روند تولید نفت در میدان فروزان بهبود می‌یابد

مدیر نصب تأسیسات شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با نصب سکوی مسکونی و زیستی جدید میدان فروزان، ریگ حفاری می‌تواند کنار سکوی حفاری قرار گیرد و به این ترتیب با ایجاد قابلیت تعمیرات و حفاری، شاهد روند بهبود تولید در این میدان مشترک خواهیم بود.

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، محمدحسین کریمی‌ها گفت: سکوی مسکونی قبلی فروزان از ۱۲ سال پیش به دلیل فرسودگی به تعویض نیاز داشت و از این رو سکوی زیست جدیدی ساخته شد تا روی پایه‌های سکوی قبلی نصب شود. این سکوی زیستی جدید سال ۹۱ ساخته و سال ۹۴ پس از ساخت آن طبق برنامه سکوی قبلی از جکت مربوطه جدا شد، اما به دلیل قدمت سازه پایه آن و همچنین وزن سکوی جدید امکان نصب سکوی زیستی جدید روی پایه‌های سکوی قبل وجود نداشت، به همین دلیل سکوی جدید به یارد بوشهر منتقل شد تا ساخت پایه‌های جدید و همچنین واسط و پل دسترسی انجام شود. پل ارتباط سکوی مسکونی با سکوی تولیدی هم انجام و سال ۹۷ نصب شده بود و حالا سکوی مسکونی جدید روی آن نصب شده است.

بر اساس این گزارش، سکوی جدید مسکونی فروزان ۶۸۰ تن وزن دارد. ۴ طبقه است و با ابعاد ۲۰ در ۱۴ دارای ۱۶ اتاق است و به گفته کریمی‌ها، مطابق استاندارد روز دنیا و با کیفیت مناسب ساخته شده و همچون سایر سکوهای مسکونی دارای اتاق کنترل، رستوران، اتاق بیلیارد، باشگاه، سرویس بهداشتی و هر آنچه یک خانه نیاز دارد، است.

ایمنی بالا در پایه‌ها و سازه‌های سکوی مسکونی جدید

مدیر نصب تأسیسات شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: از نکات مهم در این سکوی مسکونی جدید در نظر گرفتن ایمنی بالا به‌ویژه در پایه‌ها و سازه‌های آن است. این سکوی مسکونی در یارد شرکت ناردیس در دوبی ساخته و در سال ۹۴ به بوشهر حمل شد. پیمانکار اصلی ساخت سکوی جدید مسکونی، شرکت ناردیس و پیمانکار نصب هم شرکت صدرا است که با توجه به تجهیزات مناسب شرکت صدرا، این سازه سنگین با دو کشنده و با روش‌های مهندسی خاص پای اسکله منتقل شد.

نکته مهم در توضیحات مدیر نصب تأسیسات شرکت نفت فلات قاره ایران، اشاره به این نکته است که با نصب سکوی مسکونی و زیستی جدید، شاهد روند بهبود تولید در میدان مشترک فروزان خواهیم بود. چه آنکه با وجود جک‌آپ فعلی امکان حفاری و افزایش تولید از یک حلقه چاه وجود نداشته و با آمدن این خانه جدید ریگ حفاری می‌تواند کنار سکوی حفاری قرار گیرد و قابلیت تعمیرات و حفاری هم فراهم شود.

قدمت ساخت دو سکوی نفتی و مسکونی فروزان به حدود ۱۰ سال پیش از انقلاب بازمی‌گردد که در آن مقطع از سوی شرکت آی‌پک ساخته شده و در اختیار شرکت نفت فلات قاره است. سازه این سکو عمری طولانی دارد و سکوی مسکونی آن از ۱۲ سال قبل به تعویض نیاز داشته است، از این رو از همان مقطع دست‌اندرکاران دست به کار شدند تا طرحی نو ایجاد کنند. پس از جداسازی سکوی زیست قدیمی قبلی، از امکانات یک دکل حفاری مشابه جک‌آپ بارج به شکل موقت در این منطقه برای اسکان کارکنان استفاده شد و در مجاورت سکوی حفاری F۱۶ قرار گرفت، اما عمر حضور آن در این منطقه طولانی و تا امروز ماندگار شد. جک‌آپ بارج یادشده، از امکانات مناسبی برخوردار نبود و کارکنان روزگار خوبی روی آن نداشتند و شرایط سختی را سپری می‌کردند، بنابراین امروز بیش از همه، ۹۰ نفر از کارکنان فعال روی آن سکو که روزگار نه‌چندان مناسبی را روی بارج سپری کردند، خرسند از آمدن یک خانه جدید هستند که البته با نصب آن باز هم باید حدود یک ماه منتظر باشند تا تأسیسات برق و سایر ملزومات آن تکمیل شود و پس از آن به این سکوی نو اسباب‌کشی کنند.

طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت

طرح توسعه میدان نفتی مشترک فروزان در زمره طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت است که در بخش زیرسطحی شامل ۱۲ حلقه چاه جدید، ۱۱ حلقه چاه تعمیری، سه حلقه چاه RE-INTRY و در بخش روسطحی شامل احداث سه خط لوله دریایی به طول ۲۷ کیلومتر، ساخت و نصب دو سکوی جدید و کابل‌کشی چهار رشته فیبر نوری است که قرارداد آن به ارزش حدود ۲۹۰ میلیون یورو میان شرکت نفت فلات قاره به‌عنوان کارفرما با پیمانکاران ایرانی پتروپارس و مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران منعقد شده است.

به گفته ابوالقاسم خدابخش، مجری طرح توسعه میدان فروزان، این طرح اکنون در مرحله فنی مهندسی و همچنین انجام مناقصات خدمات حفاری و خرید کالای حفاری از سوی پیمانکار طرح قرار دارد و در حال انجام مناقصات انتخاب دکل حفاری، سرویس‌های حفاری و خرید کالاهای این بخش است تا حفاری آن در آینده نزدیک آغاز شود.

مطالعه ازدیاد برداشت

قرارداد طرح مطالعات ازدیاد برداشت میدان فروزان نیز اخیراً میان شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان کارفرما و شرکت نفت فلات قاره به‌عنوان مجری طرح با دانشگاه صنعت نفت امضا شده که طبق اعلام دانشگاه صنعت نفت، کلیات برنامه پیشنهادی در رابطه با مطالعه جامع میدان فروزان برای بهبود و افزایش تولید مشتمل بر پنج بسته شناخت میدان، تبدیل چالش‌های میدان به موضوع‌های قابل تحقیق و غربالگری همه روش‌های ازدیاد برداشت و بهبود تولید، ساخت، به‌روزرسانی مدل شبیه‌ساز مخزن و شبیه‌سازی نتایج غربالگری، اجرای پایلوت آزمایشگاهی روش‌های منتخب ازدیاد برداشت و بهبود تولید، اصلاح مدل شبیه‌ساز مخزن با استفاده از نتایج آزمایش‌های بسته سوم و طراحی پایلوت میدانی و ارزیابی اقتصادی، نظارت بر اجرای پایلوت میدانی ازدیاد برداشت و برنامه پایش نتایج و تهیه طرح جامع توسعه میدان (MDP) براساس روش بهینه ازدیاد برداشت است.

میدان نفتی فروزان که سال ۱۳۴۵ با ذخیره نفت درجای به میزان ۲ میلیارد و ۳۰۹ میلیون بشکه کشف شده است، در گذشته با اسم فریدون شناخته می‌شد. نفت این میدان به‌وسیله خط لوله ۲۰ اینچ زیر دریا به تأسیسات خشکی برای فرآورش و ذخیره‌سازی ارسال می‌شود. این میدان نفتی در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی جزیره خارک قرار دارد و دارای ۵۳ حلقه چاه است.

کد خبر 308735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =