مصرف بی‌سابقه گاز مایع در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از مصرف بی‌سابقه گاز مایع در کشور خبر داد و گفت: مصرف گاز مایع برخلاف روند توسعه شبکه گاز طبیعی، نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم داشته است.

به گزارش شانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کرامت ویس‌کرمی با بیان اینکه تقاضای کنونی بازار گاز مایع (ال‌پی‌جی) واقعی نیست، گفت: با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم نیاز روزانه بسیار کمتر از مصرف کنونی کشور است، اما با تقاضایی که اکنون از طرف مردم وجود دارد، ما تمامی تولید را به بازار داخل می‌دهیم و نمی‌توانیم صادراتی در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: این موضوع تاکنون سابقه نداشته و بسیار عجیب به نظر می‌رسد، زیرا بر خلاف اینکه شرکت ملی گاز به‌صورت سالانه در حال توسعه زیرساخت‌ها و گازرسانی به مناطق مختلف کشور است، اما مقدار مصرف گاز مایع نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: گاز مایع یکی از پنج فرآورده اصلی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وظیفه اصلی تأمین آن را به‌عهده دارد.

ویس‌کرمی گفت: پخت و پز خانوارهای شهری، روستایی و عشایری که از نعمت گاز طبیعی برخوردار نشده‌اند، به‌عنوان کاربرد گاز مایع در سبد مصرف تعریف شده است، ضمن اینکه این دسته از افراد برای مصارف گرمایشی از نفت سفید استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: یک‌سری صنوف سیار و ثابت هم مثل پیمانکاران ایزوگام و برخی رستوران‌های بین‌شهری هستند که به‌دلیل دسترسی نداشتن به گاز طبیعی از سوخت گاز مایع استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برآورد ما این است که در همه سطح کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار مصرف‌کننده نفت سفید وجود دارد که یعنی این افراد به گاز مایع هم برای پخت و پز نیاز دارند.

ویس‌کرمی گفت: از نظر پراکندگی هم عمده این خانوارها یعنی حدود ۷۲۰ تا ۷۵۰ هزار خانوار مصرف‌کننده گاز مایع در استان سیستان و بلوچستان و حدود ۱۷۰ هزار خانوار دیگر هم در استان آذربایجان غربی هستند؛ استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی و خوزستان هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: هر خانوار ماهانه حدود سه کپسول ۱۱ کیلوگرمی گاز مایع استفاده می‌کند و این یعنی در هر روز حدود ۲۱۰۰ تن و در هر ماه حدود ۶۶ هزار تن گاز مایع در کشور استفاده می‌شود، اما در آبان‌ماه بالغ بر ۶ هزار تن گاز مایع به‌صورت روزانه در حال توزیع است.

۷۴ شرکت توزیع‌کننده گاز مایع در کشور فعالیت می‌کنند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره شرکت‌های توزیع‌کننده گاز مایع گفت: در کشور ۷۴ شرکت توزیع کننده گاز مایع وجود دارد که طرف قرارداد با شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی هستند و خود شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در حقیقت تأمین‌کننده این سوخت است که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود.

ویس‌کرمی تصریح کرد: این شرکت‌ها به‌صورت ماهانه بر اساس سهمیه‌ای که توسط شرکت ملی پخش برای آنها مشخص می‌شود، اقدام به توزیع گاز مایع در سطح استان‌های خود می‌کنند. یعنی گاز مایع تولیدشده در پالایشگاه‌ها را با ناوگان حمل‌ونقل خودشان تحویل می‌گیرند و به مشترک‌هایی که نیاز دارند می‌رسانند.

وی افزود: این شرکت‌های خصوصی توزیع‌کننده، زیر نظر انجمن گاز مایع کشور در حال فعالیت هستند و وظیفه نظارت بر آنها به‌عهده این انجمن است.

قیمت هر سیلندر گاز مایع چقدر است؟

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره نرخ گاز مایع هم گفت: قیمت این سوخت را سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشخص می‌کند که اکنون برای هر کیلوگرم گاز مایع، ۲۳۰ تومان در نظر گرفته شده و با احتساب هزینه‌های شارژ سیلندر، حقوق کارکنان، حمل‌ونقل و دیگر هزینه‌های جانبی، قیمت یک سیلندر ۱۱ کیلوگرمی را ۹۷۰۰ تومان اعلام کرده است.

بررسی سوخت‌رسانی به سیستان و بلوچستان

ویس‌کرمی درباره مشکلات سوخت رسانی به استان سیستان و بلوچستان هم گفت: تأمین گاز مایع برای این استان از دو مبدأ بندرعباس و اصفهان در حال انجام است و اکنون کسی در این استان نیست که بخواهد برای دریافت گاز مایع در صف بایستد.

وی افزود: در دو سال گذشته شرکت‌های توزیع‌کننده گاز مایع در این استان مشکلاتی را در ناوگان حمل‌ونقل خود داشتند و به همین دلیل نمی‌توانستند سوخت را به نقاط مصرف برسانند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با تلاش‌های بسیار، این ناوگان تقویت شد و اکنون با کامیون‌های گازکش و مخزن‌دار ریلی، گاز مایع در حال انتقال به این استان است.

ویس‌کرمی تأکید کرد: سهمیه در نظر گرفته‌شده برای این استان ماهانه ۲۵ هزار تن است و تاکنون سابقه نداشته است که در یک ماه ۱۴۰۰ تن ذخیره در تأسیسات شمال این استان داشته باشیم.

وی افزود: زمانی که ناوگان حمل‌ونقل ضعیف بود، نمی‌توانستیم ذخیره‌ای در این استان داشته باشیم، بلکه سوختی که به این استان می‌رسید روزانه مصرف می‌شد. اکنون ۲۰ کامیون گازکش برای این استان اضافه شده است.

توزیع خارج از شبکه گاز مایع در شهرهای سبز شبکه گاز

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: شهر سبز در گازرسانی یعنی شهری که همه نقاط آن از نعمت گاز طبیعی برخوردار است، اما می‌بینیم که در این شهرها هم تقاضای مصرف گاز مایع وجود دارد و دلیل آن این است که تعدادی از خودروها به‌طور غیراستاندارد از گاز مایع برای سوخت خود استفاده می‌کنند که این کار ممنوع و خطرناک است.

ویس‌کرمی تأکید کرد: برای مقابله با مصارف غیراستاندارد، یک روش الکترونیکی و نوین را اجرا کرده‌ایم که از مزایای آن این است که قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور در این سامانه درج می‌شود؛ مزیت مهم دیگر این است که با ثبت‌نام خانوارهای مصرف‌کننده گاز مایع که مصرف‌کنندگان واقعی این سوخت هستند، شرکت‌های توزیع‌کننده فقط مکلف به تأمین سوخت مورد نیاز آنها می‌شوند.

وی افزود: این سامانه در گذشته تجارت آسان نام داشت و اکنون به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی که مخفف آن «سدف» است، تغییر نام داده و تاکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که در آینده نزدیک حدود ۲۰۰ هزار خانوار دیگر که تاکنون موفق به ثبت‌نام در این سامانه نشده‌اند، ثبت‌نامشان تکمیل شود.

ویس کرمی تأکید کرد: شماری از خانوارها در مناطق محروم به امکانات لازم برای ثبت نام دسترسی ندارند که کارکنان شرکت پخش با مراجعه به آن مناطق در حال رسیدگی به مشکل ثبت‌نام آنها هستند.

مشکلات سوخت‌رسانی به مشترکان خراسان جنوبی در حال برطرف شدن است

وی درباره ساماندهی مشترکان در استان خراسان جنوبی گفت: ساماندهی حدود ۹۰ درصد مشترکان خراسان جنوبی تاکنون انجام شده و اکنون در این استان هم صفی برای گاز مایع به آن صورت دیده نمی‌شود؛ یک مقدار در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه مشکلاتی وجود دارد که همکاران ما در این استان با حضور در آن مناطق در حال رسیدگی به ثبت‌نام خانوارهای باقی‌مانده هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پایان ضمن اشاره به مصرف روزانه ۷۵ میلیون لیتر بنزین از ابتدای سال تا دوازدهم آبان‌ماه که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش قابل توجهی داشته است، گفت: این کاهش مصرف ارتباطی به سهمیه‌بندی بنزین ندارد و ناشی از کاهش سفرها پس از شیوع کروناست!

ویس‌کرمی از رسانه‌ها درخواست کرد در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده رانندگان از سوخت سی‌ان‌جی و تبدیل مخزن خودروهایشان برای استفاده از این سوخت به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور کمک کنند، زیرا این شرکت این تبدیل را رایگان انجام می‌دهد.

کد خبر 309305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =