سند ملی استانداردسازی افزایه‌های حفاری تدوین می‌شود

تدوین سند ملی افزایه‌های حفاری با نظارت معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، شرکت‌های عملیاتی، شرکت‌های مطرح تولیدکننده این افزایه‌ها در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، از آنجا که با گذشت بیش از صد سال از عمر صنعت حفاری در کشور، تاکنون استانداردهای ارزیابی افزایه‌های حفاری به‌صورت منسجم و یکپارچه برای شرکت‌های عملیاتی و تولیدکنندگان این افزایه تهیه و تدوین نشده است، از این رو معاونت مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان متولی، درصدد تدوین سند ملی به‌منظور استانداردسازی افزایه‌های حفاری است.

هم‌اکنون استانداردهای متعددی از سوی شرکت‌های عملیاتی درباره آزمون‌های کنترل کیفی افزایه‌های حفاری در کشور به‌کار گرفته می‌شود که در خیلی از موارد، این استانداردها به دلیل داشتن مشکلات فنی سبب بروز مشکلات متعدد برای تولیدکنندگان و حتی خود شرکت‌های عملیاتی شده‌اند، از این‌رو در نظر است تا درباره این افزایه‌ها، استانداردهای یکسان و یکپارچه‌ای تدوین و از این طریق منافع همه ذی‌نفعان تأمین شود.

از این رو نخستین نشست کمیته مهندسی سیالات حفاری در پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان هاب این موضوع برگزار شد و در گام نخست، ماده نشاسته حفاری به‌عنوان نخستین افزایه حفاری در دستور کار قرار گرفت. در همین نشست مقرر شد پیش‌نویس استانداردهای این ماده شیمیایی تهیه و پس از بررسی و تبادل نظر با همه اعضا، استاندارد این ماده تدوین و برای اجرا به همه شرکت‌ها عملیاتی ابلاغ شد.

همچنین قرار است پس از دستیابی به روش‌های کنترل‌کننده یکسان در سراسر کشور، استاندارد مورد نظر به سازمان ملی استاندارد ارسال شود تا سرانجام مهر ملی بر هر یک از این افزایه‌ها دریافت شود.

در این نشست علیرضا نصیری، مدیر گروه پژوهش و فناوری و تکمیل چاه پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان دبیر کمیته مهندسی سیالات حفاری تدوین استانداردهای افزایه‌های حفاری ازسوی اعضا انتخاب شد.

در این نشست افزون بر نمایندگان پژوهشگاه صنعت نفت، نمایندگانی از سوی شرکت‌های عملیاتی نظیر ملی حفاری، مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیریت اکتشاف، حفاری شمال، متن و  شرکت‌های تولیدکننده مانند نشاسته البرز، کیمیا فوژان البرز و شهاب شیمی حضور داشتند.

کد خبر 309198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =