسائل بین‌المللی کوچک‌ترین آشنایی ندارید. برای آنکه زحمت خود را در تولید جوابیه‌های بدیهی به شما پیرامون درجه تأثیرگذاری تحریم‌ها بر صنعت نفت و گاز ایران و همکاری‌های بین‌المللی آن کم کنیم فقط می‌توانیم شما را به تحقیق و مطالعه دعوت کنیم، هرچند به نظر بعید می‌آید کسی که خود را به خواب زده است بتوان با «دعوت به مطالعه» هم بیدار کرد. موفق باشید.

کد خبر 308142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =