توضیحات وزارت نفت درباره الزام‌های خرید خدمات آزمایشگاهی

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به گزارشی با عنوان «اخذ رتبه مشاوره، نسخه جدید وزارت نفت برای دانش‌بنیانی‌ها! بخشنامه‌ای که فسادزاست»، درباره الزام‌های خرید خدمات آزمایشگاهی در حوزه بالادستی صنعت نفت توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شانا، باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سوم آبان‌ماه امسال گزارشی با عنوان «اخذ رتبه مشاوره، نسخه جدید وزارت نفت برای دانش‌بنیانی‌ها! بخشنامه‌ای که فسادزاست» منتشر کرد که در آن با اشاره به وضع تعدادی مقررات دست و پاگیر از سوی وزارت نفت طی یک سال گذشته، این وزارتخانه را مسبب افزایش قیمت خدمات بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان نفتی و به تبع آن افزایش هزینه برای شرکت ملی نفت دانست و اعلام کرد که وزارت نفت از این طریق به اقتصاد کشور زیان وارد کرده است.  

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت درباره این گزارش که ناظر به مشکلات مورد ادعای یک شرکت جهت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خدمات آزمایشگاهی بالادستی صنعت نفت است، توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:

۱- بند یک بخشنامه شماره ۳۰۰۸۱۳/۹۸ مورخ ۹۸/۷/۷ معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری در رابطه با الزامات خرید خدمات آزمایشگاهی در حوزه بالادستی صنعت نفت، صرفاً تأکید بر رعایت مفاد آیین‌نامه‌ها و مقررات لازم‌الاجرا در واگذاری قراردادها و از آن جمله آیین‌نامه خرید خدمات مشاوره (مصوبه شماره ۱۹۳۵۴۲/ث۴۲۹۸۶ک مورخ ۸۸/۱۰/۱ هیئت محترم وزیران و اصلاحات بعدی آن)، بوده و پیش از ابلاغ این بخشنامه نیز شرکت‌های تابعه موظف بوده‌اند برای ارجاع کار در حوزه‌های مختلف پیمانکاری و مشاوره، ضمن رعایت سایر ضوابط، از شرکت‌های دارای گواهینامه صلاحیت معتبر و متناسب با خدمات مورد انتظار استفاده کنند. بر این اساس با توجه به وظایف کارفرما در تشخیص تخصص مورد نیاز، در ابلاغیه مذکور نام رشته خاصی از جمله اکتشاف و استخراج قید نشده است. بدیهی است در صورت تعریف پروژه‌های پژوهشی در این حوزه به‌عنوان نوعی از خدمات مشاوره توسط کارفرمایان ذی‌ربط، مانعی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان که صلاحیت خود را از معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده‌اند، در این پروژه‌ها وجود نخواهد داشت.

۲- همان‌گونه که در بند یک نیز اشاره شد، الزام شرکت‌ها به دریافت گواهینامه صلاحیت معتبر از مراجع ذی‌صلاح در حوزه‌های موردنیاز صنعت نفت، از سال‌ها پیش و پس از ابلاغ قانون برگزاری مناقصات در سال ۸۳، وجود داشته و بالتبع این انتظار می‌رفت که شرکت‌های خصوصی فعال در بخش‌های مختلف، برای حضور در مناقصات و فرایندهای ارجاع کار شرکت‌های تابعه وزارت نفت، ضمن مراجعه به نهادهای مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه، نسبت به دریافت گواهینامه‌های مربوطه اقدام کنند. علی‌ایحال وزارت نفت با رویکرد حمایت از توان داخلی در حوزه‌های مختلف موردنیاز صنایع نفت و گاز، در گام اول طی نامه شماره ۷۴۸۵۱/۹۹۵ مورخ ۹۹/۳/۱۷ درخواست امکان پذیرش گواهینامه‌های دانش‌بنیان صادره توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را به‌عنوان جایگزین گواهینامه‌های صلاحیت مشاوره صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در واگذاری قراردادهای دیگر حوزه‌های مشاوره (علاوه بر طرح‌های پژوهشی)، به سازمان مذکور ارائه کرد که پس از دریافت پاسخ واصله و عدم پذیرش موضوع توسط آن سازمان، مجدداً طی نامه شماره ۲۷۹۸۳۶/۹۹۵ مورخ ۹۹/۸/۵، درخواست دریافت مجوز تهیه فهرست خاص توسط دستگاه مرکزی وزارت نفت را به سازمان یادشده ارائه داده است و مراتب در این باره در حال پیگیری است.

شایان ذکر است هم‌اکنون در بسیاری از رشته‌های تخصصی نفت و گاز در حوزه های مختلف پیمانکاری و مشاوره، فهرست شرکت‌های ذی‌صلاح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر می‌شود و بنا بر مقررات جاری، در این رشته‌ها شرکت‌های تابعه وزارت نفت، ملزم به استفاده از  فهرست‌های سازمان مذکور هستند. در سایر رشته‌هایی که حسب مورد چنین فهرستی از سوی مراجع ذی‌صلاح منتشر نشده باشد، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به‌عنوان دستگاه مرکزی، پس از اخذ مجوزهای لازم نسبت به تهیه فهرست بلند شرکت‌های ذی‌صلاح اقدام می ‌کند که به‌عنوان نمونه می‌توان به فهرست بلند شرکت‌های تعمیرات ماشین‌های دوار و  نیز شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی اشاره کرد.

در خاتمه خاطرنشان می سازد بخشنامه مذکور صرفاً مربوط به قراردادهایی است که به صورت مستقیم توسط شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت با ارائه‌دهندگان خدمات آزمایشگاهی امضا می‌شود و در دیگر پروژه‌های مطالعات مخازن نفت و گاز و نیز طرح‌هایی که در قالب قراردادهای جدید نفتی و با هدف توسعه و بهره‌برداری از میادین واگذار می‌شوند و براساس سیاست‌های وزارت نفت از جمله ابلاغیه وزارتی شماره ۳۵۴-۲/۲۰ مورخ ۹۶/۶/۱۲، رویکردهای مورد اولویت صنعت در واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های بالادستی صنعت نفت بوده و بازار متنوع و گسترده‌تری را در اختیار شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی قرار می‌دهد، مقررات و ضوابط مربوط به آن طرح‌ها حاکم بوده و شرکت‌های توانمند امکان فعالیت گسترده‌ای در این گروه از پروژه‌ها را خواهند داشت.

کد خبر 309564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =