ساخت برد الکترونیکی شیرهای کنترلی در نفت و گاز غرب

برد الکترونیکی شیرهای کنترلی ازسوی یکی از کارکنان اداره ابزار دقیق منطقه عملیاتی دهلران به شیوه ابتکاری طراحی و ساخته شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، ابوذر عبدشیخی، کارشناس اداره ابزار دقیق منطقه عملیاتی دهلران گفت: پوزیشنر یکی از پرکاربردترین قطعات در صنعت نفت محسوب می‌شود. این قطعه دارای دو بخش الکترونیکی و الکترونیوماتیکی است که عمدتاً بخش الکترونیکی آن دچار مشکل شده، در حالی که بخش الکترونیوماتیکی آن سالم می‌ماند و به علت نبود برد الکترونیکی جایگزین، به ناچار پوزیشنر غیرقابل استفاده است و باید پوزیشنر جدید خریداری و جایگزین شود که با انجام این کار افزون بر تحمیل بار مالی زیاد به شرکت برای شرایط تحریم‌های بین‌المللی، امکان خریداری قطعه فراهم نیست یا اینکه باید چند برابر هزینه شود.

وی با اشاره به کاربرد این ابزار در صنعت نفت افزود: در صنایع نفت و گاز شیرهای کنترلی بیشترین کاربرد را در کنترل فرآیند تولید ایفا می‌کنند و بنابراین برای تعیین موقعیت این شیرهای کنترلی نیازمند پوزیشنر است و به علت طراحی پیچیده برد الکترونیکی، این دستگاه با روش جدیدی طراحی شده است، به‌صورتی که بتواند به‌راحتی جایگزین برد اصلی آن شود که خوشبختانه با طراحی جدید، این مشکل به‌صورت کامل برطرف شد.

کارشناس اداره ابزار دقیق منطقه عملیاتی دهلران اظهار کرد: با توجه به وجود تعداد تقریبی ۶۰ دستگاه شیر کنترلی در واحد دهلران و خرابی تقریباً پنج دستگاه برد الکترونیکی آنها در طول سال، ثبت سفارش سالانه ۱۰ دستگاه و قیمت تقریبی یک میلیارد ریال برای هر دستگاه، در مجموع به میزان ۵ میلیارد ریال در سال صرفه‌جویی به عمل می‌آید.

عبدشیخی درباره با صرفه‌جویی ارزی انجام‌شده با ساخت این برد الکترونیکی تصریح کرد: در صورت استفاده از برد الکترونیکی ساخته شده، با توجه به پایین بودن هزینه قطعات به‌کار رفته در آن، هزینه تمام‌شده آن بسیار پایین و مقرون به صرفه است و طبق آخرین استعلام‌های دریافت‌شده در این زمینه، قیمت تمام‌شده معادل ۱۰ درصد قیمت خرید این دستگاه است.

همه فرآیندهای طراحی، مطالعات مهندسی معکوس قطعات خارجی این دستگاه، برنامه‌نویسی، ساخت و انجام همه آزمون‌های آزمایشی و آزمون نهایی روی کنترل ولوهای سایت نمک‌زدایی دهلران در کارگاه این منطقه انجام گرفت و کارشناس واحد ابزار دقیق در مدت یک‌ سال برای ساخت قطعه مورد نظر وقت صرف کرد.

واحد بهره‌برداری دهلران در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نفت تولیدی میدان‌های دهلران و دانان را پس از فرآورش و شیرین‌سازی به‌وسیله یک خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۶۲ کیلومتر به واحد بهره‌برداری چشمه‌خوش ارسال می‌کند.

کد خبر 308672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =