عملیات بازتولید گاز از مخزن سراجه قم آغاز شد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از ثبت رکورد ذخیره‌سازی در مخزن سراجه قم طی ۶ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: عملیات بازتولید گاز از این مخزن آغاز شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی افزود: در ۶ ماه نخست امسال، بیش از هزار میلیون متر مکعب گاز در این میدان ذخیره شده که از زمان راه‌اندازی تاکنون بی‌سابقه بوده است. هم‌اکنون با ذخیره‌سازی این میزان گاز، توان بازتولید گاز برای تزریق به شبکه سراسری گاز کشور به هزار و ۲۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به روند افزایش مصرف گاز در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: با اقدام‌های انجام‌شده می‌توان اطمینان داد که استان قم، استان تهران و استان‌های شمالی کشور، با قطعی گاز و افت فشار مواجه نخواهند شد.

حاتمی با بیان اینکه فاز دوم این طرح در دستور کار وزارت نفت است، ادامه داد: در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات مخزن و اجرای فاز دوم، حجم ذخیره‌سازی و بازتولید گاز در سراجه تا حدود ۲.۵ میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.

سیدمحمدحسن سلیمانی، مدیر منطقه بهره‌برداری شرکت نفت و گاز سراجه قم هم با اشاره به وجود ۹ حلقه چاه بهره‌برداری در این میدان گازی اظهار کرد: به‌منظور افزایش میزان ذخیره‌سازی گاز، تأسیسات سرچاهی چهار حلقه چاه تغییر و سه حلقه چاه تعمیر شده است که تماماً از سوی متخصصان میدان گازی سراجه و شرکت‌های داخلی صورت پذیرفته است.

میدان گازی سراجه در ۴۵ کیلومتری شرق قم قرار دارد که در سال ۱۳۳۵ کشف شد و در مدت بهره‌برداری در مجموع ۲.۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۳.۵ میلیون بشکه میعانات گازی از آن استخراج شده است.

کد خبر 309436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =